A TASZ irányítja a hivatalt?

Előre egyeztetett a TASZ egyik vezetője a tűcsereprogramról szóló, a józsefvárosi vezetést elmarasztaló ombudsmani jelentés megjelenéséről az ombudsmani hivatal egyik főosztályvezetőjével.

Munkatársunktól
2014. 09. 19. 3:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bensőséges, tegező stílusban írt e-mail folyamokban beszélte meg a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) drogpolitikai programvezetője és az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala egyik főosztályvezetője, hogy mikor kerülhet nyilvánosságra a tűcsereprogramról szóló ombudsmani jelentés. A biztos a TASZ beadványa alapján amiatt indított vizsgálatot, hogy a józsefvárosi önkormányzat felbontotta korábbi megállapodását a Kék Pont Alapítvánnyal. A szervezet tűcsereprogramot működtetett a kerületben a droghasználók egészségének védelme érdekében.

A tavaszi keltezésű levelezésben a TASZ programvezetője keresztnevén szólítja és tegezi az ombudsmani hivatal főosztályvezetőjét, és többször tájékoztatja a tűcsereprogrammal kapcsolatos fejleményekről, így blogbejegyzéseket is ajánl a vizsgálatot folytatók figyelmébe. Május 28-án aztán már arról érdeklődik a főosztályvezetőtől, mikorra tervezik a jelentés nyilvánosságra hozatalát. A programvezető lényegében a jelentés időzített megjelentetésére kéri a főosztályvezetőt arra hivatkozva, hogy nagy médiamegjelenést szánnak neki, ám a következő időszak erre nem lenne alkalmas, mert ő nyaralni megy.

A programvezető szó szerint azt írja: „Másfelől azért is szeretném tudni, mert én szerdán elutazom egy hétre nyaralni, és az nagyon kedvezőtlen lenne, ha éppen abban a hétben jelenne meg az állásfoglalás, amikor semmit nem tudunk vele kezdeni – szeretnénk ugyanis azt a médiában is alaposan elterjeszteni.” Ez utóbbi megjegyzésből arra lehet következtetni, hogy a TASZ-nál tisztában lehettek a jelentés tartalmával, végkövetkeztetésével is.

Az ombudsmani hivatal munkatársainak levelezése szerint a jelentés már május 28-án készen volt, és a főosztályvezető olvasta is. A dokumentumból kiderül, hogy a hivatal az önkormányzatnak csupán a jelentés elkészítése után, formalitásból adta meg a válaszadás lehetőségét, tizenöt napos határidővel. „Azt beszéltük meg, hogy a minisztériumnak, önkormányzatnak küldünk mégis megkeresést 15 napos határidővel, tehát az egyébként már általad is olvasott jelentés utána mehet ki” – fogalmazott az elektronikus üzenet küldője.

A jelentést végül csak szerdán, az önkormányzati választási kampány idején hozta nyilvánosságra az ombudsmani hivatal. A birtokunkba került levelezés további tartalmának feldolgozása még folyik. Emlékezetes, Székely László alapjogi ombudsman a TASZ panaszbeadványa alapján indított vizsgálatot annak kapcsán, hogy a józsefvárosi önkormányzat felbontotta korábbi együttműködési megállapodását a tűcsereprogramot működtető Kék Pont Alapítvánnyal.

Az ombudsman szerint a józsefvárosi tűcsereprogram megszüntetése az egészséghez és az egészséges környezethez való jog sérelmének közvetlen veszélyét idézte elő. A biztos leszögezte: a tűcsereprogramok nem csupán a fertőző betegségek megelőzésében lehetnek hatékonyak, de csökkentik az utcai drogfogyasztást, és hozzájárulhatnak az egészséges környezet biztosításához is. A biztos felkérte Kocsis Máté polgármestert, hogy a helyi lakosok és az intravénás szerhasználók érdekeit egyaránt figyelembe véve tegyen intézkedéseket annak érdekében, hogy a vitás helyzet ne vezessen a drogbetegek egészséghez való alkotmányos jogának ellehetetlenüléséhez.

A TASZ szerdai, terjedelmes közleményében – amely néhány perccel a jelentés nyilvánosságra hozatala után jelent meg – üdvözölte az ombudsmani jelentés megállapításait. A VIII. kerületi önkormányzat közleményében azt írta: szomorúan vették tudomásul, hogy a jelentés tartalmáról a sajtóból kellett értesülniük.

Hozzáteszik: tudomásul veszik a dokumentumban foglaltakat, de határozott álláspontjuk, hogy a józsefvárosiak nagy többsége nem droghasználó, és nekik is vannak az egészséghez és az egészséges környezethez fűződő alkotmányos jogaik. „Az ő jogaik azáltal sérülhettek, hogy a Kék Pont Alapítvány a szerződésben vállalt feladatait nem végezte el, az elhasznált tűket nem gyűjtötte össze, és tűcsere helyett szakmai munkát nélkülöző tűosztogatást folytatott” – emelték ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.