Magabiztosak és aktívak a Fidesz szavazói

Magabiztosan vezetnek a kormánypártok az MSZP-vel szemben, miközben választóik is meglehetősen aktívak.

KA
2012. 09. 26. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz–KDNP, a DK és az MSZP szavazói a leginkább elkötelezettek pártjuk mellett, hiszen tízből hat választójuk tekinthető biztos szavazónak. A Tárki szerint a Jobbik szavazóinak elkötelezettsége csökkent: tavaly novemberben ugyanis tízből hét, idén szeptemberben pedig már csak öt szavazójuk áll biztosan a párt mögött. Ugyanez az arány az LMP esetében a legalacsonyabb: tíz szimpatizánsukból csak négyen ígérik biztosra részvételüket egy következő választáson.

A Tárki ezzel egyidőben azonban kiemeli, a bizonytalanok vagy a pártpreferenciájukat el nem árulók aránya 52 százalékról 55 százalékra nőtt az elmúlt két hónapban és csak a pártot választók negyede ígéri biztosra részvételét a következő voksoláson.

10 százalékkal vezet a Fidesz

Nemcsak a választóktól, hanem a pártoktól is elvárja az eddiginél nagyobb aktivitást az előzetes regisztráció intézménye – mondta el az mno.hu számára Boros Bánk Levente politológus. A kormánynak nem ez az első ötlete, amellyel egy újfajta demokráciafelfogás meghonosodást szorgalmazza, ilyen a nemzeti konzultáció intézménye is.

Nem sérül az egyenlő hozzáférés elve a feliratkozással, és a kizárás vádja sem igaz, mivel a korábbi választásokon is milliók maradtak távol a szavazástól – nyilatkozta az mno.hu-nak Kiszelly Zoltán, aki szerint sokkal tudatosabb döntés lesz a 2014-es.

A nyár utolsó hónapjában is megőrizte vezető pozícióját a Fidesz–KDNP, így a kormánypártok már 62 hónapja állnak a közvélemény-kutatások élén. Az ellenzék támogatottsága együttesen bár nagyobb, mint a kormánypártoké, de a köztük lévő mély ellentétek miatt egyelőre nem várható összefogás.

A Tárki felméréséből az derül ki, hogy szeptemberben a Fidesz–KDNP támogatottsága a teljes népességen belül a júliusi 18 százalékról 15 százalékra csökkent, az MSZP népszerűsége 12 százalékról 11 százalékra mérséklődött. A pártválasztók körében a Fidesz–KDNP támogatottsága 38 százalékról 34 százalékra, a szocialistáké pedig 25 százalékról 24 százalékra csökkent.

Felmérésük alapján a többi parlamenti párt népszerűsége lényegében változatlan: júliusban a Jobbikot a teljes népesség 10 százaléka, szeptemberben pedig 9 százaléka választotta, a pártválasztók körében pedig 22 százalékról 21 százalékra esett a támogatottságuk. Az LMP a teljes népességen belül júliusban és szeptemberben egyaránt 5 százalékot, a biztos pártválasztók körében 10-10 százalékot ért el.

A Tárki szerint a DK volt az egyetlen párt, amely növelni tudta népszerűségét, szavazóinak aránya ugyanis a teljes népességen belül 2 százalékról 3 százalékra, a pártválasztók körében pedig 3 százalékról 7 százalékra emelkedett.

Nincs hatása a feliratkozásnak

Mint arról az mno.hu beszámolt, növelte előnyét a Fidesz–KDNP az MSZP-vel szemben szeptemberben a biztos pártválasztók körében – derült ki az Ipsos felméréséből, amelyben a választási feliratkozás hatásait is vizsgálták. Kutatásuk szerint a teljes népesség 41 százaléka kívánja lajstromba vetetni magát, a pártok közötti erőviszonyokon ez jelentősen nem változtatna.

A cég adatai szerint a pártok reménybeli, aktívnak és elkötelezettnek nevezhető szavazói jelenleg mindösszesen 2,3-2,4 millióan vannak. Az Ipsos eredményei azt mutatják, hogy a Fidesznek 900-950 ezer olyan támogatója van, aki nemcsak részt venne a választáson, hanem az ezt megelőző regisztrációt is vállalja. A szocialista párt most 650-700 ezres bázissal számolhat, a Jobbiknak 300-350 ezer fős feliratkozást és voksolást tervező híve van. A DK-hoz és az LMP-hez erősen kötődő választópolgárok száma megközelítőleg 100-100 ezer fő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.