A bunkerember és a mesebeli prostituált

A 41. Magyar Filmszemle fináléjához közeledve már kialakult valamiféle összképünk a „húzóágazatról”, a játékfilmes mezőnyről is. Alkotóink ingatag értékrendű világunkról igyekeznek hiteles, sokoldalú látleletet adni. A művekben a nagyváros forgatagában kallódó elegáns lézengők és a lét peremén kínlódó falusi lúzerek világa tárul fel. Az idei verseny meglepetésfilmje Hajdu Szabolcs zseniális alkotása, a Bibliotheque Pascal, amelyre borítékolhatóan sikeres fesztiválkörút vár.

2010. 02. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rejtélyes Molnár György filmjének címe: Ki/Be Tawaret. Tawaret, a víziló az egyiptomi mitológiában a termékenységet, a családi tűzhely tisztaságát, az újjászületést védő istennő jelképe. Szüksége is van a mai világunkban játszódó film pörgős, zavaros életű hőseinek Tawaret védelmére, hiszen önazonosságuk ingatag, családi, baráti kapcsolataik kuszáltak, a címhez híven a különféle nemzedékek ki-be járkálnak egymás mikrokozmoszába. Az apa kiváló orvos és dzsesszzenész, a fia punkzenész és egyetem körül csellengő, kölcsönről kölcsönre vándorló, leginkább apját pumpoló örökdiák. Mindketten ugyanahhoz a temperamentumos, alternatív zenésznek, bátor alkalmi rádióriporternek tehetséges, egyetemistaként bukdácsoló, alapjában véve szeretetre méltó leányhoz vonzódnak. S ami a legjellemzőbb: a két hasadt értékrendű, 21. században kallódó fiatal görcsösen kapaszkodik a hatvanas– hetvenes–nyolcvanas években tévedező, de mégis szerves, szilárd erkölcsi értékrendet és egyetemes műveltséget hordozó apába, akitől a halála után sem képesek elszakadni. A film erénye a remek színészvezetés (Kerekes Éva, Schlanger András, Ötvös András). A mottó: a halál ellen nincs ellenszer, de van az élet fájdalma és keserűsége ellen, illik a többi hasonló filmre is.

Lidércálom és peremlét. A fésületlen, vidéken játszódó szegényfilmek hagyományait sajátos módon megújítva követi Zsigmond Dezső Bunkerember és Groó Diana Vespa című filmje. A Bunkerember témáját Zsigmond Dezső dokumentumfilmesként már feldolgozta. A tragikomikus falusi lúzer-antihős, akit a nyolcvanas évek atomkatasztrófa-rémképe (Csernobil) mániákus pszichopatává tesz, s fölépít falujában egy atombiztos szuperbunkert, vérfagyasztóan abszurd fekete népi komédiában jelenik meg. A film hiteles képet nyújt a pusztulásra ítélt magyar faluról és egy hagymázos lidércálomba rokkant egykor tehetséges hősről, aki ezredvégünk tragikusan szimbolikus alakja is lehet. Zsigmond Dezső szocio-látomásának megjelenítésében dicsérendő Ágoston Gábor operatőr és a színészek, Trill Zsolt, Nagy Mari, Szűcs Nelli, Szilágyi István és a többi epizodista játéka. Groó Diana Vespa című filmje a legenda és a mese eszköztárát a valósággal vegyítve mesél el egy fekete anekdotát a peremléten élő gyermekről, aki elnyer, majd sajátos módon elveszít egy Vespát. A főhőst alakító cigányfiúban, Tóth Sándorban Groó Diana igazi őstehetséget fedezett fel. Vajon létezik-e evilági kiút ezekből a kis és nagy földi poklokból? – teszi fel a kérdést okosan a rendezőnő.

