Hitel helyett

A döntéshozók felszínességének és a tulajdonos állam érdektelenségének egyarántrésze volt abban, hogy a magyar cukoripar jó része majdhogynem ölébe hullott a rendszerváltás után megjelenő külföldi befektetőknek. A megmaradó öt üzemből álló magyar konzorciumnak hitelre lett volna szüksége a talpon maradáshoz, akkoriban azonban ennek igencsak megkérték az árát.

Szarka Ágota
2006. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar cukoripar sorsa 1992-re eldőlt: a külföldi multinacionális cégek átvették az uralmat az ágazat oroszlánrésze felett. A 12 gyárból ma már csak négy működik, azok is külföldi tulajdonban, és az elemzések szerint tíz éven belül megszűnhet a cukorgyártás az országban.
Varga István, a hazai tulajdonú gyártás védelmében egykor fellépő üzletemberek egyike azt mondja: a magyar cukoripar tönkretétele csak egy apró, ám sokatmondó eleme a világpolitikai játszmának, az új gyarmatosítás Amerikából vezényelt mechanizmusának. Horváth Mihálynak, a cukoripari privatizáció első hulláma után még hazai tulajdonban maradt öt gyárat tömörítő Magyar Cukor Rt. egykori vezérigazgatójának véleménye nem ilyen sommás. Ő úgy látja: alapvetően a távlatos gondolkodás hiánya, a hozzá nem értés, a döntéshozók felszínessége, hanyagsága – mondhatni, ostobasága – jellemzi azt a szomorú folyamatot, amelynek a végeredményével napjainkban kénytelenek vagyunk szembenézni. A külföldi befektetők szerinte csak tették a dolgukat. Bár azért azt ő is elismeri: keringtek történetek zsebbe csúsztatott BMW-slusszkulcsokról és hasonlókról. De minderre nincs bizonyíték…
A magyar cukoripar felvásárlása mindenesetre szépen fialt a külföldi befektetőknek: elég itt megemlíteni, hogy a végül az osztrák Agrana tulajdonába került Magyar Cukor Rt. adózás utáni nyeresége az idén négymilliárd forint körüli összeg volt. Az interneten pedig bárki megtekintheti a Béghin Say, az immár a német répatermesztők többségi tulajdonában lévő Nordzuker érdekeltségének 2002. november 14-én kelt közgyűlési jegyzőkönyvét. (A Béghin Sayé lett annak idején a szolnoki, a szerencsi és az azóta a répafeldolgozást abbahagyó hatvani cukorgyár.) Ebben az olvasható: a franciaországi csökkenő árak miatti veszteségeket a magyarországi növekvő árak, valamint a gyárak nyeresége ellensúlyozza. Miközben Szolnokon – ahogy riportsorozatunk előző részében megírtuk – az egykori cukorgyári közösség atomjaira hullott, a kulturális és sportlétesítményeket bezárták, a lakótelep pedig a senki földje lett. Szerencsen is hasonló a helyzet: a vállalati üdülők azért vannak még meg, mert – a dolgozók közlése szerint – a tulajdonos nem talált vevőt rájuk. A nagy múltú vállalati kórus viszont finanszírozhatatlanná vált a tulajdonos számára, s a többi közösségi intézmény is hasonló sorsra jutott. Egyedül a cukormúzeum van még meg – ki tudja, meddig.
Összességében, a 2002-es jelentés tanúsága szerint, a brazíliai és a magyarországi működés – a magyarországi nyomott répafelvásárlási árakkal, az olcsó munkaerővel, az emelkedő árú termékkel – biztosította, hogy mondjuk egy francia répatermesztő parasztnak ne kelljen meghúznia a nadrágszíjat, és megmaradjon a kultúrháza is.
És akkor nem is beszéltünk arról, hogy a magyar cukoripar megszerzése – ingó és ingatlan vagyonával, a felhalmozott szellemi tőkéjével, biztos piacával együtt – gyakorlatilag elhanyagolható bevételt hozott a költségvetésnek – ha hozott egyáltalán.
E bevételekről pontos adatokat azért nem tudunk közölni, mert az akkori privatizációs szervezetek jogutódja, az ÁPV Rt. lapzártánkig nem tudta rendelkezésünkre bocsátani a két hete kért információkat. Lehet, hogy azért, mert ezek a számok ma már szégyellnivalók: másodlagos forrásokból annyi kiderült, hogy az első lépcsőfokban privatizált hat leghatékonyabb gyár egyszerű tőkeemeléssel került az akkor még négy önálló szervezetnek tűnő multinacionális cég irányítása alá. (Ma már tudható: a szálak különféle cégátalakulások, fúziók révén gyakorlatilag egy kézben futnak össze. A magyar cukoripart ma a német Südzuker és a Nordzuker birtokolja.)

