Balog Zoltán az iskolák állami fenntartásba vételével összefüggő változásokat egy hadjárathoz hasonlította, amely nem valaki vagy valami ellen zajlik, hanem valamiért: a magyar köznevelés ügyéért. A miniszter kitért arra is, hogy pontosan tisztában vannak vele, milyen nagy léptékű változásokat akarnak, és ezeket meg is fogják csinálni. Cserébe biztosítani kell a pedagógusok megbecsültségét, ezért „tették mellé” az életpályamodellt, ami nem csak komoly béremelést tartalmaz, hanem széles körű szakmai segítséget, többek között a továbbképzések ingyenessé tételét is.
Érte és vele
Balog Zoltán nem zárta ki, hogy lesznek majd pillanatnyi nehézségek az átállásban, de ha a tankerületi igazgatók világosan mutatják az irányt, akkor biztos benne, hogy a pedagógustársadalom nagy része meg fogja érteni, hogy „érte és vele történnek a változások”. Kiemelte: ami a legtöbbet ártott a magyar iskola ügyének az elmúlt évtizedekben, az a szétesettség volt, tisztázatlan felelősségi viszonyokkal. A rendszer a jelenlegi formájában fenntarthatatlan, és nem lehet folytatni azt, ahogy az önkormányzatok sok esetben működtették az oktatási intézményeket, súlyos adósságcsapdát előidézve – mutatott rá a miniszter.
Hozzátette: ma nem nyilvánvaló Magyarországon, hogy mi az a tudás, amit egy nemzeti minimum részeként mindenkinek meg kell tanulnia, és hogy hogyan lesz ettől az ország versenyképes. A miniszter hangsúlyozta: a kultúraváltás lényege, hogy az állam nem valamiféle „mumusként van jelen”, mint ahogy korábban jelen volt az iskolaügyben. Ugyanakkor nem csak jobb iskolákat és köznevelést akarnak, hanem egy olyan működőképes országot, ahol biztonságban érezhetik magukat az emberek, és nem kell attól félniük, hogy „holnaptól mások irányítanak bennünket, mint akiket megválasztottunk” – fejtette ki a tárcavezető.
A legőszintébb, legkomolyabb együttműködés
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár arról beszélt a jelenlévőknek, hogy mindannyian közszolgák. Tapasztalatait összegezve azt mondta, hogy az önkormányzatok és tankerületi igazgatók „a legőszintébb, legkomolyabb együttműködésről tettek tanúbizonyságot”. Értékelése szerint a köznevelés rendszerében tapasztalható összefogás történelmi jelentőségű. A 198 kinevezett tankerületi igazgató november 9-én kezdte meg munkáját. Hoffmann korábban megerősítette: nem lesz tömeges elbocsátás, és nem lesz kvótákhoz kötött leépítés, mert „sem a pedagóguslétszám, sem a gyereklétszám nem indokolja”.