Nem fedi fel forrásait az a svéd újságíró, aki a Magyarországot lejárató dokumentumfilm egyik készítője volt. Kristofer Lundström a lap kérdésére, honnan jött az ihlet, s miért most foglalkozott a svéd állami televízió a magyar szélsőséges mozgalmakkal, annyit mondott, sok országban forgattak már, most épp Magyarországra esett a választás.
Szerinte nem dolgoztak fel semmi olyasmit, amit korábban ne dolgozott volna fel számos külföldi újságíró. Mikor aziránt érdeklődtünk, hogy az általa megszólított szereplők miért csupa baloldalhoz kötődő, kormánykritikus „szakemberek”, azt mondta, nem hisz nekünk, s nem gondolja, hogy kötelessége lenne tisztában lenni az interjúalanyainak hátterével.
Azt állította, a Kobra – amelynek keretében október 23-án levetítették a hazánkat negatívan bemutató filmet – kifejezetten kulturális jellegű műsor, és kizárólag a művészvilág szereplőivel beszélt. Ennek alapján a művészek kategóriájába értelmezése szerint beletartozik Tarr Bélán, Dopemanen és Alföldi Róberten kívül a TASZ ügyvédje és Heller Ágnes is. Ismert, a filozófus maffiához hasonlította a magyar politikai vezetőséget, és arról is beszélt többek közt, hogy a zsidók, a romák és a homoszexuálisok iránt az egyre gyűlölködőbb hangulat leplezetlenül és olyan módon nyilvánul meg még a magyar parlamentben is, amely páratlan Európában.
Lundström elmondta, a Kobra stábja összesen két hetet töltött Magyarországon, ő azonban nem volt végig jelen. Kérdésünkre, hogy miért pont az október 23-i nemzeti ünnepen vetítették le a műsort, azt válaszolta, erről nem ő döntött, és nem ismeri a döntésben közrejátszó szempontokat. Jelezte, jól érezte magát Magyarországon, de nem szívesen térne vissza azok után, ahogyan a magyar nagykövet nyilatkozott róla és a műsorról.
A Milyen állapotban van a kultúra a szélsőjobboldali, nacionalista Magyarországon? címmel bemutatott film főként olyan felvételekből áll, amelyek radikális szervezetek és szélsőséges csoportok korábbi, több esetben évekkel ezelőtti rendezvényén készültek. Ezeket úgy vágták össze, mintha általános jelenség lenne, hogy szélsőségesek masíroznak az utcán. A felhasznált felvételek közt olyanok is szerepelnek, amelyeket nem a stáb készített, Lundström azonban nem tud részleteket arról, mely felvételeket honnan szerezték.
A film készítői így arra a következtetésre jutnak, hogy „a nacionalizmus és a jobboldali szélsőség előretörőben van Európában, és ez sehol nem olyan nyilvánvaló, mint Magyarországon”. A Magyar Nemzet a budapesti svéd nagykövethez fordult, hogy megkérdezze, hitelesnek tartja-e a képet a nagykövet asszony, amelyet a Kobra stábja lefestett Magyarországról. A lap megkeresésékre azonban Karin Olofsdotter annyit válaszolt, hogy minden, a műsorral összefüggő kérdéssel és észrevétellel forduljunk a svéd állami televízióhoz.
Győr Ágnes