Novák Előd (Jobbik) arról beszélt, hogy január 1-jén lép életbe az új alaptörvény, amelyik „sajnos hasonlóan egypárti lesz, mint volt a rákosista is”. Hangsúlyozta, hogy a jogszabály az állampolgároktól, az országgyűlési képviselőktől és az ellenzéki frakcióktól is megvonja a jogot, hogy az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordulhassanak. A politikus szerint az is elfogadhatatlan, hogy megszűnik az eljárás a korábbi alkotmánybírósági beadványok ügyében. Novák Előd egyúttal kijelentette, hogy a folyamatban lévő utólagos normakontroll miatti eljárások alkotmányjogi panasszá történő átalakítása sem felel meg a jogállamiság elvének.
A végén mindenkinek lehetősége van az Ab-hoz fordulni
Rétvári Bence államtitkár szerint az nem példátlan, hogy a kormányoldal fogad el egy alaptörvényt, de nagyon ritkán fordul elő, hogy egy kabinet olyan felhatalmazást szerez, amelyik alapján ezt törvényesen megteheti. Hangsúlyozta, hogy maga az Ab is egyetértett az alkotmánybírósági törvényhez beadott módosításokkal. Az államtitkár megjegyezte, hogy „valamelyest hiteltelennek” tartja, amikor a Jobbik lép fel az alkotmányosság és a jogállamiság védelmezőjeként. Kitért arra is, hogy a német alaptörvényből vették át azt a passzust, amelyik alapján legkevesebb a képviselők egynegyede fordulhat az alkotmánybírósághoz. Végül leszögezte, hogy a jövőben sem érhet senkit alkotmányellenes joghátrány, mert a normál jogorvoslati eljárás végén mindenkinek lehetősége van az Alkotmánybírósághoz fordulni.
Érvénytelenség?
Szabó Tímea (LMP) azt hangsúlyozta, hogy az Alkotmánybíróság december 19-i döntésével az elmúlt másfél év jelentős jogalkotási elemei váltak semmissé. Felhívta a figyelmet, hogy az AB a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról szóló törvény kapcsán megállapította, hogy a kormánytöbbség általános jogalkotási gyakorlata „olyan súlyos eljárási szabálytalanságnak tekintendő”, amelyik a törvény részének vagy egészének közjogi érvénytelenségét idézi elő. Az elmúlt másfél évben törvények egész sora született ilyen eljárások során – tette hozzá.