Írástudók árulása 6.2

Csontos János
2006. 11. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden korábbinál jobban megélénkült a Mohács és Malmö közötti etnikai turizmus, ám a zámolyi romák ügyében a francia kormányfővel levelező magyar értelmiségiek csoportjának még élő tagjai érthetetlen módon hallgatnak az ügyben. Hogy csak önkényesen az ismertebb írástudókat soroljam: mindeddig nem ragadott pennát Esterházy Péter, Ferge Zsuzsa, Furmann Imre, Hell István, Kis János, Konrád György, Kőszeg Ferenc, Lengyel László, Nádas Péter, Tamás Gáspár Miklós, hogy a svéd királynak címzett levelükben kifejezzék markáns véleményüket, be kell-e fogadnia Svédországnak a szemlátomást szervezetten kiutaztatott magyarországi romákat. Többesélyes, mit tartalmazhatna ez a markáns vélemény. Strasbourgi köszönőlevelükről később kiderült: a szervezett kiutaztatás melletti kiállásuk akaratlanul is a köztörvényes bűnpártolás sávjában helyezkedett el. Korrekcióra más esetben volt precedens (a magányos fecskeként csapongó Tamás Gáspár Miklós részéről; a Moszkva téri „etnikai jogvédő” túlkapással kapcsolatban), ám a zámolyi ügyben az ismert fejlemények után kínos volt a hallgatás. Ha viszont Strasbourg idején aktivizálták magukat, amennyiben következetesek és erkölcsileg szilárdak, akkor Malmö idején sem hallgathatnak. Markáns véleményük kétféle lehet. Numero egy: megróják a svéd királyt, hogy nem fogadja be a gazdasági-politikai menedékjogot kérő tolnai és baranyai romákat. Numero kettő: megróják az útra kelt romákat, hogy akciójukkal a gazdasági-politikai Kánaán idején indokolatlanul rossz színben tüntetik fel a közös hazát. Minden egyéb megoldás (beleértve a hallgatást is) a kettős mérce alkalmazásának beismerése: hogy szerintük Orbán Viktor alatt volt cigánykérdés, Gyurcsány Ferenc alatt meg eleve nincs.
A kettős mérce az írástudók árulásának legfőbb ismérve. A kormányok és választott politikusok elvileg – már ahol működik a politikai váltógazdálkodás – jönnek-mennek; az állandóságot az írástudóknak kellene biztosítaniuk. De milyen szellemi vonatkoztatási pont, erkölcsi kapaszkodó az, amely az igazságot a szűken vett pártállás szerint méri? Milyen intelligencia az, amely kormányfüggően emeli fel szavát vagy hagyja azt a földön heverni?
Erre persze lehet azt mondani, hogy az írástudónak nem dolga, hogy a szavát emelgesse. Ez elvileg elfogadható álláspont volna, de csak akkor, ha következetes. Vagy mindig dolga, vagy soha nem az. Ám a kettős mérce írók és írók között is megmutatkozik. A létező gergényizmus tragikomikus fordulatainak árnyékában némiképp elsikkadt például, hogy újabb balliberális botrányforgatókönyv bontakozott ki a már több ízben eltemetett írószövetség támadására. A Magyar Írószövetség vezetése ugyanis – miként 1956-ban és 1986-ban – úgy gondolta, hogy 2006-ban is fel kell emelnie szavát: ezúttal a miniszterelnök, a kormány és a koalíciót alkotó pártok hazug szavai és tettei ellen. Követelték továbbá „a rendőri erőszak azonnali beszüntetését, a túlkapások kivizsgálását, a felelősök felelősségre vonását” – szóval csupa antidemokratikus, fasisztoid dolgot. Tény, hogy 1956-ban és 1986-ban sem tértek ki az ellenzék hazug szavaira és tetteire, de ezúttal ez a mulasztás már olyan mérvű volt, hogy több baloldali érzelmű írószövetségi tagot morális alapon kilépésre kényszerített. Baranyi Ferenc például – némiképp keverve okot és okozatot – az ’56-os ünnepet meggyalázó „nyilas” zászlók alatt őrjöngő „forradalmárokat” meg „a nem kevésbé hazug ellenoldal nem kevésbé lélekmérgező szavait és nemzetellenes tetteit” hiányolta a szövegből. E „nemzeti elkötelezettségétől vezettetett, íróelődeinek szellemében tett” nyilatkozat miatt távozott a szakmai szervezetből többek között Radics Viktória, Sumonyi Zoltán és Vitányi Iván is.
