Cserépedény

Balavány György
2006. 04. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudod-e, miért vagyunk itt, kérdi kint a széles mezőn a földműves, és leereszti válláról az ásót. Nem tudom, feleli a juhpásztor.
Homlokán találja a szerszám; térdre esik, az arcán végigcsurran a vér.
Kis idő múltán Káin lerázza az ásóról a földet.
Estére a juhok elszélednek. Szél támad, és a szél pernyét sodor az oltárról, amelyet még Ábel emelt. Káinnak is van oltára, goromba kövekből. Fonnyadt gyümölcsök hevernek rajta.
Hol van a testvéred? Nem tudom. Káin felnevet, fel az égre: talán pásztora vagyok a testvéremnek?
Testvéred vére hozzám kiált a földről. Káin hideget érez a gyomrában, torka összeszorul.
Az első napon elválasztotta Isten a világosságot a sötétségtől; a harmadikon a vizet a száraztól, hogy rend legyen. Megkülönböztette a férfit a nőtől, hogy rend legyen; aztán összeadta őket. A teremtett világ görögül kozmosz, azaz rend. A rend az élet feltétele. Rend a lelke mindennek. A test élete addig tart, míg a sejtek rendben működnek együtt; mikor megbomlik a rend, megbetegszünk és meghalunk, s a test oszlásnak indul. Ugyanez igaz a családra, a társadalomra is. Az archaikus görög az ördögöt, a bűn atyját így nevezi: diabolos, azaz szétdobáló, rendbontó.
Az egy Istent imádd; ne fordulj bálványokhoz; szentnek tartsd az Úr nevét; különítsd el az istentisztelet napját; tiszteld őseidet; ne ölj; ne bujálkodj; ne lopj; ne hazudj; ne irigykedj – az emberi élet törvényei, az élet sűrű szövésű, finom rendje, amelyet a bűn összezavar. Mindez Ádám számára egyetlen mondatban jelent meg: „ne egyél arról a fáról, mert meghalsz”. Ádám átlépte a törvényt, ezért elhagyta a lélek. Még él, de már meghalt. Ezért később így szól az Isten: „az ember csak test”. Az édenen kívül, holtan születtünk mindannyian.
Ábel, az első pásztor a legszebb fiatal juhokat terelte és válogatta össze. A bárányok lábait ilyenkor összekötözik, fölfektetik őket az oltárra, és fejüket hátrafeszítve elvágják nyaki ütőerüket. A bárány nem védekezik, rúg néhányat, és halkan kivérzik. Ábel a kövérjüket elégette az oltáron. Felcsapott a láng, a füst felszállt; a pásztor égnek emelt arccal magasztalta az Urat, aki ismét eltörölte bűneit.
Gyere csak, kis bárány, gondolta Káin, miközben kifelé ballagtak a mezőre.
„Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: ne ölj. Én meg azt mondom, aki gyűlöli testvérét, gyilkosa annak; aki megvetően beszél róla, méltó a törvényszékre. Az is megmondatott: ne paráználkodjál; én meg azt mondom, aki kívánsággal tekint a másikra, már paráználkodott vele a szívében.” Jézus, a nagy reformátor azt állítja: a bűn a szívben gyökerezik, s cselekedeteinkkel, szavainkkal gyümölcsözik. Freud szerint két alapösztön irányít minket: a szexualitás és az agresszivitás. Ezer apró gyilkosságot és paráznaságot követünk el naponta. Néha persze kiizzadunk egy-egy jó cselekedetet is; árvaházakat alapítunk, átadjuk a helyünket a buszon, meghalunk a szabadságért; ám mindez kevés. A törvényt nem tudjuk maradéktalanul betartani, mert a törvény tökéletes. S a bűn zsoldja, következménye a halál – hogy rend legyen. Mi sem természetesebb, mint hogy meghalunk és elkárhozunk.
Sok bűne lehet, gondolta Káin az öccséről, mikor látta, hogyan végzi ki a bárányokat. Őneki nem voltak bárányai. Úgy hordta szívében a gyűlöletet, mint valami drága kincset; nem akarta az oltárra tenni. Ahhoz kérnie kellett volna Ábel bárányaiból, neki, az elsőszülöttnek. Beismerni a bűnt, s a bárányra helyezni; a bárányt meg az oltárra.
