Hogyan válhat valaki marxista irodalmárból alkotmányjogásszá?

Rétvári Bence közigazgatási és igazságügyi államtitkár szerint kérdéses, hogyan válhat egy XVIII. századi irodalmárból hirtelen alkotmányjogi professzorrá, aki a magyar törvényhozást a legapróbb részletekig ismeri.

TK
2013. 07. 04. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rétvári Bence, a közigazgatási és igazságügyi államtitkár az M1 Ma reggel című műsorában elmondta, hogy a Tavares-jelentés, de a korábbi jelentések egyike sem tartalmaz konkrét jogi sérelmet, ezért nem is lenne indokolt bármilyen vizsgálat vagy monitoringeljárás. Két év telt el az alaptörvény elfogadása óta, a médiatörvény pedig lassan három éve lépett hatályba, egyetlenegy konkrét eset sem merült fel, ahol a sajtószabadság vagy az alaptörvény alapján bárkinek sérültek volna a jogai. A jelentés absztrakt veszélyekről szól – fejtette ki a fideszes politikus.

Elmondta, hogy a Tavares-jelentésben választási megfigyelőként megjelölt EBESZ vizsgálatának áll elébe hazánk, hiszen a választási rendszerünk tisztább lett a korábbinál: azokat a visszásságokat és csalási lehetőségeket küszöböli ki, amelyekről 2002 óta sokat hallhattunk.

Felhívta a figyelmet Rui Tavares személyére, miként válhatott valaki egy XVIII. századi irodalmárból hirtelen alkotmányjogi professzorrá, aki a magyar törvényhozást a legapróbb részletekig ismeri. A jelentés maga pedig a háromoldalas normához képest tízszer nagyobb – fogalmazott Rétvári.

Hozzátette: az alkotmány kritikája azzal kezdődik a Tavares-jelentésben, hogy a magyar kormány nem törekszik sem a választójogi, sem az alaptörvény kapcsán elég széles konszenzusra és a magyar parlamentben a kétharmados többség fogadja el a törvényeket. A közigazgatási és igazságügyi államtitkár hangsúlyozta: pont abban a jelentésben szerepel ez, amelynek kapcsán az Európai Parlament sem törekedett konszenzusra, hiszen a jobboldal ellene volt, csak a baloldal támogatta a szavazáson a jelentés elfogadását.

Harangozó Gábor, az MSZP országgyűlési képviselője az M1 Ma reggel című műsorában nagyon fontos dolognak nevezte, hogy a Tavares-jelentést úgy fogadták el, hogy nincs benne konkrét szankcióra való utalás vagy felhívás. Kiemelte: a szocialista párt arra kérte az Európai Parlamentet, hogy Európa ne büntesse meg Magyarországot, a magyar embereket az Orbán-kormány elkövetett hibái miatt.

Hozzátette: amennyiben a jelentés megállapítaná a benne foglalt felvetéseket, akkor az európai uniós eljárás szerint hazánk azonnal szankcionálható lenne. Ez most egy figyelmeztetés: ha Magyarország ezen az úton megy tovább, akkor ki fog kerülni az Európai Unió közösségéből – jelentette ki Harangozó. Megjegyezte, vannak olyan alapértékek, amelyeket nem lehet áthágni és figyelmen kívül hagyni még kétharmaddal sem.

A szocialista politikus aláhúzta: volt egy tíz hónapos alkotmány-előkészítő munka, azonban a parlament elé került tervezetet Szájer József írta, semmibe véve az előkészítő folyamat eredményeit. „Három héttel később 16 órás vita után ezt el is fogadták” – fűzte hozzá.

Gulyás Gergely, a Fidesz országgyűlési képviselője erre úgy reagált a Ma reggel műsorában: önmagában nem vitatható, hogy egy tíz hónapos – 2010 júniusától 2011 áprilisáig tartó – előkészítő munka előzte meg az alkotmány parlamenti vitára bocsátását. Hozzátette: „a német vagy a francia alkotmány ennél rövidebb idő alatt született”.

Harangozó szerint Magyarországon rendszerszerűen leépítettek minden olyan jogi köteléket, ami a kormányt tudná abban korlátozni, hogy bármit megtehessen. „Ezért tudja ma megtenni minden korlátozás nélkül, hogy elveheti a trafikokat, és haveroknak adhatja, hogy a helyi gazdák helyett a földeket odaadhatja a haveroknak, hogy a takarékszövetkezeteket lenyúlja. Elvonták az Ab-től gazdasági ügyekben a felülvizsgálati lehetőséget, ezért lehet elvenni a rokkantnyugdíjat” – állította a szocialista képviselő.

Gulyás a műsorban úgy fogalmazott: a magyar jogrendszer ma lényegesen jobb és több ellensúlyt is tartalmaz a közjogi szabályok tekintetében, valamint alapvetően ugyanaz a kormányzati rendszer ma Magyarországon, mint 2010 előtt. A rendszerváltozás óta nagy változás az alkotmányos szabályok tekintetében még az új alkotmány elfogadásával sem történt – fűzte hozzá.

„Az Alkotmánybíróság ma hazánkban bármely törvényt vizsgálhatja, még – meghatározott alapjogok mentén – a költségvetéstárgyú törvényeket is, mint ahogy semmisített már meg költségvetési törvényt az elmúlt két és fél alatt” – mondta a fideszes képviselő. „Tehát nem lehet azzal vádolni az alaptörvényt, hogy lehetőséget adna önkéntes tulajdonelvonásra, az alkotmány a tulajdonhoz való jogot biztosítja mindenkinek” – hangsúlyozta Gulyás.

A politikus szerint az alkotmányozás nemzeti hatáskör, amit az Európai Parlament a Tavares-jelentésben megtett, alkalmatlan tárgyban elkövetett kísérlet, túllépve ezzel a hatáskörét. A fideszes képviselő szerint a koppenhágai kritériumokat vizsgáló testület, amelynek létrehozását a volt marxista portugál képviselő sürgeti, egy nem létező uniós intézmény. Gulyás kiemelte: ez hatáskörelvonásnak minősül, a bizottságtól vonná meg azt a hatáskört, ami a szerződések őrének szerepét Brüsszelre ruházza. A politikus szerint mindez ráadásul hatáskörtúllépést is jelent, mert egy olyan uniós testületet kíván létrehozni, amiről nem rendelkezik az uniós alapszerződés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.