Fontos változást vezet be a rendőrség azoknak a bírságolásánál, akik nem kötik be magukat

A jármű üzembentartója lesz felelőssé tehető azért, ha nem kötötték be az övet az utasok.

2025. 07. 02. 13:18
Vége annak a kiskapunak, hogy a rokonra, hozzátartozóra nem vagyunk kénytelenek terhelő vallomást tenni Forrás: Police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyorshajtáshoz hasonlóan a biztonsági öv használatának elmulasztása is az objektív felelősség körébe kerül át. 

A jogszabályváltozás július 5-i hatálybalépése

után már nem az autó sofőrje vagy utasai, hanem minden esetben az üzembentartó, illetve használó felel azért, hogy menet közben minden, járműben tartózkodó személy be legyen kötve, illetve hogy a gyerekek a méretüknek megfelelő biztonsági gyerekülésben utazzanak. A rendelkezés az M2, M3 járműkategóriákra (a minimum kilenc üléssel rendelkező kisbuszokra) nem vonatkozik – közölte a Közlekedésbiztonság.kti.hu.

biztonsági öv
Fotó: OBB

Az Országgyűlés nemrég a Közlekedési ágazat egyes kérdéseinek rendezéséről, valamint egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvénnyel módosította a Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényt. Annak a 21. §-a egészült ki azzal (j. pont), hogy a jövőben a gépjármű üzembentartója vagy a járművet használatra átvevő személy (azaz a gépjárművezető) felel azért, hogy az üzemeltetésében vagy használatában lévő járműben mindenki betartsa a biztonsági öv használatára vonatkozó előírásokat.

Magyarországon közel fél évszázada kötelező biztonsági övet használni a személyautókban. Az 1976. január 1-jén hatályba lépett KRESZ másfél év türelmi időt adott az autósoknak az övek beszerzésére, és beszereltetésére, 1977. július 1-jétől azonban már az első üléseken kötelező volt használni is azokat. 2001 óta pedig a hátsó üléseken is. Bár számtalan baleset bizonyította már, hogy a biztonsági öv valóban életeket menthet, Magyarországon az övhasználati hajlandóság még mindig elmarad a kívánatostól, de még az európai átlagtól is. Pedig a biztonsági öv használata 60 százalékkal csökkenti a halálos balesetek kockázatát az autókban elöl ülők esetében és 44 százalékkal a hátul ülőknél. A kutatások szerint a gyerekülés használata mintegy 60 százalékkal mérsékelheti az életveszélyes vagy halálos sérülések kockázatát. A rendőrség szerint a magyarországi közlekedési balesetek halálos áldozatainak ötöde, körülbelül évi száz fő nincs bekötve a balesete pillanatában.

biztonsági öv
Fotó: OBB

A biztonsági öv használata alól a KRESZ valóban tartalmaz néhány kivételt.

Nem kell becsatolni a biztonsági övet:

  • a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének
  • a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít
  • a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza
  • a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban
  • a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat
  • az autóbuszban szállított harmadik életévét még be nem töltött gyermeknek
  • annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

 

A jelenlegi szabályozás szerint 

lakott területen 20 ezer forint bírság szabható ki arra, aki nem használ övet.

Lakott területen kívül a bírság összege 30 ezer forintra, autóúton vagy autópályán 40 ezer forintra emelkedik. A mostani változás velejárója, hogy az övhasználatot VÉDA kamerákkal is fokozottan ellenőrizni fogja a rendőrség.

A Közlekedésbiztonság megkeresésére a Belügyminisztérium a törvénymódosítással kapcsolatban azt írta: „Magyarországon a passzív biztonsági eszközök alkalmazásának hajlandósága – kiemelten a biztonsági öv használatának aránya – minden erőfeszítésünk ellenére elmarad az európai országok átlagától. A jogszabály-módosítás célja, s egyben várt hatása, hogy az arra kötelezettek minél nagyobb számban használják a biztonsági övet. Elképesztő, írták, hogy 2024-ben 204 088 esetben kellett a rendőrségnek intézkednie a biztonsági öv használatának mellőzése miatt, ahogy az is, hogy a személysérüléses balesetek sérültjeinek 10,5%-a még mindig nem használta a biztonsági övet (2022-ben ez az arány 17,1% volt).”


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.