Az ember mindenütt áldozatokat mutat be szíve démonainak, akiket isteneknek nevez. Üzletel velük: ti adtok termést, győzelmet a csatában, gyerekeket és unokákat; én ennyi meg ennyi gyümölcsöt, állatot, húst, vért adok. A karosszékében ülő, könnyen kifizethető, joviális Jóisten is ilyen belső démon. Te adod az üdvösséget, mondjuk neki; én naponta egy jó cselekedetet, esetleg perselypénzt, penitenciát, miatyánkot, ilyesmit adok. „Do ut des”; adok, hogy adj. „Egyezzünk meg, Istenem, uram, / osztozzunk meg azon, ami van, / Száz dicsőség néked odafent, / nekem egy kis pénz itt lent” – mondja önironikusan Tevje a Hegedűs a háztetőn-ben. Káin is így gondolkozik; odatesz némi áldozatot az Isten elé. Ő akarja megszabni a feltételeket. „De az Isten nem tekintett Káinra és az áldozatára.”
Az önzés démonai számára a legértékesebb ajándék maga az ember. Polinéziában szent lakomán falták fel az emberáldozatot, a prekolumbián világban piramisok tetején végezték ki. A vad törzsek, akik Kánaán földjén laktak az első zsidó honfoglalás előtt, saját gyermekeiket égették el tűzben. Izrael népe rossz időszakaiban szintén feláldozta gyermekeit a bálványisteneknek. Ezért Jeremiás prófétának azt mondta Isten: „felépítették a Tófet magaslatait, amely a Ben-Hinnom völgyében van, hogy megégessék fiaikat és leányaikat tűzben, amit nem parancsoltam, és ami gondolatomban sem volt”.
Áldozd fel a fiadat, az egyetlent, akit szeretsz! Ábrahám nem érti, de elindul. Elmegy a Mórija hegyéhez, vele a gyermek. Nagy, néma kövek és fák vannak itt. Isten bizonyára fel tudja támasztani a halottakat, töpreng Ábrahám. Fát tördel az áldozathoz. Az ágakat összeköti, fölteszi a fiú hátára. Fogja a cserépben égő tüzet és a kést.
Hol az áldozat, kérdi a fiú. Isten tudja, motyogja Ábrahám. A fiú cipeli a fát föl a hegyre, meg-megbotlik közben. Abbá, édesatya, nehéz! Ábrahám nem válaszol. Mire fölérnek, a fiú már reszket. Nem néz az apjára.
Ábrahám összerakja a köveket, egy laposabbat billent fölülre, arra teszi a fát. A vastagabb ágakat elrendezgeti, ahogy a gyermek derékalját szokta. Izsák nem könyörög, nem védekezik; zihál, szemei kikerekednek. Az Úr fel tudja támasztani a halottakat. Az áldozat végtagjait lekötözik. Az áldozat fejét hátrafeszítik. Ábrahám fölemeli a kést.
Kínzás vagy kivégzés előtt az áldozatot többnyire levetkőztetik. Az ember test, ezért két dologtól különösen iszonyodik: a csonkulástól meg attól, hogy kitakarják. A bűneset után az emberpár észrevette, hogy mezítelen, és fügefalevelekkel takarta magát.
A Biblia szerint „vér kiontása nélkül nincsen bűnbocsánat”. A Tórában – a tóra törvényt jelent – finom szövésű, koncentrikus áldozati rendet találunk. Évente egyszer, az engesztelési ünnepen a jeruzsálemi főpap bemegy a szent helyre; beviszi az állat vérét, meghinti vele az oltárt, aztán meghinti a népet is, és az Atya eltekint az ítélettől. Másfajta áldozati ünnep a pészah; mielőtt megszabadultak volna az egyiptomi rabszolgaságból, az Úr parancsának megfelelően minden zsidó család leölt egy bárányt, vérét az ajtófélfára kente, a húsát elfogyasztotta. Éjjel eljött az öldöklő angyal, lemészárolt minden egyiptomi elsőszülöttet a városban, ám a zsidó gyerekeket nem bántotta. Persze az angyal nem származás szerint válogatott: a vérrel megjelölt ajtókon egyszerűen nem léphetett be. A pészahot ma is évente megtartják, emlékeztetőül, hogy a bárány vére mentette meg őket.
Ne bántsd! A kés leereszkedik. Ábrahám szívében összetörik a cserép, a tűz szétárad tagjaiban. Zörög a bozót; fiatal kos akadt bele a szarvával. Aztán együtt állnak az oltárnál, apa és fia, dicsérik az Urat, és a lángok magasra csapnak.
Jézus pészah ünnepére megy föl Jeruzsálembe. Mikor Keresztelő János meglátja a fiatal galileus rabbit, a Júda törzséből való József fiát, felkiált: ez az Isten báránya, aki magára veszi a világ bűnét.
Az Ige testté lett, írja János. És test volt. Összeomlott az ütések alatt.
Egyetlen gyilkosság van, egyetlen áldozat.
