Tánc a kínai templomban

Gaál Mariann koreográfus és Párniczky András zeneszerző közös darabját a kortárstánc-idény első produkciójaként bemutatta a Millenáris Teátrum színpadán a Magyar Mozdulatművészeti Társulat – Még 1 Mozdulatszínház együttese. A hatszereplős darab mellőz minden felesleges, erőltetett üzenetet. A …Papír-olló című előadás líraiságát látva borítékolható, hogy az elkövetkezendő szezon produkcióinak magas lesz a mérce.

Molnár Györgyi
2007. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csupán egy hatalmas, fekete teret s halvány fénycsíkkal megvilágított hat táncost mutat a darab kezdő képe. Majd végtelenül lassan, kimérten és másodpercre pontosan kiszámított ritmusban emelkednek a kezek a magasba. Az előadás első tíz percében zenei kíséret nélkül csupán a karok mozgását látjuk. Hol gyorsabban, hol lassabban lendülnek egymás után. A csöndben játszódó jelenetben ezen kívül nem történik semmi, a néző mégsem unja el magát, hiszen a mozdulatok ritmusa, ereje leköti figyelmét. A színházban uralkodó némaságot egy kasztanyettára emlékeztető hangszer csattogása, a szívritmus ütemes dobogása töri meg. Először csak az egyik, majd a másik táncos kezében szólal meg a semmiből előkerült hangszer. A pillanatok alatt felfokozott ritmusú csengés-bongás azonban nem csap át kaotikus zörejbe, hanem lüktető dallammá alakul.
A földön fekvő szereplők (Asztalos Dóri, Fenyves Márk, Haraszti Adrienn, Hucker Kata, Kovács Kata, Lex Alexandra) lassanként felállnak, s elkezdődik a játék, amelyben egymásba forr hang és mozdulat. A butoh technika lassúságát, koncentráltságát a limon technika puhaságát gyors, szinte ugrálásba torkolló táncelemek váltják fel. A játékosság, amely az előadás címében is rejlik, végigkíséri a darabot. Ennél az előadásnál elmarad a fülsiketítő elektronikus zene. Ha nem a táncosok adják a hangjukkal vagy a cseppnyi hangszerrel a ritmust, akkor is csupán egyetlen akusztikus gitár finom dallamainak kíséretében mozognak. Játszanak a ritmussal, mozdulataikkal, egymással és az erre kiválóan alkalmas verssel, Weöres Sándor Kínai templom című alkotásával. Egyetlen dolgot azonban a játék során nem szabad elfelejteni: valaki mindig veszít. A darabban ezért nem csupán a gyermeki vidámság kap főszerepet, hanem a vesztes keserű játéka is.
Az utóbbi időben oly divatossá váló harsány, erőszakos kortárs előadások rendezésében ritkán előbukkanó líra után szinte kapkodott a néző. Bízott benne, hogy a másfél órás darabban nem csupán tíz percet áldoznak a tisztán, egyszerűen eltáncolt mozdulatokra. Olyan produkcióra vágyott, ahol nincs ordítás, nincs arctorzulás, s ahol nincs más, csak a táncos és a ritmus. Nos, az év első előadása megad egy régóta hiányolt élményt, a mozdulatok áhítatát, s csak bízni lehet benne, hogy ez lesz a divat, nem a kínlódás, amely létezik anélkül is, hogy színpadra állítanánk.
(Millenáris Teátrum …Papír-olló. Alkotók: Gaál Mariann, Párniczky András.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.