Szegedet sem védhetnénk meg

Turák János
2007. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar haderő sorsa láttán a volt szomszéd ócskás szekere jut eszembe: a gazda a kocsmában bokázik, gyeplő a lovak között, a zab elfogyott, a gebék maguk indulnak haza… Igen, a zab elfogyott. Lassan csak fele az ígértnek. A szociálliberális kormány 2004-ben még 351 milliárdot tervezett a honvédelmi büdzsében, és ígéretet tett annak további folyamatos emelésére, míg 2006-ra elérik a GDP – NATO által elvárt – 2 százalékos védelmi, benne 1,81 százalékos honvédelmi részesedését. Ma ez a részesedés évenkénti 500 milliárd feletti ráfordítást biztosítana, szemben az elmúlt és minden bizonnyal a következő évek 300 milliárd alatti honvédelmi kiadásaival. A nominálértékben is folyamatos csökkenés részesedésben ma már az egy százalék alá tendál.
Sorra számolják fel a honvédség alakulatait, évről évre több ezerrel csökken a létszám, a csapásmérést, a tűzerőt és a páncélvédettséget biztosító fegyvernemek tűnnek el hadrendünkből, és szisztematikus leépítést szenved a honvédelem teljes rendszere is. Tudja-e a kedves olvasó, hogy országunknak ma már nincs katonai szervezésben értelmezhető hadserege, de egy hadosztálynyi harcoló ereje sem? Haderőnk harci képességeit a megmaradt két szárazföldi dandárban, a biztosító- és kiszolgálóállományt nem számítva, ma összesen mintegy 1500 főre tehető lövész katona és – a tatai dandár élő panoptikum szerepét betöltő „támogató” zászlóaljában – 16 (!) harckocsi, valamint egy-egy egy tucatnyi löveggel rendelkező tüzér-, illetve páncéltörő század jellemzi! Ezenfelül csak a pár kilométernyi távolságban hatásos géppuskák, kézi páncéltörő és légvédelmi rakéták, no meg a kis űrméretű aknavetők tűzhatása képezi haderőnk „visszatartó” képességét. Ez az erő – a hagyományos normák szerint – mélységben is tagolt, támpont rendszerű harcrendben, mintegy huszonöt kilométeres terepszakasz védelmére képes, feltételezve természetesen a megkívánt tüzérségi és légi támogatást. Ez a feltételezett képesség azonban még így is kevés egy határ menti nagyobb város, mondjuk Szeged megvédéséhez is.
A rendszerváltás után – szomszédaink által nem követve – elsőként vontuk ki hadrendünkből a 80 és 300 kilométeres hatótávú rakétáinkat, 20-25 kilométerre ható sorozatvetőinket, önjáró lövegeinket. Az elmúlt években felszámoltuk a harckocsi- és tüzérezredeket, -zászlóaljakat, feloszlattuk a fővárost, illetve a Paks–Dunaújváros térségét védő légvédelmi rakétadandárjainkat. Légterünk kijelölendő kis gócait ma a csapatlégvédelemre rendelt, mindössze egy-egy tucatnyi indítóval rendelkező, elöregedett közép-hatótávolságú (KUB), a gyenge találati aránnyal küszködő kis hatótávolságú (Mistral) ütegek, no meg a büszkeségünk, az összesen 14 (!) darab, többcélú harci repülőgép (Gripen) védhetik, mert a további húsz-egynéhány MiG–29-es, ma már talán fele technikai harcértékkel sem rendelkező vadászgépet 2009-ben kivonják. Hasonló műszaki állapotúak a csapatok támogatására hivatott – már több éve felújításra tervezett – harci helikopterek is.
S miközben számolatlanul bontjuk szét, adjuk vagy ajándékozzuk el harckocsijainkat, pszh-inkat, lövegeinket, késnek, minimalizálódnak, elmaradnak a haderőnk korszerűsítéséhez szükséges – a NATO előtt is vállalt – haditechnikai fejlesztési programok. A csapatvezetést szolgáló URH-rádiók kálváriája elég széles sajtót kapott. De mit tudhatunk a légvédelemben szükséges idegen-saját felismerő eszközök, a csapatok harcában ma már nélkülözhetetlen éjjellátó készülékek vagy a magyar hadipar továbbélését is szolgáló tehergépjármű-, ruházati, sisak- és bakancs-korszerűsítési programok késéséről?
Az alacsony illetmények miatt ma a 7000 főre tehető szerződéses hely mintegy 20 százaléka feltöltetlen. A hivatásosok pénze csak a rendfokozatban, beosztásban történő előrelépéssel közelíti a szinttartást, átfogó illetményrendezésre – ó, konvergenciaprogram! – e kormányciklusban már nem is számíthatnak. Gyakorlatilag megszűnt a szolgálati- lakás-építés, ezzel párhuzamosan csökkentik a lakásvásárlási támogatást is. De sorra zárnak be a honvédségi üdülők, minimális lett a sportolási lehetőség, ami a katonáknál foglalkozási követelmény. És bizony az egészségügy „korszerűsítésének” hatásai sem kímélték meg az igényjogosult családtagokra és a nyugdíjasokra is kiterjedő állományt sem.
