A hatékonyság növelése a cél az oktatásban

Kósa Lajos szerint az oktatási intézményrendszer átalakításának "eminensen az a szándéka", hogy az oktatás jobb legyen.

WL
2012. 11. 15. 19:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem azért veszi át az állam az intézmények fenntartását, hogy a rendszer olcsóbb legyen, hanem azért, hogy hatékonyabban működjön. A hatékonyság azt is jelenti, hogy ne pazaroljuk az erőforrásokat, de ezután sem fogunk kevesebbet költeni az oktatásra, mint a korábbi struktúrában – tette hozzá a politikus. A magyar közoktatás olyan átalakulás előtt áll, amely példa nélküli az elmúlt húsz évben: az állam magához vonja az önkormányzati iskolák fenntartását – jelezte Kósa Lajos.

A politikus az átalakítás legfőbb indokaként említette, hogy eddig többnyire az önkormányzatok anyagi lehetősége határozta meg az intézmények színvonalát, és inkább a születési hely, mint a tehetség határozta meg, miként tud egy-egy gyerek bekapcsolódni a rendszerbe, hogyan alakul az életpályája.

A ló másik oldalán

Kósa Lajos szerint az elmúlt húsz évben úgy fejlődött az oktatási rendszer, hogy „amikor megszűnt a diktatúra, átestünk a ló másik oldalára: úgy telt el a húsz év, hogy senki nem nyitotta rá a pedagógusra az ajtót megnézni, mit oktat, milyen minőségben”. Hozzátette: az államnak joga van meghatározni, mire adja a pénzt és ellenőrizni a hasznosulását.

Az MJVSZ elnöke szerint „a leghelyesebb az lett volna, ha nemcsak a fenntartást, hanem az infrastruktúrát is átveszi az állam”. Jelezte ugyanakkor, hogy a 3000-3500 közötti lakosú településeken a működtetés is az államhoz kerül, a nagyobb településeken az infrastruktúra működtetése az önkormányzatoknál marad.

Az intézményfenntartónak egyébként elemi érdeke, hogy az önkormányzatok által elért eredményeket tartsák meg, de az iskolarendszer mobilitási, felzárkóztatási képessége erősödjön – hangoztatta Kósa Lajos. Fontosnak nevezte az önkormányzatok és az intézményfenntartó jó együttműködését. A nagyvárosokban erre megvan a készség – emelte ki az MJVSZ elnökeként.

Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megbízott elnöke kiemelte: az új, hálózatos struktúrában a 198 tankerületi igazgatóság karöltve működik majd az önkormányzatokkal, hogy a központi, egységes elvi irányítás mellett meg lehessen őrizni a tankerületek sokszínűségét is.

A sajtótájékoztatón ezután bemutatták a tíz hajdú-bihari tankerület igazgatóját.

Pokorni nem vetetne állami kézbe minden iskolát

Csak azokat az iskolákat kellene állami fenntartásba venni, ahol az önkormányzat anyagi gondokkal küzd – közölte korábban a Hír TV Rájátszás című műsorában az oktatási bizottság fideszes elnöke. Pokorni Zoltán a tehetősebb, megfelelő szakértelemmel rendelkező településektől vagy kerületektől nem venné el a fenntartás jogát. Mint kifejtette: az alapdilemma most az, hogy az állam vállaljon nagyobb szerepet annak érdekében, hogy a nagyon különböző helyzetű iskolák esélyeit kiegyenlítsük, azaz minden gyereknek jó iskolát tudjon garantálni. Pokorni elmondta: a vita közte és az államtitkár asszony, illetve a kormány között arról szól, hogy ehhez kellett-e minden iskolát állami kézbe venni, vagy elég lett volna csak a bajban lévőket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.