„Lehet, hogy meg sem épül Paks II.”

Interjú Illés Zoltánnal az atomerőmű-építés orosz vonatkozásairól, a kényszerű kompromisszumokról és a nemzeti parkokról.

2015. 02. 23. 4:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt hónapban szinte az egész magyar sajtót végigjárta Illés Zoltán, hogy elmondja, szerinte a magyar kormánynak valójában nem számít a környezetvédelem. De ha így gondolja, miért dolgozott ebben a kormányban négy évig? És miért ment neki a kabinet akaratának a paksi bővítés kapcsán? Többek között erről is kérdeztük a Fidesz–KDNP szakpolitikusát, volt környezetügyért felelős államtitkárt.

Tizenkétmilliárd euró. Ez az összeg Orbán Viktor miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök találkozója után hangzott el először a paksi bővítés költségeként. A Gazprom vezetője azt is közölte, hogy a beruházás előkészítése megnyugtató ütemben halad. Ön is megnyugodott?
– Egyáltalán nem. Bizonyára helyes stratégia ápolni a magyar–orosz gazdasági kapcsolatokat, de én a magam részéről biztosan nem atomerőművet vettem volna tőlük. Már csak azért sem, mert a paksi szakemberek szerint az oroszok olyan atomerőművet adnak el nekünk, amely nem felel meg az európai uniós előírásoknak.

A Roszatom ugyanilyen erőművet épít Finnországnak. Ezek szerint az sem felel meg az Európai Unió elvárásainak?
– Jó, hogy pont Finnországot említi. Éppen az ott épülő atomerőmű terveit nem fogadta el az Európai Unió, ezért a finn parlamentben egy újabb döntést kellett hozni a költségek növeléséről. A paksi szakemberek azt mondják, a valós költség nagyobb lesz Magyarországon is, hogy a beruházás elfogadható legyen az uniónak. A szakértők szerint egy olyan zárt, a sugárzást az üzemen belül tartó biztonsági rendszert kell majd megterveztetni és megépíteni az erőműhöz, amely további négymilliárd euróba is kerülhet. És ekkor még nem számolunk azzal, hogy a Paks II. nevű létesítmény a tervek szerint 2030 körül indulhat el, de a jelenlegi erőművet akkor még nem zárják be. Ez azt jelenti, hogy legalább öt évig mintegy 4000 megawattnyi áramot állítunk elő, miközben erre nálunk nincs szükség.

Az olcsó áramra bizonyára nagy a kereslet külföldön is. Miért ne tudnánk eladni a fölösleget?
– Nyugat-Európához egyelőre nincs kiépítve az ehhez szükséges hálózat, és ott kilowattóránként két-három forinttal olcsóbban lehet áramot vásárolni, mint Pakson, miközben nyugaton is felesleges áramtermelő kapacitások vannak. El lehet tehát adni az áramot Kelet-Európába vagy Délkelet-Európába, de ott meg a fizetőképes kereslettel vannak gondok. Ha pedig messzire szállítanánk az elektromos energiát, a hálózati veszteség olyan mértékűvé válik, hogy nem éri meg ezzel kereskedni.

A Pakson megtermelt áramot nem lehet tárolni, hogy majd később eladhassuk, vagy itthon használjuk fel?
– Már régóta vannak olyan tervek, hogy Boszniában, a hegyekben nagy tározós erőműveket létesítsenek, amelyek erre alkalmasak. Elképzelhető az is, hogy a Siemens által gyártott óriás, emeletes ház méretű akkumulátorállomásokban tárolják a fölösleges áramot. Volt elképzelés egy tízezer autóból álló elektromos járműflotta létrehozására is, ezek azonban mind milliárdos költséggel járnak. Ha pedig beleszámoljuk a beruházásba a havária esetére szükséges, valós biztosítás költségeit is, láthatjuk: a tényleges költségek legalább hat-hét milliárd euróval többek az említett 12 milliárdnál. Ez olyan irreális költségeket ró majd az államra, hogy szerintem a cél nem is az áramellátás, meg a rezsicsökkentés.

