Magyar rendezők Amerikában és itthon

2010. 02. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dante Alighieri Isteni színjátéka szerint az istenkáromlók és az öngyilkosok a pokol hetedik körében nyerik el méltó büntetésüket. Sopsits Árpád A hetedik kör című filmjének szereplői valóban káromló, a mindenható létét tagadó felnőttek és a végtelenségig kiábrándult, minden rosszra kész gyerekek. Közöttük a legsátánibb, antikrisztusi alak egy Sebestyén nevű kisfiú (Krikkay László), aki a pajtásait telepatikus szuggesztióval és a halál mindenhatóságáról szóló konyhaelméletekkel készteti öngyilkosságra. A borzalmas gyermek a semmiből bukkan elő, elkápráztatja a városvégi féllumpen világban élő, a szülők által elhanyagolt, rossz életmodellekkel és nyomasztó példákkal életunttá lett cimboráit csodatévő képességével. Majd könnyedén elhiteti velük, hogy a bátorság igazi próbája a gyilkosság és az öngyilkosság. Célját eléri a film viszolyogtató fináléjában. Sopsits ügyetlenül összefércelt történetében a gyermeköngyilkosságokat motiválja még egy példátlanul felkészületlen lelkész (Trill Zsolt) és az istenhit. A rendező-író fura logikája szerint a gyerekek természetes halálfélelmét a túlvilági lét bizonyossága segített legyőzni.
A film látványvilága a manapság divatos misztikus rémfilmek sztereotípiáira hajaz. A rendező Győri Márk operatőri kamerája segítségével megpróbál a néző elé varázsolni egy sátánistatemplom-szerű ipari víztározót, amely Dante hetedik kör leírásának modern megfelelője akar lenni. Sajnos, A hetedik kör inkább az Ördögűző vagy az Ómen című, az Antikrisztusról szóló amerikai szórakoztató filmek atmoszféráját idézi. Az utóbbi, Richard Donner filmtrilógia-emléke lépten-nyomon kísért Sopsits munkájában.
Sebestyén fura hókuszpókuszaival és negatív csodáival kísértetiesen emlékeztet az Ómen első és második részében megálmodott, gonosz és legyőzhetetlen gyermek Antikrisztusra. Sopsits Árpád saját rendezői szándékai szerint a hazai, megmagyarázhatatlan gyermekgyilkosságok szociológiai és lélektani okait szeretné feltárni, ehelyett egy nyomasztó, kifejezetten gonosz, az ateizmust igazolni vágyó, felületesen filozofáló és közhelyesen szociologizáló, álművészi szociothrillert kapunk.
A hetedik kör a rendező korábbi, ígéretes filmjeihez, a Céllövöldéhez és a Torzókhoz képest kiváltképpen tévút.
(A hetedik kör. Színes, magyar filmdráma, 107 perc, 2008. Írta és rendezte: Sopsits Árpád. Forgalmazó: Hunnia Filmstúdió Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.