Tigrisek titkai

Jó tíz évvel ezelőtt csaknem harmincezer kínai élt Magyarországon, mára akár a kolónia fele is visszamehetett szülőföldjére, hogy inkább a gyors léptekkel fejlődő anyaországban próbáljon szerencsét. A józsefvárosi Négy Tigris piac is egyre kisebb területre korlátozódik, a kőasztalok és konténerek világában meggazdagodók az Ázsia Centerben tűnnek fel. Aki itt maradt, az szereti ezt az országot – vallják a lapunknak nyilatkozó kínaiak.

Varga Attila
2008. 05. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cho Bön Con Hö. Ez a felirat fogadja a józsefvárosi Négy Tigris piacra, népiesen Tigrispiacra érkezőt. Egy fémdetektor kinézetű boltíves kapun kell áthaladnunk, amely mellett általában egy biztonsági ember ül, ám ez csupán pszichológiai hadviselés. A „no photo, no video, no fegyver, no kutya” tábla is amolyan jelképes kuriózummá szelídült az elmúlt években. Jól tudjuk: azt visz be és azt hoz ki ezen a kapun az ember, amit nem szégyell. Az is igaz, hogy a tiltott dolgokat nem az árusok felét kitevő kínaiak kínálják, hanem az arabok, a törökök és a magyarok. A rendőrségi vizsgálatok szerint e piacról szerezték be a viperáikat azok a „derék” készenlétiek, akik 2006 őszén végigverték a polgárokat Budapest utcáin. A kínaiak inkább ruhákkal, illatszerekkel, ajándéktárgyakkal, bizsukkal és ékszerekkel kereskednek.
A kilencvenes évek közepére Magyarország a kínai áruk kelet- és közép-európai elosztó központja lett. Jó tíz éve még távolsági autóbuszok hordták a józsefvárosi piacra a turistákat, ma már kisebb a forgalom és kevesebb az árus. A kínai, amikor nem árul, fodrászhoz jár, kávé mellett beszélget, magyar ízeket kóstol, vagy karaoke bárban énekel, de csak a sajátjai között. Elég reménytelen vállalkozás az életükről, így szabadidős tevékenységükről kérdezgetni őket, ilyenkor szinte némaságot fogadnak. Egy kínai közmondás szerint: „Ha ki akarod zárni a bajt, csukd be a szádat.” (A közcímeink is kínai szólások.)
Syu Gung Budapesten, a Kőbányai úton működtet táskaboltot. A fiatalember a kevés kivételek egyikeként viszonylag jól beszél magyarul, és hajlandó az életéről is beszélni. A szülei a kilencvenes évek elején érkeztek a magyar fővárosba, ő itt járt gimnáziumba, majd sikeres vállalkozóvá vált.

A tízezer mérföldes utazás is egyetlen lépéssel kezdődik
– A kémiaórán nem tanítják meg, hogyan kell keresni a pénzt, a kereskedelmi tanfolyamoknak viszont sok hasznát vettem – vallja be a fiatalember, aki fénykorában hat szerszám- és ajándéktárgyüzletet tulajdonolt Budapesten és vidéken, majd játékok árusításába kezdett. Közben az áruházláncok megtelepedtek Magyarországon, és ez rendkívül kedvezőtlenül érintette boltjai forgalmát. Ma női táskákat árulnak.
Szerinte óriási az eltérés a két nemzet kultúrája között, s ez áthatolhatatlan akadály az itt élő kínaiak számára. Úgy véli: a magyarok nagyon tehetségesek, jó ötleteik vannak, de nem tudják megvalósítani azokat, nem kapnak támogatást és megfelelő lehetőséget sem. A kínaiak hitvallása szerint viszont ha tudod, mit akarsz, lesz rá lehetőséged, hogy megvalósítsd! Elbeszéléséből kitűnik, hogy gyakran a rokonok adják össze a pénzt az arra vállalkozóknak, hogy kezdjen valamit, menjen Európába vagy Amerikába boldogulni. Syu Gung családja is sok embert támogatott pénzzel, lehetőséggel és kapcsolattal a világ sok országában.
Ma már nem Magyarország a lehetőségek országa, a budapesti kínai közösség jelentős része továbbállt: Romániába, Oroszországba és Spanyolországba ment, hogy ott boldoguljon. Hanyatlik a magyar piac. Kevesebb az itt élők pénze, csigalassúsággal vánszorog a gazdaság. Ráadásul a már említett multinacionális cégek a kínai és a magyar piacot is tönkretették.

