Rövidebb várólista, hatékony ellátórendszer

Térségi egységekre épülő egészségügyi ellátórendszer jön létre – közölte Szócska Miklós egészségügyi államtitkár, miután a kormány elfogadta a Semmelweis-tervet. A kabinet hatékonyabb ellátórendszert és rövidebb várólistákat ígér, míg az MSZP szerint ennek éppen az ellenkezőjére lehet számítani. A tervezett átalakításnak még számos eleme nem ismert, nem tudni például, hol szűnik meg az aktív gyógyítás, illetve hogy mikor és menynyivel emelkedik az orvosok és az ápolók bére.

2011. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke: A korábban megfogalmazott fenntartásaink változatlanok. A nagytérségi ellátásszervezést nem tudjuk elfogadni, mert a pénztelenséget nem lehet ellátásszervezéssel helyettesíteni. Az ehhez hasonló kísérletek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket az elmúlt években, sőt, általában felsejlett a tervek mögött valamilyen mögöttes – például magánosítási – szándék. Hiányoljuk továbbá az egyeztetést, ami volt, az nem nevezhető érdeminek, az írásos javaslatainkat sem vették figyelembe. Különösen aggályos, hogy a Semmelweis-terv még az ígéret szintjén sem foglalkozik az egészségügyi dolgozók egzisztenciális helyzetével.

Horváth Csaba, az MSZP budapesti frakciójának vezetője: A kormány egy év semmittevés után rohamos rombolásba kezdett. A Semmelweis-terv káoszt eredményez az egészségügyben, hosszabb betegutakra és várólistákra kell számítani, s romlik az ellátás színvonala is. Ezért felszólítjuk a Fidesz képviselőit, hogy ne szavazzák meg a megvalósításhoz szükséges jogszabályi változásokat. A kormány az átalakítás költségeivel sem számolt, ami akár 60-80 milliárd forint is lehet. Még az sem világos, hogyan lesz fizetős az ellátás, de mindenesetre az előterjesztés ezt sem zárja ki. Az MSZP az Alkotmánybírósághoz fordul.
Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász: Megszűnt egyfajta bizonytalansági faktor, most már tudni lehet, hogy melyek lesznek az egészségügy átalakításának irányai az elkövetkező három esztendőben. A fővárosi tulajdonú intézmények állami átvétele ugyan részben érthető, de bízom benne, hogy az ingatlan-, az eszköz- és a munkaerő-állománnyal együtt történő átvétel csak átmeneti megoldás. Elegendő lenne ugyanis, ha csak a kapacitások és a funkciók meghatározásának joga kerülne az államhoz. Örvendetes a betegjogi és dokumentációs központ felállítása, s fontos a finanszírozási rendszerben tervezett változtatás is.

Rácz Jenő, a Magyar Kórházszövetség elnöke: A Semmelweis-tervben szereplő helyzetelemzéssel maximálisan egyetértünk, nem vitatható, hogy az ágazat súlyos forráshiánnyal küzd. A változtatás irányait sem vitatjuk, ugyanakkor jobb megoldásnak tartottuk volna, ha a térségi határok kijelölése a megyehatárokon alapult volna. Elengedhetetlennek tartjuk továbbá, hogy a kormány meghatározza azokat az alternatív forrásokat, amelyekből az egészségügyi dolgozók béremelését kívánja fedezni. Egyetértünk azzal is, hogy az esetleges megtakarításokat az egészségügyben kell felhasználni, ugyanakkor ezt a megállapítást a Széll Kálmán-tervre is kiterjesztenénk.


