Madarak a hullámok felett

L A S S Í T Ó S Á V

Klementisz Réka
2010. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Titkos szokása, hogy éjjel, amikor már csak a kóbor lelkek járnak-kelnek a kastélykertben, sámlit húz a kémény kürtője alá, és a csillagokat nézi. Mély a kürtő, nagy a sötét, szűk lyukon zúdul rá fényekkel pettyezett végtelen. Úgy szereti. Ha esik, maga mellé húzza a lyukba az isztambuli piacon zsákmányolt tálkát, s mintha gyöngy hullana az égből, az esőcseppeket szépen összegyűjti.
Meséli még, hogy azzal a gazzal körbenőtt verdával többször megjárta az Örök Várost. Róma, retúr. Lassan, komótosan. Nem is a cél, az út kedvéért. Mert ahogy a gazellatestű jó öreg Ford húz a hajnali országúton, hát az maga a gyönyörűség. Egy szebb van csak annál. Reggelente teremről teremre járva, körbe-körbe kerengeni a kastély gangján. Burgenland, Deutschkreutz. Anton Lehmden elvarázsolt magánvalósága.
Évszázados kövekre vetett rajzok és teremnyi festmények között bóklászunk a Nádasdy család egykori rezidenciáján. Reneszánsz és fantasztikus realizmus. A nagy magyar nemesi család 1625-ben épült burgenlandi kastélya a hatvanas évek vége óta a kortárs osztrák festészet egyig legfontosabb alkotója, a bécsi iskola egyik alapítója, Anton Lehmden univerzuma. A falakon, míg a szem ellát, Lehmden látomásos festményei függenek, a kastélyt buja bokrok takarják. Odabent bukolikus kert, elegáns elhanyagoltság. A falak repedéseiben szellemek leselkednek.
Professzor Lehmden, ahogy a környéken ismerik, ránézésre sem nyolcvanas osztrák kisnyugdíjas. Úgy jár-kel az olajvásznakkal tapétázott falak között, mint egy igazi várúr. A hatvanas évek óta minden vagyonát a kastély foltozgatására fordítja, s mint jó gazda, be is lakja, álmokkal. A hálószobája ott van, ahol a jelen súlytalan. A deutschkreuzi kastély tornyában, egy reneszánsz ágyban álmodja meg szürreális képeit. Halakat, hegyeket, hullámok felett szárnyaló madarakat.
Meséli, hogy amikor a hatvanas évek elején Isztambulban élt, minden reggel kijárt a piacra. Néha nem is vett semmit, csak a létet szívta magába. Kikönyökölt aztán a tenger fölé egy párkányra, onnan nézte a madarakat reptükben. Néha egy órán át is figyelte őket. Az élet nem egyéb, szemlélődés, mondja. Akkor tanulta meg. Öt éve nyári egyetemeket, felolvasóesteket rendez a kastélyban. Szemlél és szemléltet. Június közepén idén is csőstül jönnek majd a kiszakadásra vágyók Bécsből, hogy verseket hallgassanak a kápolnában, vagy ellessenek néhány fogást a madarak festőjétől.
Szellem, lélek, anatómia. Lehmden ecsetje olyan tévedhetetlenül fog, mintha a szabadság megfesthető volna. Meséli, hogy egyszer érdekes idegen tévedt a kastélyba, és pont a legkedvesebb képéért kincseket kínált volna. Nincs az a pénz, amiért meg tudnék tőle válni, mondja. Utóbb árulták el, tudja ki volt a furcsa úr? Bob Dylan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.