Ne dörzsöljék a szemüket: igen, Vitányi Iván, a Demokratikus Charta szellemi szülőatyja, a balliberális MSZP–SZDSZ-frigy eskető papja! Tudják, ő az, aki ott gunnyaszt a parlamenti padsorban valahol Gyurcsány mögött, s úri neveltetése és progresszív baloldali múltja dacára is szótlanul tűri a gyalázatot, a szociáldemokrácia módszeres sárba tiprását. A veterán képviselő szerint az írószövetségnek manapság már valahogy nem feladata, hogy politikával foglalkozzék, mert „ott vannak arra a pártok”. Vitányi nem lépett ki a szövetségből a mesterségesen csiholt Döbrentei-hisztéria idején, mert – mint az oknyomozó Népszava megkeresésére elmondta – „fontosabb dolgai miatt elfelejtette megtenni”. Hja kérem, ez az átkozott feledékenység! Bár ez a magyarázkodás még a hallgatásnál is rosszabb: a beismerése annak, hogy léteznek fontosabb dolgok, mint a „politizáló” írószövetség ellen tiltakozva a kilépés nyílt politikai eszközével demonstrálni.
A Népszava szerint „Kalász Márton végzetes hallgatásával nemcsak világhírű tagjainak jó részét veszítette el az 1956-ban elévülhetetlen érdemeket szerzett magyar írószövetség, hanem megfeneklett a Hiller István kulturális miniszter által kezdeményezett irodalmi kerekasztal-tárgyalás is.” Azt most hagyjuk, hogy ki az elveszített s megtartott világhíresség; meg azt is, hogy ötven éve még legitim módon („elévülhetetlen érdemeket szerezve”) politizálhatott az írószövetség, ma meg nem. Hagyjuk azt is, mitől sztálini képződmény az írószövetség ma, s miért nem volt az Göncz Árpád elnöklete alatt. (Tudjuk, hogy Göncz korunk Krisztusaként „maga a szeretet”; de ettől még ez ordító kettős mérce.) Figyeljünk inkább arra: a jó Hiller terveit a rossz Kalász döntötte romba. Vagyis a mostani utócunami nem a szervezetet támadja, hanem a „helytelenül” viselkedő elnököt. Vajon miért?
A Népszabadságban egy alkalmazott írástudó, Uj Péter afféle ironikus szellemi verőlegényként igyekezett porrá zúzni Kalászt Írók, írjatok remekműveket! című kis remekében. Szerinte „a nyilatkozat ugyan kétségkívül csillogó ékköve a Kalász Márton-i életműnek, de mégis kínzó hiányérzetünk támad, mintha a nagy mű torzóban maradt volna”; s hiányolja belőle a rovásírást, a kopjafát, a sumérokat, Jézus magyar származását, a pilisi szívcsakrát. Egy Esterházy-motívummal („a posztmodern kelgyó enfarkába harap”) kijelöli irodalmi ízlésének irányát, amibe persze Kalász nemigen illik bele, hiszen kiáltványa nyomán „a nemzet valóban a nyelvi züllés legvégső stádiumába jutott”. A „Szent Korona-tanon alapuló posztmodern válságkezelő program 1956 szellemében való kidolgozása” logikus slusszpoén ugyan, ám egyúttal a szerző rétegelt olvasottságáról tanúskodik. Az a gyanúm, Ujnak fogalma sincs a Téli bárány című Kalász-regényről, a meghurcolt hazai svábok megindító krónikájáról, meg hogy a német anyanyelvű Kalászt sumérozni meg rovásírásozni nem eurokonform humorérzékre vall. Ez azonban legyen Uj Péter lelkiismereti dilemmája. A zámolyi levelezőkről, a gyurcsányi hazugságot relativizáló Esterházyról meg az őszödi beszédet retorikai csúcsteljesítménynek látó Nádasról viszont feltételezhető, hogy olvasták a Téli bárányt. Mint ahogy Konrád Györgynek is tudnia kell, mit beszél, amikor azt nyilatkozza: „Ha az írószövetség csak egy irányban foglal állást, akkor ők is az általuk elítélt hazugság folyójába lépnek.” Azaz a gyurcsányi hazugság folyója szerinte, szerintük is létezik – különben nem lehetne belelépni.
Pár hét múlva Kalász Márton Esterházy Péterrel és Nagy Gáspárral verseng a Prima Primissima irodalmi díjáért. Akit jól időzítve lejáratnak, kisebb lesz az esélye a sikerre. Jó volna, ha az érintettek felemelnék szavukat a hisztériakeltés ellen. Különben a győzelem sem lesz olyan príma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.