Viszi a keresztfa felső gerendáját, a sebláztól támolyog, összerogy. Abbá, édesatya, nehéz! Letépik róla a ruhát, leteperik. Karjait kitárják. Fölemelik ég és föld közé. Idézik neki az írást: „átkozott, aki fán függ”. Nevetnek a vonaglásán. „Kínoztatott, pedig alázatos volt, és száját nem nyitotta meg, mint bárány, mely mészárszékre vitetik, és mint juh, mely megnémul az őt nyírók előtt; és száját nem nyitotta meg” – mondja róla négyszáz évvel korábban Ézsaiás.
Hamarabb lett a kereszt, mint bármely áldozat. Állt az örökkévalóságban, az időn kívül, mikor még a menny sem létezett, csak a boldog ragyogású Isten. Minden tőle rendelt áldozat az örök keresztre mutat. A kereszt a mindenség középpontja. „Amikor fölemeltetem, mindeneket magamhoz vonzok” – mondja Jézus. Legyőzi a szétdobálót, a bűnt, a halált. Nem a bárányokért bocsátott meg az Atya Ábelnak, hanem a Golgotáért. Magára Istenre nehezedett minden törvényszegés, amit ember szóval, tettel vagy gondolattal elkövetett vagy el fog követni. Isten megszegte és helyreállította a rendet; átlépte az emberáldozat tilalmát. S a gerendaoltáron vergődő, ártatlan elsőszülöttről az Atya elfordította tekintetét. És akit sem a korbács, sem a szögek nem tudtak kiáltásra bírni, felsikoltott: Éli! Éli! Lámmá sábáktani? Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?
Beborul az ég.
Csönd van. A bámészkodók lassan hazaindulnak.
És a harmadik napon kiáltás harsan. Gyertek! Kiáltoznak, futkosnak a tanítványok. Ideges a város. A szikkadt földet áttöri a sarjú. Elmozdult a kő, a nap fénye bevág a sírbarlangba. Istennek van hatalma halottakat feltámasztani. Vissza lehet térni az Atya színe elé. Aki hisz, rajta Krisztus vére; elkerüli az öldöklő angyal. „Egyetlen áldozatával örökre tökéletessé tette a megszentelteket.” Az Újszövetség azt mondja a golgotai áldozatról: „hangosabban kiált, mint az Ábel vére”.
Jár-kel a tanítványok között. Csöndes, gyöngéd, tiszta és hatalmas. Nevükön szólítja őket, mint pásztor a bárányait. Kilép a világból, fölmegy az Atyához, majd visszaereszkedik, és tüzet gyújt a tanítványok szívében. És elkezdődnek az üldözések: az edényeket összetörik, a láng végigfut a világon. Nemsokára föláldoztatom, eljött elköltözésem ideje – írja Pál, mielőtt lefejezik. Higgadtan írja, a mártírok örömével.
Isten rendje szerint a keresztény ember áldozat. Képes szolgálni ott is, ahol nincs köszönet; kimenni a másikkal a mezőre, szép szóval felelni a bántásra; olyan védtelenné és kiszolgáltatottá válni, amilyenné csak a szeretet teheti az embert. A bárányok elszéledtek, és össze kell gyűjteni őket. Aki ezt saját nevében teszi: mazochista bolond vagy szektás beszélőgép. Akiben Krisztus cselekszik: győztes, akár Ábel. Vegyétek magatokra az én igámat, mert az én igám könnyű, és a terhem gyönyörűséges – mondta Jézus.
Aki Istené, már megáldoztatott. Mikor Jézus szólt hozzá, áldozattá avatta; a zsidókhoz írt levél szerint Isten beszéde „kétélű éles kard, elhat az ízek és a velők szétválasztásáig”. Pál azt írja a tanítványoknak: azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a Krisztussal. S az a szó teremtő szó is egyben, a belső káoszból kozmoszt, rendet teremt. Megöl és megelevenít; a testnek lelket ad. Többé nem én élek, hanem a Krisztus él bennem.
Fonnyadt gyümölcs a világ. Háború, abortusz, pornó, gyűlölet, sok rossz kabaré és tánc; folyik tovább a hatalmas hekatomba. Tűzben fog eljönni az öldöklő angyal, az elemek égve felbomlanak, a világ megáldoztatik. Az ítélet csak azt a hajlékot kerüli el, ahol ott a bárány vére.
János a Jelenések könyvében legyilkolt bárányt lát a trónuson. Jézus a pásztor és a bárány. Ő az áldozat és a főpap. Az Atya első és utolsó szava; az alfa és az ómega, a kezdet és a vég. A sebesült Isten, aki újjáteremti – megítéli és meggyógyítja – az eget és a földet.
Tavasz van Egyiptomban, áttöri a sziket a sarjú.
Süt a nap.
A gyerekek kint játszanak a kertben, behallatszik a nevetésük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.