Hát akkor mi lenne a cél? Ön szerint is egy nagypolitikai játszma része az orosz atomerőmű- szerződés?
– Az biztos, hogy Oroszország részéről főként stratégiai kérdés az erőmű megépítése. Felmerülhet például, hogy a tízmilliárd eurós hitel fedezete maga a paksi erőmű, vagyis még ki se fizettük a tartozásunkat, még fel sem épült a következő blokk, az orosz fél már birtokon belül lehet. Ráadásul, ha orosz atomerőművet veszünk, akkor orosz fűtőelemeket is veszünk, és ez teljes függőséget fog jelenteni a következő évtizedekben. A beruházás előkészítése ráadásul több év is lehet, a megépítés pedig nyolc évig is eltarthat. Addig pedig több választás is lesz Magyarországon. Elképzelhetőnek tartom, hogy a Paks II. meg sem épül.

Ennek a véleményének köszönhető, hogy végül el kellett hagynia az államtitkári pozíciót?
– Nyilván az is közrejátszott ebben, hogy nem szavaztam meg a paksi bővítést. A kormány szerintem ettől függetlenül is olyan politikát folytat, amelyben nem számít a környezetvédelem. Azóta megszüntették az önálló környezetügyi államtitkárságot, az önálló Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökséget, a Nemzeti Környezetügyi Intézetet, a kormánymegbízottakhoz helyezik a felügyelőségeket.

Ön évekig államtitkárként felügyelhette a környezetvédelmet. Ha valóban ennyire lesújtó a helyzet, akkor ön nem felelős ezért? Miért hagyta, hogy ezek a folyamatok elinduljanak?
– Nem hagytam, ezért nem vagyok most államtitkár. Ki örül annak, ha felelős vezetőként elveszik tőle a környezetvédelemre és a természetvédelemre szánt európai uniós fejlesztési pénzeket? Ugyanígy elvették a megújuló energia ügyét és a vízügyet is tőlünk. Az egyiket vélhetőleg azért, mert már akkor atomerőműben gondolkodott a kormány, a másikat pedig részben azért, mert mintegy 300-400 milliárd forintot lehetett elkölteni az árvízvédelmi beruházásokra.

Amikor ezeket a területeket elvették öntől, felállhatott volna, de mégis maradt.
– Maradtam, mert még így is sikerült eredményeket elérni, és a jó ügyet szolgálni azokkal szemben, akiket csak a pénz érdekelt. A négyéves államtitkárságom legnagyobb felismerése az volt, hogy száz ügyből kilencvenöt esetében van kompromisszum. Az esetek többségében megtaláltuk az olyan megoldásokat, amely a gazdasági érdekeknek és a környezetvédelmi szempontoknak is megfelelt.

Tudna mondani példát is?
– Több ilyen kompromisszumot sikerült kötni az útépítéseknél. Amikor például a Győr és Szombathely közötti út épült, a tervező egy hidat úgy tervezett meg, hogy annak mindkét vége Natura 2000 védett terület volt. Sikerült elérnünk, hogy a hidat máshova építsék annak ellenére, hogy hosszabb lett és drágább. A gazdasági szakemberek elfogadták, hogy ezzel a kivitelező és az állam is jobban jár, hiszen európai uniós forrásból gazdálkodnak. Ráadásul nem kellett az Európai Unió kötelezettségszegési eljárásától tartani.

Ha már a védett területeknél tartunk. A nemzeti parkok kezeléséből 50 ezer hektárnyi területet átadnának a Nemzeti Földalapnak. A zöldek ebből arra a következtetésre jutottak, hogy hosszú távon a nemzeti parki igazgatás szétverését tervezik. Nem túlzás ez?
– A nemzeti parkok kezelésében található területek átadása a földalapnak egy népszerűségnövelő intézkedés. Akik ugyanis elnyerik a földbérleti lehetőséget, automatikusan hozzájutnak az európai uniós földalapú támogatáshoz. Ha meg is akarják műveltetni ezeket a területeket, akkor sok esetben ezt majd nem tehetik a védettség miatt. Ezért feltételezhető, hogy meg kívánják majd szüntetni a nemzeti parki hálózatot, amely megköveteli a természet védelmét a bérbe adott földeken. Ebből még óriási botrányok lehetnek, hiszen az Európai Unió kilátásba helyezte, hogy ha a Natura 2000 védettségű területekhez nyúlunk, súlyos büntetések és kötelezettségszegési eljárások várnak ránk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.