Nyolc évvel ezelőtt az új, a lökettérfogat helyett teljesítményre utaló motorjelölésekkel hozta zavarba régi vásárlóit az Audi, tavaly pedig a típusneveket kezdte megreformálni: a páros számok már elektromos hajtásra, a páratlanok belső égésű erőforrásra utalnak. Ennek szellemében a bevált A4 név az év végén érkező e-tron verzió privilégiuma lesz, míg a benzinesek, dízelek és hibridek az eddig a sportos (kupé vagy kabrió) modelleknek szánt A5 nevet viszik tovább. Mindez logikusnak is tűnhetne, ha az új szisztémát eggyel magasabb kategóriában nem borította volna fel rögtön az Audi… De végtére mindegy is, hogy hívják tesztünk főhősét, a kvalitásai fontosak.

Fotó: Stefler Balázs
Érzelem kontra értelem: karosszéria és utastér
Kétféle karosszériával kapható Európában az új A5, hozzánk nem az ötajtós Limousine, hanem a sokoldalúbb Avant (nini, egy megőrzött név) érkezett. Bár a hátsó szélvédője erősen döntött, inkább kombi, mintsem shooting brake, annak viszont látványos: széles hűtőmaszkjával, lágy és mégis erőt sugárzó vonalaival sokkal laposabbnak, sportosabbnak tűnik, mint korábban az A4-es generációk. Persze megmaradt a középkategóriában, igaz, 4,83 méteres hosszával kitölti a parkolóhelyeket, és 12,1 méteres fordulóköre körültekintést igényel manőverezésnél. Korunk aerodinamikai trendjeihez illően süllyesztettek a kilincsek; szó szerint a dizájn fénypontjai az elöl LED-mátrix, hátul opciósan OLED lámpatestek állítható grafikával, lehengerlő animációkkal.

Fotó: Stefler Balázs
Dízel létére nem rejtették el és pótolták kamu műanyaggal a kipufogóvéget, itt valódi kétlövetű mered a mögöttünk haladókra, és a 20 colos felnik is szemet gyönyörködtetőek – ám mivel nem peremvédősök a GoodYear Eagle F1 abroncsok, elkél az óvatosság járdaszegély mellé parkolásnál.
Része tesztautónk ízléses konfigurációjának az Ascari-kék fényezés mellett a külső és a belső S-Line csomag,
ráadásul a megszokott bőr helyett szürke szövetkárpit került az ülésekre, sőt, az ajtóborítás nagy részére és a műszerfal alsó sávjára is. Így az elődökénél kicsit hűvösebb belső dizájn ellenére otthonos a hangulat, az Audi-védjegy csúcsminőségről viszont már felemásak a benyomásaink, az alsó részeken itt-ott feltűnnek egyszerűbb burkolatok is.