A galoppból olcsó revü

Az utóbbi évtizedekben a színházba járók között a musical viszi a prímet. Regényekből, filmtörténeti remekekből, történelmi eseményekből tucatszám készülnek adaptációk, mert ezzel be lehet csalogatni a közönséget. A sajnálatos végzet elérte a brit humor világmárkáját, a Monty Pythont is. Az egyik tag, Eric Idle egy újabb bőrt próbált lehúzni saját produktumukról. A szakmai visszajelzések alapján sikerrel. A Spamalot három Tony-díjat tudhat magáénak.

Makrai Sonja
2010. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eric Idle, a Monty Python-tagok egyike (ő alakította például a Brian élete címszerepét) 2003-ban gondolt egyet, és John Du Prez-vel közösen musicallé változtatta az 1975-ös Gyalog galoppot, belemosva egyben a műfaj karikatúráját is. A Szent Grált kutató Arthur király és a kerekasztal lovagjai megzenésített revüjében a legendás poénok megmaradtak: a trójai lovat lekoppintó fanyúl, „a nyúlon túl” jelenet, az értetlen ajtónállók, a lovagok, akik azt mondják: Ni!, és a harcot feladni képtelen fekete lovag. De beleszőtték a Brian életének slágerré lett zárónótáját, az Always look at a bright side of life-ot is.
A Spamalotban azonban Arthur király rappel, Sir Lancelot a melegbárok világát idéző táncosfiúk ölelésében dalol ferdeségéről, és a színre bekúsznak az Ének az esőben, a Macskák vagy éppen a Hegedűs a háztetőn főbb karakterei is. Eric Idle elfáradt. Közelébe sem ér egykori önmagának, nemhogy a Monty Pythonnak. Mivel a jó musicalhez általában kell legalább egy női karakter is, a Tó úrnőjét a műfaji kényszer szülte, pedig szerepét igazán elhagyhatták volna. Túlcirádázott áriáival ő csupán a musical karikatúrája, ami rendjén is lenne, de az öncélú szövegpoénok teljesen érdektelenek. A Spamalot fikarcnyival sem lesz több az olyan betétektől, amelyek arról szólnak, hogy milyen is a szóban forgó dal, vagy milyen hangnembe vált éppen az énekes, vagy hogy miért nem szerepelhet a második felvonás elején a díva. A Tó úrnőjének dalai zeneileg erősek, és technikailag keményen megdolgoztatják Polyák Lillát, aki ugyan hangilag kifogástalan, szerepét azonban mintha túljátszaná, és manírjai sem a rosszul megírt karakterből fakadnának.
A Madách előadásában a jelmezek (Rományi Nóra) és a díszletek (Rózsa István) is kellően feltűnőek, látványosak, a legapróbb részletig kidolgozott mesevilágot idéznek. A színészek pedig mentik a menthetőt. Szente Vajk kiemelkedik mind közül: brillírozik az általa játszott karakterekben, Szervét Tibor arisztokratikus naivsággal alakítja Arthurt királyt, de Hajdú István „Steve” és Ádok Zoltán is végtelen szellemességgel játszik.
A darabot a Madách Színház társulata az eredetitől eltérő változatban vihette színre. És az előadásnak épp ez nem kedvezett. Fárasztók a becsempészett hazai vonatkozású poénok: a MÁV-szignál, a Fekete Pákóval való példálódzás.
A mélypont azonban a Magyarok dala. Az eredeti koncepció szerint Arthur királynak, hogy a Ni lovagok továbbengedjék útján, meg kell nyernie a zsidókat, csináljanak együtt musicalt, hisz mit ér egy Broadway-darab nélkülük? Hogy ne legyen politikai áthallása itthon a darabnak, ezt a gondolatot átvariálták. Arthur király feladata az lett, hogy magyarokkal vigyen színre egy musicalt a Madách Színházban. A darab fordítója, Bárány Ferenc által írt Magyarok dala azonban szintén politikai felhangokkal bír: a magyarok e dal szerint félig románok, félig székelyek, de köztük ott van Tevje, a cigány meg szittya, aki a közhangulatot szítja. A darab ezen a ponton dramaturgiailag végleg megbicsaklik.
A musicalek Camelotjából elveszett a szarkazmus, az intellektuális önirónia, a vérbeli brit fekete humor. Maradt a revü, a csillogás és az eladhatóság.
(Monty Python: Spamalot. Rendező: Szirtes Tamás. Madách Színház, július 17.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.