Aki a végletekig viszi

Ritkán tarthat a kezében ilyen elemi erejű, vérbeli regényt az olvasó, mint a francia szerző tavaly Goncourt-díjat nyert könyvét. Olvasás közben egyszerűen az a benyomásom, hogy ezért szeretek olvasni, ezt az olvasmányélményt keresem igazán. Csak egy regény képes ennyit mondani a művészetről, a modern térképről, a tájról és a világról, amiben élünk.

Horváth László Imre
2011. 06. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hallom a hangom, ahogy olvasás közben felnevetek hangosan – ha emberek között, annál kínosabb, de ha egyedül vagyok, akkor is elég groteszk ez a hang, majd figyeljék meg, be fog következni, amikor például azt a szakaszt olvassák, amelyben Houellebecq, az író, saját magát szerepelteti a regényben, szemünk előtt valósul meg az önirónia egyik csúcsa a világirodalomban.
A szövegre általában jellemző a szabadszájúság: ami a narrátornak nem tetszik, azt kegyetlenül kiosztja, nem finomkodik. Ennek ellenére páratlanul intelligens mű, igazi értelmiségi regény. Unikum maga a téma és a közeg: bár Franciaországban játszódik, itt mégis mirólunk van szó, a mi korunkról, erről a most zajló ezred eleji, fogyasztói őrületről, valóban kortárs regény, a kortárs lét húsba vágó elemzése és kritikája. Houellebecq a végletekig viszi, de társadalomkritikája nem helyezhető el holmi politikai palettán, nem liberális kirohanásokról van szó, az író reflexiói és meglátásai között jó pár konzervatív gondolat is szerepel, megcáfolva a tévhitet, miszerint a vegytiszta szabadságérzetnek mindenképp a liberális giccsel kell szolgamód azonosulnia.
Bár a regény olykor lektűrálcában mutatja magát, legalábbis ami a történetvezetést illeti (egy képzőművész hatalmas sikert ér el festményeivel, sok év után viszontlátja nagy szerelmét, összebarátkozik egy íróval, az írót később brutálisan meggyilkolják, a festő élete az egészen közeli jövő évtizedeiben, mely afféle furcsa sci-fi is), a könyv abszolút szépirodalmi alkotás. Valódi témái a legalapvetőbb filozófiai kérdések: a világ feldolgozhatósága (az átlagember adaptálási lehetőségei és a művészi kifejezés lehetőségei), az emberi létezés értelmezhetősége, variációi, valamint az ember mint a világ része, konkrétan a mai ember a mai világ része, mindkettő meglehetősen pőrén, az eddig jól-rosszul leplezett vagy ajnározott jellemzőket pellengérre állítva.
Mint említettem, olvasmányélménynek a könyv párját ritkítóan kellemes. A szépirodalomért rajongóknak eleve egyik nagy gyengéje az úgynevezett művészregény, amikor művészek a főhősök, és a művészet a kulcskérdés, nyersen és sápadtan filozofálgatnak ezek az élhetetlen csodabogarak az életről és a társadalomról. Elolvasása után Houellebecq: A térkép és a táj című műve emblematikusan fogja jelenteni ezt a műfajt számukra. A társadalomkritikát kedvelők, a „mi folyik manapság?” kutatói szintén értékelni fogják a lényeglátó fejtegetések tömkelegét, amelyek a társadalomkritika „szakembereinek” írásaitól eltérően nem dögunalmasak, hanem ellenkezőleg, frissek és szellemesek. Az irodalomért mint művészi teljesítményért rajongók is megtalálják számításukat a könyvvel, amelyben ugyan a képzőművészet a főszereplő, de lassan ráébrednünk, hogy a szöveg magában foglalja önnön recepcióesztétikáját, tehát míg a képzőművészetről mereng, a térkép és a táj, a kifejezés lehetőségei és a valóság kapcsolatáról, valójában a regényírás lényegét kutatja, meglepő, felkavaró eredményességgel. Azt kell hogy mondjuk, fontos európai regényt kapott kézhez a magyar olvasó, Tóthfalusi Ágnes rendkívül élvezetes fordításában, a Magvető kiadótól megszokott szép és színvonalas kiadásban.
(Michel Houellebecq: A térkép és a táj, Magvető Könyvkiadó, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.