Éledjen újjá Szent Mihály ünnepe!

Soha nem látott műsorfolyammal kívánja hazánk értékeire irányítani a figyelmet a közmédia az előttünk álló hétvégén.

Magyar Nemzet
2013. 09. 25. 3:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hogyan született meg a hazánkat népszerűsítő, eddig nem tapasztalt programfolyam ötlete?
– Ha ötletgazdaként megpróbálom a kronológiát felállítani, valahol ott kell kezdenem, hogy 2011 őszén – egy licenc alapján – elindítottuk a Magyarország, szeretlek! című műsort, amely nagyon sikeressé vált. Amikor rábukkantam erre a vetélkedőre, az futott végig bennem, mekkora szükség lenne egy játékos, szórakoztató műsorra, amelyben úgy tudunk a hazánkra, a kultúránkra, a múltunkra és jelenünkre tekinteni, ahogy éveken át nem volt szokás.

– Korábban, ha valaki arra gondolt, ünnepeljük meg kicsit az identitásunkat, egyáltalán, beszéljünk róla, az ördögtől való ideának számított.
– Ennek történelmi okai vannak. A kultúrharcról persze sok mindent leírtak már, s tény, hogy sajnos e téren is táborokra szakadt az ország. Ha jó ideig azt hallja az egyik oldalról, hogy csak a bő gatya meg a fütyülős barack szimbolizálja a magyar kultúrát, nem csoda, ha a másik oldalon is túllendül olykor az inga. Csakhogy ez nem maradhat így örökre. Kellenek hidak, amelyek összekötnek, hogy ne mindig azt nézzük, ami szétválaszt. A Magyarország, szeretlek! is azért szerethető, mert mindenféle világlátású ember szerepel a műsorban, akiket több dolog is összeköt: magyarok, jókedvűen tudnak együtt játszani, büszkék a saját teljesítményükre és arra, hogy ez a gyönyörű nyelv az anyanyelvük. A játék jó hangulatú, nem mentes az öniróniától, persze előfordul benne pátosz és ünnep is, a lényeg azonban az, hogy mindeközben folyamatosan Magyarországról beszélünk. Ha hétről hétre elhangzik a közszolgálati tévében, hogy „Magyarország, szeretlek!”, az már önmagában pozitív üzenetet hordoz, s rendelkezik gyógyító energiával.

– Az sejthető volt, hogy sikeres lesz a vetélkedő?
– Igen, ezért is ragaszkodtam hozzá, és be is váltotta a reményeinket. Ugyanakkor – visszatérve az Itthon vagy! hétvége ötletére – az ember a saját élményeiből táplálkozik. A feleségemmel, ha tehetjük, minden hétvégén elindulunk valamerre az országban, s persze visszük a gyerekeket is. Ők – sok ismerősömmel ellentétben – jó ideje meg tudják mondani, merre keressük az Őrséget, s miért különleges mondjuk a fénytemplom Veleméren. Sokan sajnos előbb tudják, miként kell Horvátország legkisebb halászfaluját megközelíteni, mint azt, hogyan érjenek a Zemplénbe.

– Hogyan lehetséges ez?
– Jó ideig nem volt divat itthon nyaralni, talán túl snassznak tűnt a csalogató tengerpartokhoz képest. Mára e téren is megváltozni látszik valami, csupán tennünk kell érte. Föl kell fedeznünk azt, amink van. Legutóbb egy baráti társasággal Szilvásváradon vacsoráztunk, s amikor a parázs fölé az egyik kezünkkel pisztrángot, a másikkal szalonnát tartottunk, s a kicsorduló zsírral sütöttük meg a halat, akkor a jó bükki levegőn mindenki elégedetten hátradőlt, és azt mondta: Szilvásvárad a világ legjobb helye. De ugyanez hangzik el, ha Szekszárdra megyünk borozgatni, olyankor az lesz a non plus ultra, és szerencsére rengeteg ilyen hely van még az országban. Sokan nem ismerik hazánk rejtett tartalékait, titkait, értékeit. És persze nemcsak a történelemről, az épített örökségről vagy épp a gasztrokultúráról beszélek, hanem azokról a két lábon járó helyi legendákról – Kassai Lajos lovas íjásztól a mezőhegyesi ménes főlovászáig –, akikkel élmény beszélgetni, mert általuk többek leszünk. Olyan élményanyagot hordoznak ők magukban, amit egyenesen bűn nem megismerni.

Velkey Tamás

A teljes interjút a szerdai Magyar Nemzetben olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.