Előreláthatóan már a Fidesz-frakció mai ülésén megvitatják a reklámadó tervezetét a kormánypárti képviselők. Információink szerint a képviselőcsoport vezetése kezdeményezheti, hogy az Országgyűlés kivételes sürgős eljárásban tárgyalja az előterjesztést. Ha így döntenek, akkor a parlament akár már holnap szavazhat a nagy vitát kiváltó adónem bevezetéséről. Bár a reklámadó erős nemzetközi visszhangot váltott ki, és a tervezet ellen idehaza eddig több mint 130 médiafelület tiltakozott, a hét végén vezető fideszes politikusok és miniszterek is kiálltak mellette.
Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a Hír Televízióban péntek este azt mondta: mindenképpen bevezetik a reklámadót, amely a közteherviselés kiterjesztése. Azt állította, az új adónem nélkül tarthatatlan a magyar adórendszer, ezért nem véletlen, hogy ez a kérdés 1990 óta minden ciklusban felvetődött, ám a politikusoknak eddig nem volt bátorságuk végigvinni. Rogán megjegyezte: az adóalapról vagy az adó mértékéről lehet vitatkozni, és lehet, hogy előbb be kell vezetni, aztán majd ősszel elvégzik az esetleges pontosításokat.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Hír Televízió szombati P8 című műsorában ugyancsak a közös teherviseléssel indokolta a reklámadó szükségességét, és jelezte, ő is megszavazná a törvénytervezetet. Annak kapcsán, hogy az új adónemből a költségvetés szempontjából jelentéktelen, 7–9 milliárd forintnyi bevétel származhat, a tárcavezető úgy reagált: másodlagos, mennyi pénz folyik be, noha ebből „iskolafejlesztésre azért lehet jó néhány forintot elkölteni”. Trócsányi László igazságügyi miniszter a köztévé A lényeg című műsorában pedig kategorikusan kijelentette: „az álláspont egyértelmű”, lesz reklámadó.
A törvényjavaslatot benyújtó L. Simon László (Fidesz) tegnap a Feol.hu-nak elismerte: nem ő szövegezte a javaslatot, csupán az előkészítésben vett részt, mivel ez egy kollektív munka volt. Szerinte az emberek egyetértenek a kezdeményezéssel, mivel látják, milyen komoly problémák vannak ezen a területen.
Eközben egyre több külföldi lap foglalkozik a témával. A német balliberális Spiegel Online szerint a magyar kormány el akarja hallgattatni az „utolsó független” médiumokat, a brit Reuters pedig arra figyelmeztetett, hogy a miniszterelnök már többször nézeteltérésbe került az Európai Unióval a különadók miatt. Az EUobserver cikke azt hangsúlyozta: a reklámadó nem csökkentené jelentősen a költségvetési hiányt, miközben a magyar médiavállalatok a sajtószabadság elleni támadásnak tekintik az új adónemet.
Ismeretes, a médiaszakma szerint a reklámadóból durván kilencmilliárd forint folyna be az államkasszába, ugyanakkor a nemzetgazdaságban 45 milliárdos kiesést, a médiavállalkozások zömének pedig beláthatatlan károkat okozna.
Szerdai ülésén dönthet az Országgyűlés az önkormányzati választási rendszer átalakításáról. Ha a Ház elfogadja a kormánypárti javaslatot, a jövőben a Fővárosi Közgyűlésnek a főpolgármester mellett a 23 kerületi polgármester és a kompenzációs listáról bekerült kilenc képviselő lesz a tagja, továbbá enyhülnek az önkormányzati képviselőket érintő összeférhetetlenségi szabályok. Egyébként ezen a plenáris ülésen kérdezhetnek először a képviselők a harmadik Orbán-kormány tagjaitól.