Egyetlen beszélgetés egy bölccsel többet ér, mint tízévnyi tanulás
Ugyanakkor sok kínai visszament Kínába. – Például a két legjobb barátom és a nagybátyám is. A nagybácsi eladta a budapesti házát, üzletét, visszament a másfél milliós „kisvárosunkba”, és nyitott egy kávéházat. Tíz éve szó sem lehetett erről. Mindenki csak dolgozott, és nem volt a kínaiak számára szórakozási lehetőség. Ma már teljesen más a világ! Akik a jobb életért jöttek ide, ma már Kínában látják a jobb élet lehetőségét – szögezi le a férfi. Syu Gung kétévente, évente visszajár hazájába. Mint mondja: Kínában olyan mérvű a fejlődés, hogy évente újítják a térképeket, mert a tavalyi szántóföldek helyén ma már felhőkarcolók állnak, s a GPS-t is havonta kell frissíteni. – A televíziót nézve nevettem a magyarországi autópálya-építési vitákon. Mióta is épülnek? Kínában évente tízezer kilométer autópálya épül alagúttal, hidakkal együtt, az idei évre pedig 13 ezer kilométeres szakasz átadását tervezik – mondja büszkén a vállalkozó.
Társaságával hetente kétszer megy más-más étterembe és diszkóba. Szeretik a japán szusi éttermeket, de semmi pénzért nem mondana le például a gulyáslevesről. – Én még nem hallottam olyan kínairól, aki ne szeretné a gulyáslevest – teszi hozzá gyorsan a magyar gasztronómiát dicsérve.
Szabadidejükben bowlingoznak, biliárdoznak, időnként kosárlabdáznak. Beszélgetőpartnerem péntekenként eljár a „Cu nagygyűlésre”: a vallásról és az életről hallgat előadásokat. Újévkor a kínaiak általában kibérelnek egy-egy színháztermet, és helyszínenként majdnem ezren így ünnepelnek. A kínaiak parabolaantennát vesznek, mert a magyarul nem beszélő közösség tagjainak jó tudniuk, hogy a hazájukban mi történt. Így már nyolc tajvani és négy kínai csatorna fogható, s ezt nézem én is a józsefvárosi piac mellett található egyik kávézóban, majd a kínai fodrásznál is. Kínai fodrászhoz jár a legtöbb kínai, hiszen nem tud magyarul. A kínai közösség igényli a hazai szolgáltatást, van saját nemzetiségű tévészerelő, laptopjavító, autószerelő vagy olyan szakember, aki a kínai Windowst percek alatt beszerzi, és felrakja a számítógépekre. Saját élelmiszerboltjaikban megkapják a mélyfagyasztott tilápia halat, a garnélarákot vagy a konzerves édes-savanyú levest is.
Hét-nyolc, Budapesten nyomtatott kínai újsághoz is hozzá lehet jutni. Liu Csí, a OuYa XinWenBao, vagyis az Európa – Ázsia Hírek Hetilap munkatársa arról tájékoztat, hogy 1999 óta működik a 24 oldalas újság szerkesztősége, és 1500 példányban nyomtatják a lapot. – Vidékre postán juttatjuk el az újságot, nem jellemző az előfizetők lemorzsolódása. A magyarul nem beszélő kínaiaknak anyanyelvükön magyarázzuk el a magyar törvényi változásokat és a minket érintő híreket, így pótolhatatlanok vagyunk – szögezi le a férfi. Véleménye szerint a magyarországi kínai kolónia 30-40 százalékkal karcsúsodott az elmúlt években. A lehetőségeket kereső kínaiak továbbálltak vagy hazaköltöztek.

