Visszatérő világmárkák: Schumacher, Lotus

Megreformálták a pontrendszert, betiltották a tankolást, belépett három új csapat, továbbá öt újonc pilóta, ám a 61. Forma–1-es autósgyorsasági-vb hét végi rajtja, a Bahreini Nagydíj előtt az egy évvel ezelőtti helyzethez képest mégiscsak az a legnagyobb horderejű változás, hogy három év szünet után újra ott lesz a rajtrácson Michael Schumacher. A hétszeres világbajnok német a Mercedesszel is a győzelemre tör, de a fogadóirodák szerint inkább Fernando Alonso jut kettőről háromra.

2010. 03. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valamikor, az idei szezon előtt kapkodhattuk a fejünket, hogy a nagy keringőben melyik pilóta hol köt ki, és egyáltalán mely csapatok indulnak; a rajtlista csak a múlt héten lett végleges. A fantom USF1 helyére a szerb érdekeltségű Stefan GP-t már nem engedték beugrani – ezáltal az F–1-be visszatérni szándékozó 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve is hoppon maradt –, így a 2010-es szezonban tizenkét istálló versenyautói köröznek majd. A Toyota bedobta a törölközőt, miként a BMW is, de visszaadta a Forma–1-es istállóját Peter Saubernek, így Sauber indul helyette, a tavaly az egyéni és a konstruktőri vb-címet is besöprő Brawn Mercedesszé vedlett át, tizenöt év után malajziai licenccel (!) visszatér a Lotus, újoncként pedig a Virgin és a Hispania mutatkozhat be, amelyek a rajtengedélyt még a Manor és a Campos nevekre kapták meg.
Az összezavarodott egyszeri szurkoló azzal azért tisztában van, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher hároméves kihagyás után újra versenyez, még- pedig a Mercedesnél, a kétszeres vb-1. Fernando Alonso a Renault-ból a Ferrariba ült be, a címvédő Jenson Button a McLarenhez került a 2008-as világbajnok Lewis Hamilton mellé. „Mindenki, így természetesen én is nyerni szeretnék. A szezon nagyon hosszú és kemény lesz, ám én ennek csak örülök, pontosan ezért tértem vissza a Forma–1-be” – mondja a hét végi bahreini nyitány előtt Schumacher. A nagy újrakezdés kapcsán azonban érdemes figyelni Mark Webberre. A Red Bull pilótája szerint a németek legendája bizonyosan nagyszerűen versenyez majd, ám ma már jóval könnyebb a Forma–1-es autókat vezetni, mint néhány évvel ezelőtt, és ez nem neki kedvez, hanem a fiatalabb évjáratúaknak.
Ezt így látják a fogadóirodák is, azzal együtt, hogy Michael Schumacherrel is számolnak. A világhírű William Hill szerint Alonso a legesélyesebb, az ő harmadik világbajnoki címe 3,75-szörös pénzt hozhat a fogadóknak, Hamilton vb-címére 4,5-szörös, míg Sebastian Vettel (Red Bull) és Schumacher megkoronázására ötszörös szorzót kínálnak. Ugyanakkor Jenson Button címvédésére nem sok esélyt látnak a bukmékerek, erre ugyanis 11-es oddsot állapítottak meg. A fogadóirodák a szezonnyitó Bahreini Nagydíj megnyerésére szintén Alonsót tartják a legesélyesebbnek, a sikerét átlagban 3,3-szoros
oddsszal kínálják, Hamilton és Vettel győzelme egyaránt nagyjából ötszörös, Schumacher és Felipe Massa (Ferrari) első helye pedig hétszeres pénzt fizet.
A 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen bizonyára sokaknak hiányzik majd – a finnt nem tartóztatták a Ferrarinál, és már a rali-világbajnokságon versenyez! –, de a német Nick Heidfeldnek is csak tesztpilótastátus jutott a Mercedesnél. Helyettük új neveket kell tanulnunk: az orosz Vitalij Petrov (Renault), a német Nico Hülkenberg (Williams), az indiai Karun Chandhok (Hispania), valamint a brazil Bruno Senna (Hispania) és Lucas di Grassi (Virgin) most debütál. A Forma–1 első orosz pilótájaként Petrov a Gazprom és a legnagyobb orosz bank, a Szberbank támogatását élvezve 15 millió euróért vásárolta be magát a Renault-hoz, vagyis gazdasági válság ide vagy oda, a száguldó cirkusz még mindig jó üzlet.
Ezt támasztja alá az is, hogy a világbajnokság a tavalyi tizenhét futam után idén tizenkilencből áll. A Kanadai Nagydíj visszakerült a programba, október 24-én pedig első alkalommal rendeznek futamot a Koreai Köztársaságban, Jongamban. A jubileumi, 25. Magyar Nagydíjra augusztus 1-jén kerül sor a Hungaroringen.
Ami a minden szezon előtt elmaradhatatlan szabályváltozásokat illeti, idén futamonként már az első tíz helyezett pilóta kap pontokat, a győztes 25-öt, a többiek pedig sorrendben 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és 1 pontot. (Eddig az első nyolc helyezett teljesítményét értékelték a nagydíjakon, sorrendben 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 és 1 ponttal.) Fontos változás, hogy verseny közben idén már nem lehet tankolni, így felértékelődik, hogy melyik csapat milyen gyorsan végez a kerékcserékkel. A gumik használatára vonatkozó szabályok annyiban is módosulnak, hogy az időmérő edzés harmadik szakaszába, azaz a legjobb tíz közé bejutott pilótáknak kötelező lesz azokkal a kerekekkel felállni a rajtrácsra, amelyekkel elérték legjobb idejüket. Mivel a keményebb összetételű gumik tartósabbak, ám lassabbak a lágyabb keverékeknél, nem mindegy, hogy ki melyikkel kezdi a futamot, és ez is taktikázásra kényszeríti a csapatokat.
Mindezek alapján aligha unatkozunk majd, és az utóbbi szezonok alapján újfent borítékolható perpatvarokról még nincs is tudomásunk.

Csapatok és pilóták. McLaren: Jenson Button (brit), Lewis Hamilton (brit); Mercedes: Michael Schumacher (német), Nico Rosberg (német); Red Bull: Sebastian Vettel (német), Mark Webber (ausztrál); Ferrari: Felipe Massa (brazil), Fernando Alonso (spanyol); Williams: Rubens Barrichello (brazil), Nico Hulkenberg (német); Renault: Robert Kubica (lengyel), Vitalij Petrov (orosz); Force India: Adrian Sutil (német), Vitantonio Liuzzi (olasz); Toro Rosso: Sebastien Buemi (svájci), Jaime Alguersuari (spanyol); Lotus: Jarno Trulli (olasz), Heikki Kovalainen (finn); Hispania: Bruno Senna (brazil), Karun Chandhok (indiai); Sauber: Pedro de la Rosa (spanyol), Kobajasi Kamui (japán); Virgin: Timo Glock (német), Lucas di Grassi (brazil).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.