De nemcsak a haderőnk, a honvédelmünk teljes rendszere is sorvad. A szavazatnyerési okokból sürgetett önkéntesség előkészítetlen bevezetésével egy lendületben megszüntették a minősített időszakban sorozhatók alkalmassági nyilvántartását. Nincs honvédelmi nevelés, előképzés, és évek óta rendezetlenül hagyták a tartalékosképzés, -gondozás rendszerét. És nincs a veszélyeztetés esetén növekvő honvédelmi feladatok ellátását célzó háborús hadrendünk sem. A másodszorra megválasztott miniszterelnök a katonai vezetést ilyen szavakkal kérte fel: találjuk ki együtt, hogy mit tegyünk a hadsereggel. Nemes őszinteség, a kormány feje elismeri, hogy nincs koncepciója a honvédelemre. Hát ki a felelős országunk biztonságpolitikájáért? Talán a jolly joker külügyminiszternőnk? A kormány megfelelő szakapparátus nélkül tevékenykedő nemzetbiztonsági kabinetje? Avagy leginkább a Honvédelmi Minisztériumban fontoskodó külföldi katonai tanácsadók? Ki és mikor foglalja végrehajtható programba, hogy a Magyar Honvédség milyen szerepet töltsön be biztonságpolitikánkban, milyen feladatokra, milyen ütemben kell felkészíteni, és mindehhez milyen dotáció nyújt garanciát? Mert a 2004-ben, a még Juhász Ferenc által előterjesztett hosszú távú fejlesztési program – pénz hiányában – már régen túlhaladott. Szekeres Imre meg – szégyenkezésből vagy más irányú törekvései miatt – nem is fáradozik újabb, a realitásoknak megfelelőbb, nyilván a teljes reménytelenséget beismerő koncepció kialakításával. Ezzel bizony nem lehetne fényeskedni.
Véletlen-e, hogy a felelősök arcpirulás nélkül állnak a hazudós miniszterelnökük mellé, mikor a NATO előtt a magyar társadalom érdekeinek tüntetik fel az általuk korábban beígért honvédelmi kiadások visszametszését? Ki hiszi el, hogy a szövetségben az utolsók közzé sorolható honvédelmi kiadásaink tették, teszik tönkre gazdaságunkat és okoznak társadalmi feszültségeket? És ki fogadja el azt az itthon folyamatosan szajkózott félrevezetést, mely szerint a honvédelmi ráfordítások tervezett növelése kizárólag csak a nyugdíjasok, a nagycsaládosok és egyéb hátrányos helyzetűek terhére történhet? Mintha a tárcák csak egymásból gazdagodhatnának, és nem az évenkénti GDP-növekményen alapuló állami költségvetési keretbővülésből.
Itt csak a legfőbb félremagyarázások vizsgálatára van terünk:
1. Nincs ellenségkép, a kor követelménye a képességalapú haderőfejlesztés – valóban, beláthatóan közvetlen fegyveres agresszió nem fenyegeti országunkat. Alkotmányunk és a washingtoni szerződés azonban továbbra is követelményként szabja meg országunk, illetve az euroatlanti térség szuverenitásának, területének védelmét. A NATO nem átvállalja, hanem segíti a tagjai védelmét, feltételezve azok erre történő felkészültségét. Ezzel szemben állítható-e valósan, hogy a magyar haderő előzőekben vázolt „leszervezése” a honvédelmi képességünket nem gyengíti? S meddig titkolható a NATO elégedetlensége potyautas mivoltunkról, s titkolhatók-e olyan kijelentések, amik már tagságunk felfüggesztésére is irányulnak?
2. A modern hadviselés könnyen mozgatható, bárhol bevethető, a nehezen mozgó, költséges haditechnikától mentesített haderőt kíván – igen, ezt sugalmazzák, sürgetik a katonai erő terén vezető szövetségeseink, akik megengedhetik maguknak (a saját nehéztechnikájuk folyamatos továbbfejlesztése mellett) a könnyű, gyors mozgású, légiszállítható, ugyanakkor nagy hatású, automatizált vezérlésű, nagy pontosságú tűzeszközökkel, a legmodernebb felderítési, vezetési és informatikai eszközökkel, a technikai haladás minden hasznosítható eredményével ellátott expedíciós képességekkel bíró haderőrészek költséges kifejlesztését és azoknak a világ bármely részén történő alkalmazását. De ugyanezt megkövetelni az örökölt nehéztechnikával és gyengén teljesítő gazdasággal küszködő, frissen rendszerváltó országoktól – ez szinte perverzitás. És hogyan minősítsük azt a hazai magatartást, mely erre hivatkozva gátlástalanul söpri ki haderőnk volt értékeit, a tűzerőt, a páncél- és légtérvédettséget a korszerűsítésre irányuló fejlesztési programok egyidejű lebegtetése mellett? S eközben a felelőtlen döntéshozók a legnagyobb szövetséges kegyeiért bokázgatnak. Ismert, hogy a NATO – az Egyesült Államok folyamatos nyomására – csak a közelmúltban fogadta el, hogy működési körét, a terrorizmus elleni küzdelem címén, az euroatlanti térségen kívülre terjessze, miközben mi a lihegő elsők között ajánlkoztunk Irakba, Afganisztánba. De hol van ehhez a „könnyűlövész” képesség? Fejlesztés helyett élőerőt, pénz helyett életet kínálgatunk.
Mint látható, a magyar haderő ma sem az ország és a szövetség területének védelmezésére, sem az egyesek által hőn vágyott expedíciós feladatok ellátására nem alkalmas. Ma már a lezüllesztett Magyar Honvédség és azon túl egész honvédelmi rendszerünk újjászervezése a feladat.

A szerző védelemgazdasági szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.