Az autonómia és a magyar megmaradás

Mi is az autonómia? Mit jelent az európai gyakorlatban; hogyan fejlődtek ki típusai a történelmi folyamatok során? És mit hozhat az autonómia a Kárpát-medencei összmagyarság számára az európai integráció keretei között? E kérdésekről invitálták közös gondolkodásra az elszakított területeken élő és az anyaországi középiskolásokat. Harminchat csapat mérette meg magát, s közülük hat jutott el a budapesti Szent Margit Gimnáziumban tegnap megrendezett döntőig. A legjobb teljesítményt a legmostohább sorsú magyar kisebbség, a kárpátaljai diákok csapata nyújtotta.

Szarka Ágota
2006. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Autonómia – a posztkommunista országokban élők többségének szinte semmit nem mond ez a kifejezés. Az ismeretek többnyire felszínesek vagy éppen hamis sztereotípiákkal fertőzöttek. Pedig az autonómia az Európai Unió számos országában természetes. S a cél az, hogy az újonnan csatlakozó országokban is érvényesülhessen az ezzel kapcsolatos európai normarendszer és gyakorlat. Különösen fontos ez a magyarság számára, hiszen a trianoni békediktátum darabjaira törte gazdasági és kulturális egységünket; a határok légiesülése, az utódállamok uniós tagsága önmagában nem hoz gyógyulást a trianoni sebekre. Különösen igaz ez Kárpátalja esetében, hiszen a térség esetleges uniós integrációja egyelőre a messze távolban van.
A Szent Margit Gimnázium az idén első ízben rendezte meg a Kárpát-medencei középiskolás fiatalok számára az autonómia és az európai integráció kérdéseiről szóló vetélkedőt. Ahogy Hévizi Józsa tanárnő, az esemény fő szervezője mondja: felhívásukra 36 középiskola jelentkezett, szinte kivétel nélkül a legnevesebbek közül. Végül hat csapat maradt benn a döntőben, amit tegnap délelőtt tartottak a gimnázium dísztermében. A Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnázium, a nagykőrösi Arany János Gimnázium, a nagyváradi Ady Endre Gimnázium, a Sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Líceum, a Baróti Szabó Dávid Középiskola az erdővidéki Barótról és a Kézdivásárhelyi Református Kollégium diákjainak háromfős csapatai felkészítő tanáraikkal együtt érkeztek. Az erdélyi diákok utazása csak úgy volt lehetséges, hogy a szervező intézmény hivatalos meghívólevelet küldött nekik, különben a magyarországi belépés költségeit nem tudták volna fedezni.
A kánikulai fülledtség ellenére a vetélkedő a kezdeti izgalom után szinte családias légkörben folyt. A Kárpát-medencei magyarság vezetőiből álló zsűri kérdéseinek megválaszolásához nemcsak tárgyi ismeretek, de kreatív gondolkodás is kellett. Hévizi Józsa elmondta: ezt a vetélkedőt a hagyományteremtés szándékával szervezték meg.
– Az egész Kárpát-medencében fogy a magyarság, az elszakított területekről egyre intenzívebb az elvándorlás. Ennek nemcsak anyagi, de lelki, szellemi okai is vannak. A folyamatot csak úgy tudjuk megállítani, ha élünk az autonómiák kínálta lehetőségekkel. Ehhez viszont az kell, hogy az új generáció ismerje ezeket. A vetélkedő megrendezését ez a szándék inspirálta, s hogy az ügy milyen égetően fontos, jelzi, hogy a határon túli magyarság meghatározó vezetői elfogadták a meghívásunkat – mondja Hévizi Józsa.
A zsűri tagja volt Szilágyi Zsolt, az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács alelnöke, Csapó József, a Székely Nemzeti Tanács elnöke, Duray Miklós, a Magyar Koalíció Pártjának alelnöke, Jakab Sándor, a Horvátországi Magyarok Demokratikus Közösségének társelnöke, Ágoston András, a Vajdasági Magyar Demokrata Párt elnöke. A szervezésben oroszlánrészt vállaló anyaországi Erdélyi Szövetséget Lipcsey Ildikó elnök képviselte.
A diákoknak a vetélkedőn számot kellett adniuk az európai történelemről, az autonómiaformák kialakulásáról, azok fejlődéséről szóló ismereteikről, de arról is, mely forma milyen tanulsággal szolgálhat a szétszakított magyarság számára.
A kérdések és a diákok válaszaiból kirajzolódó kép megrázó módon nyilvánvalóvá tette: az uniós integráció részesei vagyunk ugyan, ám mintha fogalmunk sem lenne a lehetőségeinkről. A dél-tiroli, korzikai, franciaországi, spanyolországi, finnországi, írországi uniós polgártársainknak teljesen természetes az önrendelkezés, az autonómia joga.
A befogadó országok nyitottak kisebbségeik iránt, az anyaországok pedig segítik őket törekvéseikben. Az autonómia igényének felvetése a magyar kisebbségek esetében miért számít nacionalizmusnak? – merül fel a kérdés.
A Kovászna megyéhez tartozó erdővidéki Barót diákjainak felkészítő tanára, Hermann Rozália azt mondja: az autonómia kiharcolása az egyetlen megoldás, de nagy baj, hogy a középgeneráció nagy része, amely a régi rendszerben nőtt fel, azt sem tudja, hogy miről van szó. A felemelkedést az államtól várják, mert mindig ezt tanulták. Ez a réteg már nehezen mozdítható. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a fiatalok tisztán lássanak, tudják, mik a lehetőségek.
Ahogy meséli, Barót nincs könnyű helyzetben. Brassó, Székelyudvarhely, Sepsiszentgyörgy között helyezkedik el a település, és egyszerűen szinte megközelíthetetlen a rossz utak miatt. Középiskolájukat már tizenöt éve ígérik, de semmi nem történik: a diákjaik megtűrtként húzzák meg magukat az általános iskola felső szintjén. Őket is sújtja a munkanélküliség, nagy az elvándorlás. Bár sokan vissza is jönnek – mert erős a szülőföld iránti kötődés.
A diákok utolsó feladatul azt kapták: vázolják fel saját térségükben a kialakítandó autonómia koncepcióját. Az autonómia kérdésének szakértőiből álló zsűri is elcsodálkozott a fiatalok felkészültségén: térképekkel, pontos statisztikákkal, kreatív ötletekkel álltak elő – jó néhány elképzelést akár azonnal meg is lehetne valósítani. A versenyt a kárpátaljaiak nyerték, akik a beregszászi magyar autonóm körzet megvalósítási lehetőségeit elemezték.
– Jó volt tapasztalni, hogy vannak szerte a Kárpát-medencében ilyen tudatos fiatalok. Mi arra törekszünk ezzel a vetélkedővel, hogy egyre többen legyenek. S akkor már a magyar megmaradást garantáló autonómiák kivívásához nem kell más, csak egy hasonlóképpen tudatos anyaország – summázza Hévizi Józsa tanárnő.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.