A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint tavaly hétszáz olyan cég volt Magyarországon, amelynek az adóköteles reklámbevétele meghaladta az ötszázmillió forintot. Az új reklámadó-javaslat alapján csak ezektől a cégektől körülbelül 14,8 milliárdos reklámadó-bevétel folyhat be a költségvetésbe, szemben a jelenlegi kulcsok alapján kalkulált 6,6 milliárddal. A parlamentnek hétfőn benyújtott új kormánytervezet eltörölné a reklámadó jelenlegi sávjait, és egységesen egy kulcsot vezetne be százmilliós reklámbevétel fölött. A piaci szereplők tiltakoznak a módosítás ellen.
Százmillió forintot meg nem haladó adóalaprész után nulla százalék marad a reklámadó mértéke a kormány módosító javaslata szerint, ám az adóalap e fölötti része után 5,3 százalék lesz az adókulcs. Így a tavalyi hétszáz helyett idén már több ezer céget érinthet ez a teher. A változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt és nem is lesz reklámbevételük, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadótörvény hatálya alá tartoznak.
A javaslat célja az, hogy a törvény a módosítás után megfeleljen az uniós jognak, de emellett úgy változzon, hogy minél kevesebb adózási költséggel járjon. A kormány azért kényszerült a módosításra, mert az Európai Bizottság (EB) márciusban felfüggesztette a reklámadó-jogszabályt, és vizsgálatot indított. A bizottság szerint ugyanis a nullától ötven százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív, tisztességtelen versenyelőnyt teremthet bizonyos vállalatoknak, hiszen nem a nyereséget, hanem a reklámbevételeket terheli. A brüsszeli lépés nyomán a Miniszterelnökséget vezető Lázár János hónapokig tárgyalt a reklámadóval leginkább sújtott RTL külföldi tulajdonosával az adó módosításáról.
A jövőben tehát mindenkinek 5,3 százalékos kulccsal kellene adóznia, de akinek nem éri el a százmillió forintot az éves bevétele, annak nem kellene fizetnie. A javaslat lehetővé teszi továbbá, hogy a reklámok közzétevői a 2014-ben és a 2015-ben kezdődő adóévben egyaránt alkalmazhassák az új adómérték-rendelkezést.