A rendszerváltozást követően szinte rögtön megkezdődött a magyar cukoripar privatizációja. Horváth Mihály még 1986-ban került az ácsi – a külföldi tőke térnyerése után később bezárt – cukorgyárba gazdasági igazgatóként. Az üzem 1989–90-ben részvénytársasággá alakult, amelyben a többségi tulajdonos az Állami Fejlesztési Intézet, a Magyar Fejlesztési Bank jogelődje volt. Horváth Mihály lett az első igazgató. Úgy emlékezik: 1990 környékén Európa legnagyobb cukoriparosai jöttek Magyarországra, hogy tájékozódjanak a gyártási kapacitás megvásárlásának lehetőségeiről.
– Ácson legalább tíz cég járt abban az időben körülnézni – mondja.
Az unió régi országaiban – ellentétben a rendszerváltozás utáni magyar viszonyokkal – akkor már 1968-tól egy úgynevezett zárt „cukorrezsim” működött, amely meghatározta, hogy mennyit lehet termelni mennyiért, illetve mekkora az exportálható termékmennyiség, az olcsó importtól pedig megvédték a piacokat a vámok. Ez a rendszer garantálta az ágazatban dolgozók igen jó megélhetését, és a cukornak, ennek a stratégiai fontosságú élelmiszernek a folyamatos biztosítását is.
Szerinte a külföldi befektetőket a Magyarországon rendelkezésre álló olcsó és jól képzett munkaerő, a viszonylag jó állapotú gyárak és a jó répatermesztési adottságok vonzották, valamint az, hogy Európában a cukorpiac szabályozottsága miatt már nem terjeszkedhettek.
Mindenesetre a 12 hazai cukorgyárból 1993-ra csak öt maradt többségi állami tulajdonban. Ezek a legkisebbek közé tartoztak, ám együtt a magyar cukorpiac több mint 30 százalékos szeletét fedték le. A többi nyolc üzem privatizációja – mai szemmel nézve – bizarr konstrukcióban valósult meg.

A konstrukció szerint a tőkeemelés fejében a magyar állam a 25 százalékos (plusz egy szavazat) tulajdonrész mellé odaadta a vállalatok teljes stratégiai irányítási jogkörét is – ezzel szabad kezet adott a multiknak –, valamint a fennmaradó állami tulajdonrészekre elővásárlási jogot biztosított a külföldi befektetőnek. Ennek az volt a következménye, hogy – az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) 1993-as belső jelentése szerint – a teljes mértékben összehangoltan cselekvő multinacionális cégek (amelyeknek célja a dokumentum szerint a magyar piac és termelőkapacitás minél olcsóbb bekebelezése volt) lehetetlenné tették más szakmai befektető színre lépését. Elég erősek voltak ahhoz is, hogy végső soron megakadályozzák a hazai tulajdonú cukorgyártás fennmaradását (ez ugyanis számukra féket és ellensúlyt jelentett volna).
Mindehhez azonban kellett az állam – tudatos vagy éppen a tudás hiányából fakadó – asszisztenciája is.
Varga István szerint nehéz szavakat találni arra a „gazemberségre”, ami a cukoripar privatizációja során történt. Mint mondta, a kilencvenes évek elejére a felpörgetett infláció, a kereslet csökkenése jelentős finanszírozási gondokat okozott az ágazatban. Az ÁVÜ ezért a megoldást a jól működő gyárak tőkeemeléses privatizációjában látta. A befektetőknek ráadásul át sem kellett váltaniuk forintra a devizát, elég volt csak „bemutatniuk” a tőkeemelés összegét. A következő privatizálandó gyár „tőkeemelése” alkalmával megtehették akár azt is, hogy ugyanezt a pénzt mutathatták fel és vihették át egy másik devizaszámlára. A rendszer – Varga István szerint – alkalmat adott a viszszaélésekre. Úgy véli: elképzelhető az is, hogy 1991 nyarán – a „versenyző tőke álruhájában együttműködve érkező külföldiek” – egy jól kitervelt csalássorozattal szerezték meg a magyar cukoripar oroszlánrészét.
Horváth Mihály viszont azon a véleményen van, hogy a pénz valóban bekerült a rendszerbe, mivel éppen ez hozta súlyos versenyhátrányba a hazai kézen maradt gyárakat. Ha így is volt, Varga István szerint végső soron ezt a pénzt is a magyarok teremtették elő: júliusban, mikor a befektetők átvették a hat legnagyobb cég teljes irányítását, rögtön jött a bejelentés: a tavasszal, vetés idején a termelőkkel megkötött szerződéseket mind fel kell mondani. A gazdák kényszerhelyzetbe kerültek. Vagy belemennek egy 15 százalékkal csökkentett átvételi árat tartalmazó új szerződésbe, vagy nem veszik át a földjeiken növekvő, korábban már leszerződött termésüket. Ahogy Varga emlékezik, volt olyan cukorgyári igazgató is – Kovács András –, aki azt mondta: ebben nem vesz részt, és lemondott. Varga István szerint a külföldi befektetők valójában a magyar gazdákkal fizettették ki a tőkeemelést, amely révén a gyárakat megszerezték: mindenkitől elzsarolva a termése 15 százalékát.
Horváth Mihály viszont azt mondja: az állami tulajdonban lévő gyárak is csökkentették a felvásárlási árakat 15 százalékkal, mivel másként nem volt esély a talpon maradásra. Ugyanis ebben az időszakban a túltermelési válság súlyos veszteségeket okozott. De az árcsökkentésre a gazdákkal való egyeztetés után került sor. Horváth szerint megértették, hogy közös érdekről van szó, ráadásul kárpótlásként hároméves felvásárlási garanciát kötöttek velük.
Annyi bizonyos: a privatizáció és a cukorpiac szabályozatlansága miatt a cukorrépa-termesztők egyre kiszolgáltatottabbá váltak. (Egyes beszámolók szerint a dolgok odáig fajultak, hogy például osztrák szállítócégekkel kötöttek szerződést, osztrák parasztokkal, betakarítógépekkel dolgoztattak a magyar répaföldeken.)
Biztosan kijelenthető az is, hogy a megmaradt állami tulajdonú üzemek – Ács, Sárvár, Mezőhegyes, Ercsi, Sarkad – forgótőke hiányában csak áthidaló bankhitelek segítségével tudtak talpon maradni. Az állami irányítás alatt lévő gyáraknak azonban drágán vagy egyáltalán nem adtak hitelt a kereskedelmi bankok, míg a külföldiek olcsó hitelekkel operálhattak.
Ahogy Varga István mondja, 1992-ben – különös módon két héten belüli egybeeséssel – a különböző bankok mind az öt állami tulajdonban maradt gyárnak felmondták a hitelezését. Még az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank sem adott egy petákot sem. Pénz nélkül viszont becsődölnek a gyárak, tönkremennek a termelők, ami kész főnyeremény a gyárak tulajdonjogára áhítozó külföldi tőkének. (Hogy a külföldi befektetői csoportok valóban szemet vetettek a még állami kézben lévő öt gyárra is, arról az ÁVÜ belső munkaanyaga tanúskodik.)