’56 antihősei. Be kell számolnunk egy fiaskóról is. Vágvölgyi B. András Kolorádó Kid című filmje 1956 ethoszát próbálja kicsinyíteni, véletlenül a Corvin közbe keveredett jasszok, huligánok motiválatlanul fölépített történetével, amely egy westernbe illő hiteltelen bosszúvégkifejletbe torkollik. A küllemében ügyesen megjelenített, ám szervetlen idősík-váltogatásokkal túlterhelt, öszszességében hiteltelenül felépített történetről okkal jut eszünkbe: közelmúltunk történelmének legtisztább nemzeti forradalmának nimbuszát inkább óvni, mint deheroizálni kellene az apokalipszis szélén egyensúlyozó világunkban.

Csoportlélektan. A mezőny egyharmadát a pszichodramatikus filmek teszik ki, szociálpszichológus-hallgatóknak külön öröm lehet a Teambuilding (Almási Réka), a Köntörfalak (Dyga Zsombor), a Czukor Show (Dömötör Tamás) látlelete. A magyar filmes színjátszás legszebb korát idéző, finoman hangolt, mégis erőteljes alakítások teszik átélhetővé a kiscsoportok, párkapcsolatok konfliktusait. Megfelelés, függés és kitörési vágy – a Team Building a vidéki hotelbe terelt multi kollektívájának viszonyrendszerét, az egyéni boldogulás és a csapatszellem feloldhatatlanak tűnő ellentétét vizsgálja. Itt Nagy Zsolt játéka hitelesíti a drámát, Dyga Köntörfalakjában a három főszereplő (Tompos Kátya, Elek Ferenc, Rába Roland) erőteljes alakítása nem véletlen: Elek Ferenc elmondása alapján nyolc hónapon át próbáltak a forgatás előtt. A sztori egyszerű, mégis szövevényes, egy félresikerült randin három ember szembesül a legmélyebbre eltemetett titkokkal, amelyek az életüket megváltoztatták/megváltoztatják.
Ugyanilyen hiteles játék jellemzi Dömötör Czukor Show című filmjét, a sikeres színdarab alapján rendezett versenyfilm a délutáni kibeszélőshow-k világát és háttérét mutatja be egyetlen család tragédiáján keresztül. Néhány perc után azt is elfelejtjük, hogy fikciót nézünk, a valóságshow kísértetiesen emlékeztet a legrosszabb Mónika-show-k szánalmas, kegyetlen és embertelen médiapoklára.

Hajdu, a nagy durranás. Kétség nem fér hozzá, az idei magyar filmszemle leginkább várt versenyműve Hajdu Szabolcs új filmje, a Bibliotheque Pascal volt, a folyosókon már a bemutató előtti napokban ment a susmus: majd Szabolcs megmenti ezt a szemlét. A Hajdu-premier előtti észveszejtő tolongás is jelezte, nagy a bizalom a Macerás ügyek, a Tamara, a Fehér tenyér, az Off Hollywood rendezője iránt. És Hajdu így is tudott meglepetést okozni. A Bibliotheque Pascal burjánzó, álomszerű mese az erdélyi lányról (a rendező felesége és állandó színésze, Török-Illyés Orsolya), aki prostituáltként szenvedett Angliában, de most vissza szeretné kapni a gyámügytől hároméves kislányát. A keretet ez a nagyon is valós mozzanat adja: a megtört anya ül a gyermek sorsáról döntő román hivatalnok előtt, és elmeséli saját életét. Ez a mese pedig olyan, amilyennek lennie kell: hétmérföldes, bátorságpróbás, infernális és csodás. Nagyságában és szokatlan eszköztárában a Bibliotheque Pascal Pálfi György Taxidermiájával rokon, de melegen fénylő, szuggesztíven fényképezett, tökéletesen hangolt film. Olyan, amelyet szívesen mutogatunk majd a világnak. Mellettünk ülő építész barátunk meg is jegyzi a végefőcím alatt, egyszerűen hihetetlen ez az ország: ilyen géniuszokat ad folyton a világnak.
Hajdu valami olyasmivel ajándékozott meg a 41. Magyar Filmszemlén, ami sajnos manapság már ritka, pedig egy valamirevaló filmszemle bőven kéne mérje: katarzissal. Mély, napokig tartó filmélménnyel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.