Hogyan ne öljük meg egymást?

A családi életre való nevelés és a párkapcsolati készségek fejlesztésében kulcsszerepet kaphatnak a pedagógusok.

Lippai Roland
2012. 02. 23. 15:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már 2012-ben elindul az az oktatás, amihez hatvanórás továbbképzést kell elvégeznie azoknak a pedagógusoknak, akik a családi élettel kapcsolatos ismereteket szeretnék az általános iskola ötödik osztályától fölfelé átadni a gyerekeknek – fogalmazott Kopp Mária professzor a Népesedési Kerekasztal csütörtöki sajtótájékoztatóján, a családi életre való nevelésről szólva. Mint ismert, a Nemzeti alaptantervben már megjelent a családi élete való nevelés gondolata, a Népesedési Kerekasztal résztvevői a szakmai hátteret és a módszertant igyekeznek megtámogatni.

Kopp Mária szavaiból kiderül: elkészültek a szakmai anyagok, a kurzusokat már csak ki kell hirdetni a tanárok számára. Ugyanakkor – tette hozzá – fontosnak tartják azt is, hogy pszichológusok, védőnők és más területek szakemberei is részt vegyenek a munkában.

A feladat egyszerre nehéz és komplex. A családi életre nevelés, az idekapcsolódó készségek fejlesztését a kerekasztal szerint négy területre kell kiterjeszteni. A folyamatba be kell vonni a szülőket, hiszen a gyermeknevelés területén a modern kor számos kihívást jelent számukra is. Nyilvánvaló, hogy a gyerekek a családon kívül az iskolában töltik idejük nagy részét, ahol a tudás átadása mellett jelenleg nincsenek meg azok a a lehetőségek és eszközök, amelyek keretében a párkapcsolati készségek fejlesztése és a családi életre nevelés megjelenhetne. A kerekasztal párhuzamosan a kormányzati törekvésekkel éppen ezen szeretne változtatni javaslataival. Ezenkívül hangsúlyozni kell a média felelősségét és szerepét, illetve meg kell szólítani magát az ifjúságot is.

Kiemelt szerep jut a pedagógusoknak. Ahogy a háttéranyag fogalmaz, „be kell vezetni a családi életre való nevelést az oktatásba, azt stratégiai szerephez kell juttatni, és a pedagógusok alap- és továbbképzésének részévé kell tenni”. Szükség van a fiatalokkal foglalkozó egészségügyi szakemberekre, a védőnőkre is. A professzor asszony kiemelte: az új képzés keretében a diákoknak nem tananyagokat kell megtanulniuk, hanem készségeket kell elsajátítaniuk. Olyanokat, amelyeket – tette hozzá – manapság a szétesett családokban nem lehet megtanulni. A házasságoknak a fele válással végződik – emelete ki Kopp Mária.


A kerekasztal két munkacsoportja foglalkozott e területtel. Az egyik csoport célja az volt, hogy kiderítsék, mi lehet az, ami a mai fiatalokat igazán érdekli „óvodától érettségiig”. „Mi az, amire szükségük van a mai fiataloknak a fejlődéshez, éréshez az iskola biztonságot adó keretei között ebben az elektronikus világgal telített életben? Összesen hét témakörben gyűjtöttünk anyagokat, amiről azt gondoltuk, hogy korosztályokra lebontva, alakítva fontos lehet a generációk számára” – mondta el az eseményen Komlósi Piroska pszichológus, egyetemi docens. A másik munkacsoport arra kereste a választ, hogy a tanárokat hogyan lehetne gyorsan és hatékonyan motiválni erre a „munkára”, aktivizálni annak érdekében, hogy ezt a lehetőséget ragadják meg. A szakember hangsúlyozta: a hatvanórás tréning nem tovább-, hanem „ráképző” kurzus. Szerinte az lenne a legjobb eszköz ennek elvégzésére, ha a tanárok a kötelező továbbképzés alkalmával választhatnák e képzést, a megszerzett tudást saját területükbe integrálva.

Nagy Ágnes idekapcsolódóan arról beszélt: nagyon fontos megérteni azt a nyelvezetet, amin a mai fiatalok kommunikálnak. A Sapientia Főiskola tanára az MNO kérdésére, amely a „nyelvezet megismerését” firtatta, úgy válaszolt: ők is szembesültek azzal, hogy a fiatalok életének, kommunikációjának bizonyos területei ismeretlenek számukra. Ugyanakkor az interaktív kapcsolat a gyerekekkel lehetőséget biztosít a minél mélyebb és jobb megismerésükre, a nyitottság a felnőttek részéről is nagyon fontos tényező. Az internet „mindenhatóságát” érintő felvetésre úgy reagált: ha megkérdezik őket, ha beszélgetnek a gyerekekkel, akkor ők érzik, hogy igazán róluk van szó, és képesek kiszakadni abból a környezetből. „A családbarát szemléletmódot szeretnénk átadni” – tette hozzá a szakember. Úgy látják, először a fiatalokat kell meghallgatni, s utána lehet kialakítani azt a stratégiát, amivel meg lehet őket fogni ebben a témakörben. Tapasztalatai szerint a fiatalok nagyon fogékonyak és nyitottak, s várják a kapaszkodókat.

Arra a kérdésre, hogy vajon az eredmények hogyan és miképpen mérhetők, annyit mondott: a mai gyerekek későbbi boldog élete mutatja meg a munka eredményességét.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.