Tartalék gép nélkül működik két éve Magyarországon a légi mentés. Hét bázison összesen hét helikopter áll készenlétben. A hétből öt helikoptert az osztrákoktól bérelünk, ha ezek közül valamelyiknél javítás vagy karbantartás szükséges, akkor a szerződés szerint Ausztriából küldenek számunkra tartalék gépet. De ha a másik kettővel van gond, akkor nincs mód a pótlásra. Többször előfordult, hogy javítás vagy karbantartás miatt valamelyik bázison nem volt légi jármű, ezért arra az időre az adott térségben szünetelt a légi mentés.
Két éve karbantartás közben dőlt oldalára egy mentőhelikopter a balatonfüredi légibázison. Senki nem sérült meg, de a helikopter súlyosan károsodott. A javíttatása többe került volna, mint amennyit a magyar állam tulajdonában lévő, 16 éves AS350 B típusú gép ért. Ezért az a döntés született, hogy nem javítják meg, hanem korszerűbbet vásárolnak helyette, ám jó ideig nem állt rendelkezésre az ehhez szükséges pénz. A biztosítótól kapott 240 millió forintból még egy fiatalabb, korszerűbb használt gép ára sem jött volna ki, ezért a Nemzeti Erőforrás Minisztérium tavaly év végén 150 millió forintos kiegészítő forrást juttatott az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ). Tavaly decemberben Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár büszkén jelentette be, hogy hamarosan újabb helikoptert vásárolhatnak a légi mentők, így ismét lehet tartalék gépük.
Mártai István, az OMSZ 2010 őszén kinevezett főigazgatója első interjújában is azt mondta, hogy hamarosan beszereznek egy tartalék gépet. Legutóbb júliusban érdeklődtünk, akkor Győrfi Páltól, az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatójától azt a választ kaptuk, hogy néhány napon belül közzéteszik a közbeszerzési pályázatot. Ez azonban máig nem történt meg, ezért ismét megkérdeztük a mentőszolgálattól, hogy mikorra tervezik a kiírást. Azt a választ kaptuk, hogy „hamarosan”, a tender ugyanis még előkészítés alatt áll. Arra a kérdésre viszont nem válaszoltak, hogy melyek lesznek a pályázat legfontosabb szempontjai.
Hét bázis. Jelenleg hét légimentő-bázis üzemel az országban: Budaörsön, Balatonfüreden, Sármelléken, Pécsett, Szentesen, Debrecenben és Miskolcon. Közülük több rendkívül korszerűtlen. A személyzet, tehát a pilóták, az orvosok és az ápolók elhelyezésére használt épületek mára leromlottak, és van, ahol még fűthető személyzeti tartózkodó, illetve hangár sincs. Ezek többségét bérlik a légi mentők. Budaörsön, Balatonfüreden és Szentesen már megépült egy korszerű saját bázis, de a többi helyen is szükség volna fejlesztésekre. Évek óta lehetőség lenne erre a célra európai uniós támogatást lehívni, ám az előkészítő munka még mindig nem zárult le az OMSZ-nál.
Nemvárt fordulat jön az időjárásban, mutatjuk mire számíthat