Közútra szabadított LMDh versenyautóval ajándékozta meg magát Roger Penske

A Porsche Sonderwunsch műhelye valósította meg a Roger Penske álmát, a rendszámmal rendelkező lemans-i versenyautót.

2025. 06. 07. 7:00
Fotó: Porsche
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte pontosan fél évszázaddal ezelőtt a Porsche már készített rendszámos lemans-i versenyautót, most egy hasonló egyedi igényt teljesítettek, amikor a 88 éves egykori autóversenyző, manapság sikeres vállalkozó (többek között az IndyCar versenysorozat és az Indianapolis Speedway tulajdonosa, az IMSA-bajnokságban a Porsche partnere) Roger Searle Penske számára megépítették a Porsche 963 RSP-t. Az autó nevében szereplő betűk a tulajdonos nevére utalnak.

 

Rendhagyó módon debütált a Porsche 963 RSP, hiszen azt az idei lemans-i 24 órás autóverseny előtti héten, a Circuit de la Sarthe versenypálya közelében közúton mutatták meg a nagyvilágnak, és erre az alkalomra előhozták Rossi gróf Porsche 917-esét is. Nem véletlenül, Roger Penske fejében született meg az ötlet, mi lenne, ha fél évszázad elteltével ismételnének, azaz felrendszámoznának egy lemans-i versenyautót. Az elhatározást először is alapos tervezés követte, majd a Sonderwunsch-csapat munkának látott.

 

Ez az első Porsche 963-as, amit lefényeztek – a versenyautókat a szponzorok miatt fóliázzák, azért nem hagyhatták csupaszon a karbon burkolatokat, mert azok helyenként olyan vékonyak, hogy áttetszőek. Anno a Porsche 917-esen használt tűzzománc jelvényt tették az orr közepére. A megjelenés egyébként megegyezik azzal, amit ötven évvel ezelőtt Rossi gróf rendelt, tehát Martini ezüst a fényezés, az utastérben használt bőr és Alcantara cserszínű. A versenyautóhoz hasonlóan az ülés légkondicionált, újdonság a 3D-nyomtatással készített, Porsche-kulacsot biztosan szorító pohártartó. Az ülés mellett van hely a Roger Penske számára készített egyedi bukósisaknak, illetve annak a laptopnak is, amivel az autó elektronikájához lehet hozzáférni.

 

Az országúti haladás számára némileg módosították a felfüggesztést, a versenyautón nem látott magasságba emelték a karosszériát és lágyabb lengéscsillapítókat használnak – természetesen lehetőség van a versenyalkatrészek beszerelésére is –, átprogramozták a LED-es világítást, hogy az a közúti közlekedés során elvárt módon dolgozzon (irányjelző). A kerékjáratokat módosítani kellett, Michelin esőgumikat használnak (a franciák a hetvenes években használt logót és feliratokat sütötték az oldalfalra), és még dudát is beépítettek, hogy a francia hatóságok engedélyével közúton használhassák az autót. Végül még első-hátsó rendszámtáblatartót is készítettek, amivel meg kellett merevíteni a kérdéses elemeket.

 

Műszakilag nem nagyon kellett változtatni a konstrukción, a 4,6 literes V8-as biturbót használó hibrid hajtás rendszerteljesítménye maradt 680 lóerő, épp csak finomabb görbe alapján dolgozik a hibrid rásegítés, és a motorvezérlést úgy programozták át, hogy az a benzinkúton kapható üzemanyaggal is zavar nélkül boldoguljon. Franciaországban külön engedéllyel tudták a közútra kivinni a Porsche 963 RSP-t, mivel annak nincs típusbizonyítványa és nem is tervezik annak megszerzését, értsd egyedi példány marad a rendszámos változat. Roger Penske számára ez annyiból nem probléma, hogy az USA-ban könnyebben lehet egyedi járműveket forgalomba helyezni.

 

Erre egyébként még várnia kell egy keveset a megrendelőnek, hiszen miután a Porsche 963 RSP ott lesz majd a 2025-ös lemans-i 24 órás autóversenyen a pálya mellett, júliusban mozgás közben – újfent a rendszámos 917 társaságában – csodálhatják azt meg a Goodwood Festival of Speed rendezvény látogatói.
 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.