A nőnevelés a reformkorban

2010. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koós Ferenc, a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium nyugalmazott igazgatója, a Százak Tanácsa tagja, az iskolát támogató School Invest Alapítvány akkreditált nyelvvizsgahelyének vezetője elméletben és gyakorlatban is elismert szakembere a neveléstudománynak. Azok közé tartozik, akik 1990 után viszszaadták a pedagógiaelméletnek az államszocializmusban igen- csak megtépázott tekintélyét.
A nőnevelés helyzete a reformkorban című kötet írójaként Koós Ferenc direkt módon nem aktualizál, ám esszéjéből lépten-nyomon kiköszön az utalás: bizonyos kérdéskörök újra és újra ismétlődnek a magyar tudományban, irodalomban, neveléstörténetben és a magyar életben is.
Koós Ferenc 1942-ben Nagyszalontán született, református kántortanító fiaként. A híres református Nagyenyedi Bethlen Kollégiumban érettségizett, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen szerzett magyar–történelem szakos diplomát, majd a XVIII. század neveléstörténetét-elméletét kutatva doktorátust is. Büszke arra, hogy negyvenegy évig dolgozott, s a tantermet és a katedrát akkor sem hagyta el, amikor 1990-ben alapító igazgatója lehetett a szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnáziumnak.
Missziójának tekintette, hogy az agglomerációban élő, tehetséges és hátrányos helyzetű gyerekeknek teremtsen elit iskolát. Nála a hangsúly a tehetséges szón van. Hite szerint az ország felemelkedését a keresztény erkölcsi alapokra helyezett, a konzervativitást teljes mellszélességgel vállaló nevelés hozhatja el. Könyvében leírja, hogy a felvilágosodás, majd a reformkor progresszív nevelési elveiben megnőtt az idegen befolyástól szabaduló magyarság
visszamagyarosításának igénye, nemtől függetlenül.
A reformkor kiválóságai fontosnak tartották azt is, hogy a nőt az iskolák felkészítsék először a gyermek világrahozatalára, a gyermek felnevelésére, aztán a háziasszonyi, majd a gazdasszonyi szerepkörre. A magyar nőnevelés irodalmának felvilágosodás kori úttörői, Bárány Pétertől, a költőnek is kiváló Pálóczi Horváth Ádámtól a reformkori nőnevelés későbbi, Kufsteint is megjárt, magyar lelkű apostoláig, Teleki Blanka grófnőig úgy küzdöttek a nők jogaiért a műveltséghez, az európai szintű tudáshoz, hogy nem kívánták őket kiforgatni asszonyi mivoltukból. Erények és ismeretek, a hazaszeretet, az erkölcs, az elméleti és a gyakorlati tudás nem egymással szemben kijátszva, hanem együtt, egymás hatásait erősítve van jelen a reformkor legnagyobb gondolkodóinak eszméi között.
Koós Ferenc hitelesen tárja elénk a reformkor városi, falusi, erdélyi pedagógiai irodalmának tanulságait, ama „régiek” egyaránt fontosnak tartják, hogy a lányok a vallástól az ásványtanig elmerüljenek a magas tudományok mívelésében.
Akár azért, hogy a neveléstudományok olyan kiválósága fejlődjön belőlük, mint Karacs Terézből (1808–1892), a nőnevelés elméletének és gyakorlatának egyik hazai úttörőjéből. De azért is, hogy felkészüljenek az anyaságra, a gyermek nevelésére, valamint a társasági szerepre is. Tanulhatnánk a reformkortól, a felébredt nemzet korából, amelyben a nevelés fontosságát legnagyobb gondolkodóink tartották kiemelten fontosnak. Bizony, Koós Ferenc könyvéből nyilvánvaló, hogy a XXI. században akár kezdhetnénk is mindent újra elölről.
(Koós Ferenc: A nőnevelés helyzete a reformkorban, tanulmány. Balaton Akadémia Kiadó, 2010. 240 oldal, ármegjelölés nélkül.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.