Ha nem ízleljük meg a legkeserűbbet, sose jutunk el a legmagasabbra
Mostanában egymást érik a kiemelt ellenőrzések a józsefvárosi piacon. Van, amikor kétszáz ellenőr szállja meg a vásárterületet. Ilyenkor milliókra rúg a bírság: munkavállalási engedély nélkül dolgozó külföldieket, szabálytalanul, bejelentés nélkül foglalkoztatott munkavállalókat találnak. Sok a hamis termék, találtak már gazdátlan flóbert pisztolyt, ismeretlen származású, jelöletlen vagy visszafagyasztott húst és libatojást is. Úgy tűnik, leáldozik a piacos korszak, a posta tulajdonrészéről a napokban szorította ki az árusokat, kétszáz pavilont felszámoltak, már csak a MÁV területén árusítanak.
Ráadásul ma már a kínai politika sem feltétlenül ragaszkodik a józsefvárosi piachoz. – El kell tűnnie a történelem süllyesztőjében, eljárt fölötte az idő – fogalmazott Ren Hong-bin kínai kereskedelmi és gazdasági tanácsos az Országos Kereskedelmi Szövetség tavaly decemberi konferencián. Szerinte a kínai ipar célja, hogy mind jobb minőségű árut állítson elő, és azt ellenőrzött körülmények között értékesítse. A kínai márkák egyik értékesítési bázisa az Ázsia Center lehet, erről megszületett a kereskedelmi központ és Kína között az együttműködési szerződés. A márkás kínai áruk központjának budapesti létrehozásáról 2007 szeptemberében, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök Kínában tett látogatásakor született megállapodás.
Ha egy zöld ágat tartasz a szívedben, előbb-utóbb rászáll egy énekesmadár
Az Ázsia Centerben járva ezt a fejlődési ívet nem érezni. A földszinten és a másik szárny három emeletén elképesztő árak fogadnak. Most akciós a női óra, ezer forint darabja, de ha hármat vennék, az csak kettőezerbe kerülne. Háromezer forintért már elfogadható kinézetű, szellőzésmentes műanyag cipőt kapni, a módfelett igényes vevő pedig hatszázharmincezer forintért olyan kínai masszázskádat vehet, amelybe LCD-televíziót és bárpultot építettek be.
És még vásárlók is vannak. A zárjegyes italok jóval olcsóbbak, mint máshol, szintúgy a kávé és az édesség. A mosóporok fél áron kaphatók – tájékoztat egy idősebb vásárló. – A Tigrispiacból kinőtt kínaiak itt üzlethelyiséget bérelnek. Hoszszú távon ez a jobb üzlet. A piacon gyakori az ellenőrzés, de ide csak ritkán ér el a hatóság keze – tudom meg az egyik üzlet magyar alkalmazottjától.
A folyosói kávézó bárpultjánál sokan ülnek, de csak egy kínai akad közöttük.
– Nem fogyasztanak, inkább az üzletük falai között ünnepelnek. Néha pókereznek, előfordul, hogy megszállottként, nemegyszer slusszkulcsok kerülnek az asztal közepére, gyakran cserélnek így a BMW-k gazdát – nyílik meg a pincérnő. – És aki státusszimbólumnak számító terepjáróval jár, az sem költi itt a pénzét, ötvenforintos vietnami levest eszik műanyag tányérból az üzlete bejáratánál – jellemzi a kínaiak eltérő viselkedését a hölgy.
A kiskereskedők és közepes vállalkozások mellett az elmúlt években számos nagy cég is létrejött. Évente több százezer pár Wink sportcipőt vesznek meg a magyarok, s a Goldenland márkajelzésű férfiruházati cikkekkel is gyakran találkozni a hazai boltokban.

Az az igazi tanítás, ami megérinti az életet!
Budapest XV. kerületében, az Ázsia Center mellett található a China Mart épületegyüttese. A mezőn egy óriási tábla hirdeti, hogy ide tervezik Európa legnagyobb bevásárlóközpontját is. A China Mart épületében kapott helyet a Xiong Zhong Wen Hua Yi Shu Zhong Xin, azaz a Kínai Kulturális és Művészeti Központ is.
Végtelen bölcsesség, szüntelen változó szépség. Megismerni a levelek és a víz világát, amely által mi magunk is többek leszünk: általuk saját benső világunkat ismerjük meg – olvasom egy színes szórólapon.
Néhány éve a velencei biennále szlogenje a metaváros volt. A magyar pavilonban több fiatal építész és médiaművész a kínaiak budapesti jelenlétét vizsgálta. Életüket, közösségi szokásaikat, beilleszkedési lehetőségeiket, majd ezekre az előzetes tanulmányokra építve alakították ki installációikat, amelyeket a józsefvárosi Négy Tigris nevű kínai piacon kapható tömegtermékekből készítettek el. Több száz macskatéglából, csilingelő pingvinből és kisautóból próbálták meg leképezni a mai világunkra jellemző színes kavalkádot.
Úgy tűnik, a csilingelő pingvin népszerűségének okát csak a tigrisek tudják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.