Rakonczay: Ez most tényleg túltett mindenen + Képek

Hatalmasat küzdött az óceánt átevező magyar kenus, de végül minden eddigi rekordot megdöntve ért célba.

Gabay Balázs
2012. 04. 05. 14:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könyv, film és dokumentumfilm is készül Rakonczay kalandjáról – tájékoztatta az MTI-t a sportember és felesége. A könyv gerince már megvan, a kézirat nagyjából két hét múlva készül el, megjelenését június elejére tervezik – mondták. A kenus felesége a filmek részleteiről egyelőre nem kívánt nyilatkozni.

Ahogy decemberben megírtuk, Rakonczay Gábor 100 nap alatt tervezte átkenuzni az Atlanti-óceánt, méghozzá egyedül. A világrekord-kísérlet december végén indult Portugáliából, de Gábor nagyjából a táv felénél elvesztette a kapcsolatot a külvilággal, mert hajóját felborította egy hatalmas hullám. A műholdas telefon, melyen addig tartotta a kapcsolatot feleségével, tönkrement, így heteken át semmilyen hír nem érkezett róla. A Szeremley Huba vezette vitorlás, mely keresésére indult, nem találta meg. Végül elképesztő rekorddal, 60 nap alatt teljesítette a Kanári-szigetek és Guadaloupe közti távot.

60 nap is elég volt

Féléves felkészülési munka előzte meg a kísérletet, melynek Viki volt a motorja, de rengeteg partnerünk, barátunk segített bennünket az úton. Hatalmas dolog, hogy le tudtuk küzdeni az óceánt – kezdte beszámolóját a kenus csütörtökön Budapesten. A Kanári-szigetekig tartó, nagyjából 1200 kilométeres távot, melyet a tervezettnél 4 nappal gyorsabban sikerült megtenni, tesztútnak nevezte. – Itt már tudtam, hogy 70 napra is le lehet szorítani a tervezett 80-at, de végül 60 nap is elégnek bizonyult – tette hozzá a magyar rekorder.



Letarolta a törőhullám

Rakonczay Gábor elmondta, a sokak által már ismert borulás után minél hamarabb szeretett volna partot érni. A hallgatóság ezután részletesen is megismerhette azt a bizonyos napot, amikor a kommunikáció végleg megszakadt a külvilággal. Összesen másfél napig tartott a válságosnak nevezhető időszak – ecsetelte a kenus. – A vihar folyamatosan tombolt ezalatt. Ekkor bent voltam a kabinban, nem tudtam evezni sem. 2 órával a borulás előtt még jelentettem a koordinátákat, aztán megérkezett az a törőhullám. Ez az óceánon látható átlagos 6-8 méteres hullámok többszöröse, és sikeresen le is tarolt. Felborította a hajót, mely fejjel lefelé maradt.



Túl mindenen

Ezen a ponton nem is lehetett volna problémája a Fa Nándor által tervezett hajónak, a tetőn azonban volt egy szellőzőnyílás, amit letépett a hullám, így keletkezett egy igen komoly lyuk a hajón. – 2-3 percem volt döntést hozni, miközben már a bokámig, sőt a térdemig ért a beömlő víz. Úgy határoztam, hogy kiúszom. Ilyenkor teljesen tiszta az ember feje, minden logikus, ugyanakkor áthat a félelem. Ez most tényleg túltett mindenen.

A felszínre érve kiderült, egyedül nem tudja visszafordítani a vízzel félig megtelt hajót, ezért kötelet kötött a tőkesúly köré, és egy következő nagy hullám segítségével egyenesbe állította a hajót. A felszerelését eközben széthordta a víz. Ennek összegyűjtése és a víz kimerése a kenutestből kétórás munkát igényelt. Az ezt követő napokban még háromszor sodorta le a kenuról a szél Rakonczayt, kötél segítségével azonban mindig vissza tudott kapaszkodni a fedélzetre. Ennél komolyabb probléma volt, hogy a magával vitt élelmiszer 40 százaléka megsérülhetett a borulásnak köszönhetően. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a borulás után elfogadta volna a megtalálására induló Szeremley-vitorlás segítségét, de az út végén már nem.


Néhány nap múlva meglátott egy hajót a horizonton, de az nem vette észre Gábort. Ezt követően összesen hét hajóval találkozott a hátralévő úton, mely nem ígérkezett könnyűnek. Az élelmiszer egy része ugyanis oszlásnak indult, két hétig pedig ruhát sem tudott cserélni. Nagyjából hét-tíz nap kellett hozzá, hogy lelkileg, fizikailag összeszedje magát, és motivációt gyűjtsön a táv utolsó részéhez. „Az utolsó 10 nap már olyan volt, amilyenre terveztem. Egy délután érkeztem meg Guadaloupe-ra, és amikor megtudták, hogy kenuval keltem át az óceánon, mindenhol kiabálást, éljenzést hallottam magam körül.

Új élet kezdődött a tizenhatodik napon

A kenusnak ekkor már jártányi ereje sem maradt, ölben vitték ki a szárazföldre. – Újra élmény volt színeket, embereket látni, pár hétig ugyanis csak saját magammal, a madarakkal, és néhány utastársamul szegődő bálnával tudtam beszélgetni. Megjegyezte, annak azért nem örült túlságosan, amikor pár nappal a kikötés előtt több bálna is összegyűlt a Vitéz körül, és egyikük majdnem felborította a hajótestet.

– Az út tizenhatodik napjáig volt egy életem, aztán sok minden megváltozott bennem. Még egyszer azért nem csinálnám meg, az biztos. Vitorlással persze simán – közölte Rakonczay Gábor.


A kenus felesége elmondta, férje távollétében rengeteg szeretetet kapott, amit próbált Gábor felé sugározni. „2007-ben együtt eveztük át az Atlanti-óceánt. Ott megismertem őt, nálam jobban senki sem ismeri az ő kreativitását a vészhelyzetben. Most már talán többen is tapasztalhatták ezt.” Rakonczay Viktória hozzátette, Gábor akkor is evezett, amikor 20-25 csomós szél volt, és amikor a térségben evező másik két kenus pihent kabinjában. Ők valószínűleg még most is kint vannak a vízen.

Magyaros teljesítmény

– Három óceánátkelés van mögöttünk, de amikor a 250 kilométerre lakó nagymamámhoz biciklivel akartam lemenni vagy a Balatont szerettem volna átúszni, Viki akkor is csatlakozott hozzám – mondott köszönetet párjának Rakonczay Gábor. – Ez most igazi magyar teljesítmény volt – fűzte hozzá.

Az egyedüllétről szólva elmondta, az útnak voltak nehézségei és szépségei is. Az első három napot ebből a szempontból tragikusnak nevezte, de aztán sikerült átlépnie a holtpontot.

Az óceánjáróvá avanzsáló Vitézt Szeremley Hubáék hozzák majd haza a közeljövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.