A budapesti Honvéd téri emlékműnél tartott ünnepségen a Széchenyi-díjas professzor hangsúlyozta: máig nem kaptak a magyar túlélők igazi elégtételt az utókortól a velük esett sérelmekre. Ezért is felháborító, hogy sok történész, publicista idehaza és a világban mégis számháborút folytat, háborús jóvátételre és ki tudja, még mire hivatkozik. Kun Miklós arról is szólt, hogy a rendszerváltozás után két évtizeddel is alig írnak valamit a tankönyvek a gulág borzalmairól, a félmúlt véres sebeiről, holott ez nem olyan távoli történelem, mint az athéniak és spártaiak hadakozása, hanem a jelen része is.
„Keveset tettünk önökért, drága túlélők, a sokat szenvedett generációkért keveset tettünk – mondta a Károli Gáspár Református Egyetem tanára. – Mikor lesz, hogy a magyar panteonban méltó helyre kerülnek a gulág áldozatai, a tankönyvek lapjairól, a szobrokról, az emlékhelyekről nem is beszélve? Itt, e szent kereszt előtt mély főhajtással köszöntöm a túlélőket, és gondolok az embertelen rendszer valamennyi áldozatára, főleg a gulág, a száműzött-telepek, börtönök magyar rabjaira.”
Az orosz gulágtúlélők felnéztek a magyarokra
Kitért a gulág „feltöltésének” embertelen módjára, a málenkij robotra, amely nem kis munkát jelentett, hanem azt, hogy a főváros vagy egy vidéki település utcájáról szedték össze az embereket s vitték a lágerekbe. A legszörnyűbb az volt, ahogy lebontották nemzetekre, ki mennyi embert adjon. Így történt ez Magyarország esetében is. A tudós beszámolt róla, hogy a hetvenes években több orosz gulágtúlélővel volt alkalma beszélni. Felnéztek a magyarokra, mert becsületesek, istenhívők, szorgalmasak és összetartóak voltak.
A gulágon raboskodott tisztek egyike, Kuprjanov tábornok mesélt neki Kovács Béláról, a legendás kisgazda politikusról, aki mintapéldája volt a tiszteletet kivívott magyar raboknak. Megkérdezte tőle, miért tanul oroszul, amikor ezt tették vele. Kovács Béla azt mondta, számára az orosz nép Dosztojevszkijt, Turgenyevet és Tolsztojt jelenti, meg azokat az egyszerű embereket, akik külön adtak neki enni, amikor beteg volt, és az orvost, aki meggyógyította. Ez a szemlélet volt jellemző a több százezer magyar táborlakóra.















