A köznevelési államtitkár az MTI-hez is eljuttatott dokumentumban rámutatott: a nevelés a legnagyobb felelősség és a legnagyobb szakmai kihívás, amely csakis „az örök emberi értékekre, közöttük is a legnagyobbra, a szeretetre épülhet. Arra az igazán jót akaró, komoly és következetes szeretetre, amely erőt ad a szakmai hozzáértésünk, a módszertani tudásunk, a fejlődés- és nevelés-lélektani ismereteink naprakészen tartásához, gazdagításához” – fogalmazott, hozzátéve: ezt a személyre szabott feladatot segíti megvalósítani a kormány immár harmadik esztendeje. Ehhez dolgozták ki a lehető legaprólékosabban a pedagógusok jogait, amelyek között természetesen szerepel az értelmiségi léthez szükséges anyagiakhoz, a kiszámítható munkaidőhöz és szabadsághoz, a tanítási módszerek megválasztásában a szakmai önállósághoz, a tanítás-nevelés tartalmát illetően a pontosan meghatározott elvárásokhoz való jog – sorolta.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden olyan szervezettel együttműködik, amely betartja a jogállamiság szabályait – közölte a minisztérium a pedagógusnapi tüntetésre reagálva. Mint írták: „a PDSZ tüntetésén részt vevő hálózatok egy része tisztázatlan szervezeti formával, valamint támogatottsággal működő szerveződés. Öncélú akcióikkal bebizonyították, hogy antidemokratikusak, nem tisztelik sem a törvényeket, sem mások jogait. Fellépésük a középiskolások, a hallgatók, a pedagógusok, a szülők nevében ezért hiteltelen. Nekik ugyanis nem a kormánnyal, hanem a békeszerető magyar emberekkel van vitájuk.”
Az Emmi a hat pedagógus-szakszervezet közül öttel – a Pedagógusok Szakszervezetével, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezettel, az Oktatási Vezetők Szakszervezetével, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével, a Keresztény Pedagógusok Szakszervezetével – megállapodott, és javaslataikat figyelembe véve együttműködik a köznevelési rendszer megújításában. A Magyar Rektori Konferencia, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Európai Üzleti Tanács és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete részvételével létrehozta a Felsőoktatási Kerekasztalt és a felsorolt szervezetekkel az Emmi közösen dolgozik a felsőoktatás magasabb színvonalúvá és versenyképesebbé tételén – közölte a minisztérium.
Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: ezek mind a nevelési feladat nagyságához méltó biztonságot, állandóságot, szakmai segítséget nyújtanak. A kötelezettségek és jogok egyértelmű megfogalmazása a pedagógustársadalom szakmai és egyéni boldogulását is elősegíti, s ha ez találkozik a magyar nevelők támogató meggyőződésével, akkor a jövő nemzedék nevelésében betöltött egyedülállóan fontos szerepük révén a társadalom is fenntartás nélkül el fogja ismerni elkötelezett, áldozatos munkájukat – írta.
A köznevelési államtitkár levele végén „őszinte köszönettel kívánt kikapcsolódást, testi-lelki feltöltekezést” a nyári hónapok alatt abban a megalapozott reményben, hogy szeptembertől végre a biztonság, a rend, a nyugalom, a derű és a bizakodás lesz jellemző a magyar iskolákra.
Magyarországon a pedagógusokat 1952 júniusa óta köszöntik, akkor adták át először a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak.
A köznevelésben mintegy 170 ezren dolgoznak. Az államilag elismert felsőoktatási intézményekben pedig a 2012/2013-as tanév elején 20 555-an voltak oktatói munkakörben, közülük 15 534-an teljes munkaidőben – közölte az illetékes államtitkárság az MTI-vel.
A nemzet jövőjéért felelősséget érző kormány, szülők és pedagógusok céljai azonosak: jó minőségű, eredményes köznevelési rendszer kialakítása, amely minden gyermeknek valódi esélyegyenlőséget kínál – hangsúlyozta a pedagógusok napja alkalmából a köznevelésért felelős államtitkárság. Az elmúlt három évben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit, olvasható a közleményben. Van mit ünnepelni, a változások ugyanis közvetve és közvetlenül mind a gyermekek és a pedagógusok érdekeit szolgálják – írják.
A pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek, közölték. A pedagóguskar az etikai kódex megalkotásával sok évtizedes hiányt pótol, fontos, hogy a szakmaiság, a hivatás írott és íratlan szabályainak betartása felett az állami iskolarendszer minden pedagógusát magába foglaló testület őrködjön – fejtették ki.
Soha nem álltunk még ilyen közel a pedagógus-életpályamodell bevezetéséhez – mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a pedagógusnap alkalmából tartott ünnepi köszöntőjében Budapesten.
Történelmünk során akárhányszor a magyar nemzetnek újra talpra kellett állnia, a pedagógusokra kellett számítania – mondta Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes a Pannon Térség Fejlődéséért Közhasznú Alapítvány által létrehozott Pedagógusok a kistelepülésekért-díj átadó ünnepségén Veszprémben szombaton.