Critical Mass: lánc a Városháza körül, kétkerekűek az utakon

Nem együtt biciklizni, hanem együtt dolgozni szeretnénk a fővárossal – fogalmazott a közéjük kerékpározni beálló, ám a kerékpározás körülményeinek javításáért szerintük édeskeveset tevő Demszky Gáborra utalva Kürti Gábor, a keddi Critical Mass-demonstráció egyik szervezője. A megmozdulás rendezői felhívják a figyelmet a várható torlódásokra is.• A BKV közlekedését is érinti a kerékpáros felvonulás• Érdemes elkerülniük a Kis- és Nagykörutat az autósoknak• Élezi az autós-kerékpáros ellentétet a tervezett nagykörúti bicikliút?• Hirtelen fontos lett a kormánynak a „fregolibicikli”

2009. 09. 22. 11:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A menet szeptember 22-én, 18:35 körül indul a Városháza tömbjétől, amit 17:30-tól gyülekezve jelképesen körbelakatolunk pár ezer bringával – áll a mozgalom honlpaján. Kiemelik: „nem ökölrázós tüntetés lesz, a kapuk előtt épp egy pillanatra zárunk 18:30-kor”. Kérik a résztvevőket, hogy ne 18:30-ra, hanem legalább 18:00-ra vagy még előbb jöjjenek, és ne a Károly körútnál álljanak meg, hanem töltsék fel a kis utcákat (Városház, Gerlóczy, Bárczy). Útvonal nincs, a Városháza tömbjétől a forgalomban közlekedve, szabadon választott irányban eltekernek a résztvevők a Nagykörútra, majd 20 órakor újra találkoznak a Városháza parkban, „ahol a szokásos bringaemeléssel zárunk”. A szervezők felhívják a figyelmet: a körúton a szélső sávokat használják kerékpársávnak.


Európában egyedülálló módon nő a kerékpárosok tábora Budapesten, számuk megkétszereződik – jelentette ki a Critical Mass mozgalom keddi megmozdulásának előestéjén az MNO-nak nyilatkozva Kürti Gábor.

A tavaszi felvonulással szemben ez a demonstráció nem csupán a kerékpározás népszerűsítéséről szól, hanem konkrét követeléseket fogalmaz meg; az esti órákban a résztvevők „körülláncolják” a Városházát. Kérdésünkre, hogy petíciót is átadnak-e Demszky Gábornak vagy a főváros vezetésének, Kürti úgy fogalmazott: „Ha igen, legfeljebb arról, hogy főzzenek a titkárnők erősebb kávét.” Hozzátette: kiábrándultságuk oka – tiltakozásukat is emiatt fejezik ki –, hogy míg „mindig történt valami” ígéret, a közlekedők 5 százalékát kitevő bicikliseket a fejlesztések 0,5 százaléka sem érinti.

Belefásultak az eddigi tiltakozások céltalanságába is, így az sem volt hatással, amikor egy „szellembiciklit” raktak ki a Stefánia úton, azon a szakaszon, ahol a bicikliút rossz minősége miatt vesztette életét egy kerékpáros. Már két esztendeje elhangzott az ígéret, hogy megduplázzák a kerékpárutak számát a fővárosban 2014-ig; lassan félidőben vagyunk, de semmilyen fejlesztés nem történt, sőt „bebukják” az uniós pályázatokat – fejti ki Kürti.

Csak PR?

Demszky Gábor beállt közénk biciklizni, Hagyó Miklós és sajtósa önkéntesként szeretett volna beállni a szervezők pólójában – sorolta a PR-kezdeményezéseket Kürti, rámutatva: „nem együtt biciklizni, de együtt dolgozni” szeretnének Demszkyvel.

A mozgalom által sürgetett feladatok között szerepel a több budapesti hídon életveszélyessé vált biciklis átkelés problémájának megoldása, a Lánchídon a kerékpárforgalom engedélyezése. A Margit híd felújítása után csak az északi oldalon lesz kerékpáros sáv; ha valaki a híd túlfelén folytatni szeretné az útját, többször is irányt kell változtatnia, összesen 8 közlekedési lámpánál átkelve. Mivel az eredeti tervekkel ellentétben a déli oldali biciklisávot kihúzták, az EU-támogatás is veszélybe kerül – sorolja Kürti a híd körüli anomáliákat, melyeknek csak része, hogy annak felújítása alatt csak reggel 7 és 8 óra között lehet átkelni a hídon, ami életszerűtlen.

Az ismeretlen biciklisták


A dinamikusan növekvő kerékpáros társadalomnak a lélekszámát sem ismerik a biciklis szervezetek, Budapest ugyanis nem készít „kerékpáros népszámlálást” releváns adatokkal.

Kürti Koppenhágát hozta fel ellenpéldaként, ahol nemcsak a kerékpárosok számáról rendelkeznek mindig friss adatokkal, de felmérések sokasága készül biztonságérzetükről, az 1000 biciklisre jutó balesetek számáról és a balesetek jellemző helyszíneiről, illetve gondoskodnak a biciklisek folyamatos haladását lehetővé tévő zöldhullám beállításáról.

Autómentes nap Európában

Az európai autómentes nap (nem hivatalosan: autómentes világnap; angolul: European Car Free Day vagy In Town Without My Car! Day) 1998 óta minden évben szeptember 22-én megtartott – a társadalom környezettudatosságát erősíteni hivatott – rendezvénysorozat, olvasható a Wikipedia című netes lexikonban. A rendezvény fel kívánja hívni a városlakók és a városvezetés figyelmét a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti, baleseti és városképi problémákra, a közlekedési mód felelősségteljes megválasztására, a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeire, a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés fejlesztésének szükségességére. Az európai autómentes naphoz szorosan kapcsolódik az európai mobilitási hét rendezvénysorozata, amelyet 2002 óta minden évben szeptember 16. és 22. között rendeznek meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.