Az emberi erőforrások minisztere számokat egyelőre nem mondott, de úgy fogalmazott: komoly bejelentések várhatók a tekintetben, hogy a GDP százalékában mennyit költenek a jövőben a felsőoktatásra. Kiemelte, a magyar oktatás olyan jelentős változásokon megy keresztül, amelyhez szövetségesekre van szükség. Ennek kapcsán ismét kitért arra az általa már többször említett kultúraváltásra, amely az állam és az állam szolgálatában dolgozók közötti jó partneri viszonyon alapul.
Külön szólt az egyházi oktatási intézmények sajátos helyzetéről, ahol a dolgozóknak a gyermekek számára be kell mutatni az egyházi világot, míg a gyermekek által sugárzott világi valóságot az egyház felé kell tolmácsolniuk. Balog Zoltán mindemellett kiemelte azt is, hogy jó szövetségi viszonyra van szükség az állam és az oktatási intézmények között, de egyúttal az iskolák és a szülők partneri viszonyát is helyre kell állítani.
Balog: Az oktatás szolgálat, nem szolgáltatás
A tárcavezető szerint az elmúlt időszakban elterjedt az a mentalitás, hogy az oktatás–nevelés szolgáltatás, ahol az elégedetlen vevő számonkérőleg lép fel. Márpedig – mint kiemelte – a oktatás–nevelés nem szolgáltatás, hanem szolgálat. Ezen alapul az új köznevelési törvény, és ezen az alapon kell újra felépíteni az iskolák és a szülők közti szövetségi viszonyt is. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy a tehetséges gyermekek felemelkedését legtöbbször nem a szegénység, hanem maguk a szülők akadályozzák. Ha az iskola a szülőket szövetségessé teszi, együtt segíthetik a gyermekek fejlődését – mondta a miniszter.
A cél az ingyenes tankönyvellátás
A konferencián korábban előadást tartott Oláh Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) gazdasági igazgatóhelyettese is, aki elmondta, hogy az új tervek szerint teljesen ingyenessé válna a tankönyvellátás rendszere. Mint kifejtette, 2002-ben az éves könyvforgalomból 3,5 milliárd forintot tettek ki a tankönyvek. A tankönyvpiac liberalizációja révén mostanra ez az összeg az ötszörösére emelkedett, idén már 16,5 milliárd forint volt az éves tankönyvforgalom. Emiatt jelentős változásokat terveznek a tankönyvellátásban – mondta, példaként említve a tartós tankönyvek használatát.
Beszélt arról a tervről is, miszerint a közszférában be akarják vezetni, hogy a nyugdíjas munkavállalók vagy nyugdíjat, vagy munkabért kaphatnak. Mint kiemelte, a különböző felmérések rávilágítottak arra, ez az intézkedés komoly gondokat okozna az oktatásban. A természettudományos szakosodású pedagógusok 80 százalékát érintené az intézkedés – emelte ki példaként a KIK gazdasági igazgató-helyettese. Kijelentette: az egyházaknál ezt biztosan nem fogják bevezetni, az egyházi oktatási intézményekben nem lesz gond a nyugdíjas pedagógusok foglalkoztatása.
Oláh Gáborné azt is elmondta, hogy a 2013. szeptemberi tanév részletes finanszírozási szabályai majd csak a jövő év módosításai után realizálódnak. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy – a legutóbbi hírekkel ellentétben – reméli, mégis bevezetik a pedagógusi életpályamodellt, s lesz béremelés is.