Az üzletember, amikor tudomást szerzett a hitelek felmondásáról, szervező akcióba kezdett, és saját cégén keresztül hatmilliárd forint kölcsönt szerzett az állami tulajdonban maradt üzemeknek. Ezzel megmentette a gyárakat és a cukorrépa-termesztő gazdákat. Az általa szerzett pénz volt a gyárakban, ám az ÁVÜ a maradék állami tulajdonú gyárak privatizációs pályázatának kiírása után közölte vele: Varga István cége nem pályázhat. Hogy miért? Mert elképzelése szerint az öt állami tulajdonban lévő gyár az alapanyagot előállító répatermesztő gazdáknak és szövetkezeteiknek a tulajdonába került volna. Ő megvásárolta volna az üzemeket, de a főrészvényesek végül a gazdák lettek volna. Ahogy ez az uniós országokban is gyakorlat.
– Még a lengyeleknél és a cseheknél is így van ez: egyedül Magyarországon történt másként, a józan ésszel és a helyi érdekekkel is kifejezetten ellenkezve – magyarázza, hozzátéve azt is: sokatmondó, hogy a magyar cukorpiacon olyan cég is szerezhetett korábban részesedést, amelynek éves könyv szerinti forgalma jóval kisebb volt, mint az ő vállalkozásáé.
Horváth Mihály viszont úgy emlékezik: éppen Varga István egy váratlan üzleti lépése miatt határoztak úgy az öt gyár igazgatói, hogy teljes mértékben a saját kezükbe veszik az irányítást. (Ez a váratlan lépés a megszerzett hitel időközbeni átalakítása volt: Varga István szerint mindössze arról volt szó, hogy e hiteleket a Posta Banktól átvitte máshová, nem forint-, hanem a szerinte gazdaságosabb devizaalapú konstrukcióba. Mint mondja, ma már tudható, hogy jól döntött. Az igazgatók azonban akkor nem így látták.)
A privatizációra készülve az öt gyár vezetői Varga István számításait keresztülhúzva 1993-ban létrehozták az Ötök Mezőgazdasági Termelő Kft.-t, amelyből 1994. január elsején – 59 répatermesztő gazdával együtt – megalakult az Első Hazai Cukorgyártó és -forgalmazó Konzorcium (EHCFK). A cég lett az állami gyárak privatizációjára kiírt tender győztese, a részvények 50,1 százalékának birtokosa. A társtulajdonos az ÁVÜ volt.
Az igazgatók és kollégáik tehát megvehették a gyárakat, a répatermesztők pedig kisebbségi tulajdonosok lettek. Így viszont nem volt érdemi beleszólásuk az ügyek menetébe.
Az igazgatóság számításai azonban nem váltak be: a magyar állam nem volt hajlandó segíteni a magyar tulajdonban maradt cukoripart. Ennek következtében idővel a maradék öt gyár is „elesett”. Hogy miképpen, többek között erről olvashatnak riportsorozatunk következő részében.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.