A Semmelweis-terv elfogadásával a kormány meghatározta az egészségügyi ellátórendszer átalakításának elvi kereteit – hangsúlyozta tegnap Szócska Miklós a részletek ismertetésekor. Az egészségügyért felelős államtitkár elmondta: arról döntött a kormány, hogy térségi egységekre épülő egészségügyi ellátórendszer és egészségszervezési intézményrendszer jön létre. Elmondása szerint egyelőre nincs döntés arról, hogy hol húzódjanak a térségi határok. Az utolsó tervezet szerint országosan nyolc ilyen egység jönne létre, a főváros ellátása három különféle térséghez tartozna, s három sürgősségi központ köré szerveződne (lásd térképünket). A térségi határvonalak meghúzása még a Fideszen belül is komoly vitákat eredményezett.
Szócska Miklós közölte: a kabinet egyetértett azzal, hogy a 12 fővárosi fenntartású kórház állami fenntartásba kerüljön, ennek lebonyolítása 6-9 hónapot vesz igénybe. Létrejönne egy állami egészségszervezési menedzsmentrendszer is, ez lenne felelős az állami fenntartású intézmények működtetéséért. – Ez nem egy megahivatal lesz, hanem meglévő szakmai csoportokból szerveződő koordinatív testület – hangsúlyozta. – Nem született döntés viszont a Budapesten kívüli egészségügyi intézmények tulajdonosváltásáról. Az önkormányzati politikát a kormány fogja meghatározni, de ez most nem időszerű – fogalmazott.
– Új betegút-szervezési modellt is kidolgoznak – emelte ki az államtitkár. Újraszervezik az úgynevezett betegutakat, azaz egyértelművé teszik, hogy kit hová vigyen a mentő, illetve bizonyos betegségek esetén kinek melyik intézménybe kell mennie. Arra a kérdésre, hogy kell-e majd fizetniük a betegeknek, ha nem a kijelölt kórházat, szakrendelőt veszik igénybe, úgy felelt: vannak társadalmi vitára bocsátott elképzelések ez ügyben, de csak azután lehet erről beszélni, hogy nagytérségi szinten biztosítani tudják mindenkinek a megfelelő ellátást. – A betegutakban eddig teljes volt a káosz, most ezt a közlekedési lehetőségek, a páciensek szokásai és a szakmai hagyományok alapján újragondolják – mondta, majd hozzátette: az új rendszer hangsúlyos eleme lesz az alap- és a járóbeteg-ellátás. A finanszírozásban is lesznek változások, ám egyelőre nem tudni, ezek pontosan mit jelentenek. A Semmelweis-terv hangsúlyos pontja a források új elvek szerinti elosztása is. Megtakarítást remél a kormány a csoportos közbeszerzési eljárásoktól és gyógyszerbeszerzésektől vagy épp az energiaellátás központosításától. Ezzel 10-20 milliárd forintot lehet spórolni. A felszabaduló forrásokat az egészségügyben főként a bérhelyzet javítására kell fordítani. Azt azonban továbbra sem tudni, hogy mikor és mennyivel emelkedhet az orvosok és a szakdolgozók fizetése. Ezzel kapcsolatban Szócska Miklós megjegyezte: dolgoznak az ügyön, ám ehhez alternatív forrásokat kell találni. Az egyik elem a népegészségügyi termékdíj, közkeletű nevén a hamburgeradó lehet, amelynek bevezetése szinte biztossá vált. Szócska Miklós úgy fogalmazott: kidolgozzák a különböző életpályacsoportoknak megfelelő életpálya-megoldásokat is.
Az államtitkár nem akart konkrét választ adni arra, hogy hány aktív ágy, illetve aktív gyógyító intézmény szűnhet meg országszerte. Csak annyit mondott: ezek Molnár Lajos volt miniszter nevéhez köthető kifejezések, ezzel most nem élnek. – De – tette hozzá – valóban lesznek olyan intézmények, amelyek funkciót váltanak, például nappali kórházzá alakulnak, ám erről még egyeztetnek a fenntartókkal. A legfontosabb, hogy olyan helyen jussanak a betegek ellátáshoz, ahol megfelelő színvonalat lehet biztosítani. Meghatározzák az egyes földrajzi területek egészségügyi szükségleteit, s ehhez rendelik a kapacitásokat.
A kormány egyetértett azzal is, hogy az üresen álló vagy felszabaduló ingatlanok hasznosításából, esetleges eladásából származó bevételek a központi régió infrastrukturális beruházásait szolgálják. Erre azért van szükség, mert a központi régióban nem állnak rendelkezésre uniós források. Döntés született továbbá arról, hogy év végéig létrejön az Országos Betegjogi és Dokumentációs Központ, s felülvizsgálják a szűrőprogramokat. A cél az, hogy a szervezett szűrés irányába mozduljon el az ország.
– Kinevezésemkor az egészségügy megmentése volt a legfontosabb cél. Ehhez a legjelentősebb lépés a Semmelweis-terv jelentette struktúraátalakítás – ezt már Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter mondta. Nagy Anna kormányszóvivő nyomatékosította: a kormány célja az egészségügyben uralkodó kusza viszonyok rendezése és a várólisták hosszának legalább felére csökkentése.

Támogatás. A főváros vezetése támogatja a kormány azon döntését, amely szerint a főváros tizenkét kórházát „állami gondoskodásba veszik” – közölte a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. A kórházak átvételéről a tárgyalásokat Budapest vezetése a lehető leghamarabb elkezdi. (MTI)

Államosítanák. Az egri kórház államosítását tartja szükségesnek az Egri Kórházvédők Egyesülete azután, hogy adósságrendezési eljárás indult az intézményt fenntartó Heves Megyei Önkormányzat ellen – jelentette be az egyesület alelnöke tegnap Egerben. Az államosítás lehetőséget adna arra is, hogy visszatérjenek az intézménybe azok a dolgozók, akik azt követően távoztak az intézményből, hogy a HospInvest Zrt. 2008 novemberében átvette a kórház üzemeltetését. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.