A gyorshajtáshoz hasonlóan a biztonsági öv használatának elmulasztása is az objektív felelősség körébe kerül át.
A jogszabályváltozás július 5-i hatálybalépése
után már nem az autó sofőrje vagy utasai, hanem minden esetben az üzembentartó, illetve használó felel azért, hogy menet közben minden, járműben tartózkodó személy be legyen kötve, illetve hogy a gyerekek a méretüknek megfelelő biztonsági gyerekülésben utazzanak. A rendelkezés az M2, M3 járműkategóriákra (a minimum kilenc üléssel rendelkező kisbuszokra) nem vonatkozik – közölte a Közlekedésbiztonság.kti.hu.

Az Országgyűlés nemrég a Közlekedési ágazat egyes kérdéseinek rendezéséről, valamint egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvénnyel módosította a Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényt. Annak a 21. §-a egészült ki azzal (j. pont), hogy a jövőben a gépjármű üzembentartója vagy a járművet használatra átvevő személy (azaz a gépjárművezető) felel azért, hogy az üzemeltetésében vagy használatában lévő járműben mindenki betartsa a biztonsági öv használatára vonatkozó előírásokat.
Magyarországon közel fél évszázada kötelező biztonsági övet használni a személyautókban. Az 1976. január 1-jén hatályba lépett KRESZ másfél év türelmi időt adott az autósoknak az övek beszerzésére, és beszereltetésére, 1977. július 1-jétől azonban már az első üléseken kötelező volt használni is azokat. 2001 óta pedig a hátsó üléseken is. Bár számtalan baleset bizonyította már, hogy a biztonsági öv valóban életeket menthet, Magyarországon az övhasználati hajlandóság még mindig elmarad a kívánatostól, de még az európai átlagtól is. Pedig a biztonsági öv használata 60 százalékkal csökkenti a halálos balesetek kockázatát az autókban elöl ülők esetében és 44 százalékkal a hátul ülőknél. A kutatások szerint a gyerekülés használata mintegy 60 százalékkal mérsékelheti az életveszélyes vagy halálos sérülések kockázatát. A rendőrség szerint a magyarországi közlekedési balesetek halálos áldozatainak ötöde, körülbelül évi száz fő nincs bekötve a balesete pillanatában.

A biztonsági öv használata alól a KRESZ valóban tartalmaz néhány kivételt.
Nem kell becsatolni a biztonsági övet:
- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének
- a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít
- a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza
- a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban
- a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat
- az autóbuszban szállított harmadik életévét még be nem töltött gyermeknek
- annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A jelenlegi szabályozás szerint
lakott területen 20 ezer forint bírság szabható ki arra, aki nem használ övet.
Lakott területen kívül a bírság összege 30 ezer forintra, autóúton vagy autópályán 40 ezer forintra emelkedik. A mostani változás velejárója, hogy az övhasználatot VÉDA kamerákkal is fokozottan ellenőrizni fogja a rendőrség.
A Közlekedésbiztonság megkeresésére a Belügyminisztérium a törvénymódosítással kapcsolatban azt írta: „Magyarországon a passzív biztonsági eszközök alkalmazásának hajlandósága – kiemelten a biztonsági öv használatának aránya – minden erőfeszítésünk ellenére elmarad az európai országok átlagától. A jogszabály-módosítás célja, s egyben várt hatása, hogy az arra kötelezettek minél nagyobb számban használják a biztonsági övet. Elképesztő, írták, hogy 2024-ben 204 088 esetben kellett a rendőrségnek intézkednie a biztonsági öv használatának mellőzése miatt, ahogy az is, hogy a személysérüléses balesetek sérültjeinek 10,5%-a még mindig nem használta a biztonsági övet (2022-ben ez az arány 17,1% volt).”