Rosszul működő karok és „túlkorcsolyázó” hökösök bújnának el

Egyes hallgatói önkormányzati szereplők és szakmai szervezetek különösen is ágálnak az új felsőoktatási koncepció ellen.

TK
2012. 12. 12. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felsőoktatási keretszámok december 6-ai bejelentésével világossá vált, hogy a rektorok egy fontos privilégiumukat érzik majd sértve: az állami támogatás fölötti korlátlan rendelkezés joga a kancellári intézmény bevezetésével megszűnik, ezáltal – mint erre Maruzsa Zoltán felsőoktatási helyettes államtitkár is rámutatott – az egyetemek nem teríthetik majd szét a közpénzt a piacképes és népszerű, illetve az évente alig 5-8 hallgatóval vegetáló képzések között. A rektori konferencia mozgástere is a kancellár intézményének bevezetése miatt csökken, a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetéé pedig azért, mert nem kari, hanem szakszinten lesznek leosztva a keretszámok, és így nem lehet majd kari szinten „elbújtatni” a rosszul működő szakokat.

„A hallgatói önkormányzatok szintjén pedig az az érdekes helyzet állt elő, hogy azok a hallgatói önkormányzatok lépnek fel a felsőoktatási elképzelésekkel szemben, amelyeket nem is érint”, hiszen a szabályozások a ma még középiskolába járókra vonatkoznak majd – fogalmazott Giró-Szász András kormányszóvivő szerdai sajtótájékoztatóján, megjegyezve, hogy van olyan hallgatói önkormányzati vezető, aki 12 éve lépett be az egyetem falai közé.

Parragh László a keretszámokkal kapcsolatban kifejtette: egyetemistaként valószínűleg ő maga is hasonlóan reagált volna az intézkedésekre, de kamaraelnökként ma már tudja, nem lett volna igaza.

A Diákhitel 2 segítségével a hallgatók „tulajdonképpen kamatmentesen saját jövőjükbe fektetnek be” – mondta el Rogán Antal a Hír TV Rájátszás című műsorában a felsőoktatást érintő átalakítások kapcsán.

Ez megengedhetetlen

A kormányszóvivő egyértelműnek nevezte, hogy a magyar felsőoktatási rendszer abban az állapotában, amelyben a jelenlegi kabinet örökölte, fenntarthatatlan volt mind anyagi, mind minőségi szempontból. Az, hogy a felsőoktatásba egyre többeket engednek be, nem eredményezi sem azt, hogy ugyanennyien el is végzik, sem azt, hogy a képzés egyértelmű piacképes tudást biztosít - fejtette ki, majd jelezte, hogy 2002-ben a főiskolát végzettek közül 8 400-an voltak munkanélküliek, 2010-re pedig ugyanez a szám 30 400-ra változott, vagyis – hasonlóan az egyetemet végzettekhez – több mint 3,5-szeresére emelkedett, míg a többi területen – beleértve az érettségizetteket is – csak a kétszeresére. „Ez napnál világosabb bizonyíték, hogy a felsőoktatás struktúrája, minősége a többi struktúrához képest is rosszabb munkaerő-piaci feltételekhez kötötte a felsőoktatási végzettségűeket” – értékelte, hozzátéve, hogy vannak olyan szakok, amelyeken lényegében munkanélkülieket képeznek, ez pedig megengedhetetlen.

Egyszerre kell megoldani, hogy minőségi legyen a képzés, aki pedig bekerül, az el is végezze az egyetemet, főiskolát – mondta Giró-Szász András, aki arról is szólt, hogy ma csak nyolc olyan európai uniós tagállam van, ahol semmit sem kell fizetni a felsőoktatásért. A magyar diákhitel-konstrukció éppen arra nyújt lehetőséget, hogy a tanulók bármilyen forrás bevonása nélkül be tudjanak lépni a felsőoktatásba – magyarázta.

A szóvivő közlése szerint egyébként a kabinet a szerdai ülésén a tájékoztató időpontjáig még nem tárgyalt a felsőoktatási koncepcióról, így Giró-Szász András a diákhitel kamatának csökkentéséről szóló sajtóhíreket sem kívánta kommentálni. Megjegyezte, ha a tanácskozás délutáni programjában felmerül a téma, tájékoztatást fognak adni róla.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.