A nagyoknak kedvez az új reklámadó

A közepes méretű szereplők lehetnek a vesztesei a hétfőn közzétett 5,3 százalékos adókulcsot tartalmazó javaslatnak.

2015. 05. 06. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint tavaly hétszáz olyan cég volt Magyarországon, amelynek az adóköteles reklámbevétele meghaladta az ötszázmillió forintot. Az új reklámadó-javaslat alapján csak ezektől a cégektől körülbelül 14,8 milliárdos reklámadó-bevétel folyhat be a költségvetésbe, szemben a jelenlegi kulcsok alapján kalkulált 6,6 milliárddal. A parlamentnek hétfőn benyújtott új kormánytervezet eltörölné a reklámadó jelenlegi sávjait, és egységesen egy kulcsot vezetne be százmilliós reklámbevétel fölött. A piaci szereplők tiltakoznak a módosítás ellen.

Százmillió forintot meg nem haladó adóalaprész után nulla százalék marad a reklámadó mértéke a kormány módosító javaslata szerint, ám az adóalap e fölötti része után 5,3 százalék lesz az adókulcs. Így a tavalyi hétszáz helyett idén már több ezer céget érinthet ez a teher. A változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt és nem is lesz reklámbevételük, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadótörvény hatálya alá tartoznak.

A javaslat célja az, hogy a törvény a módosítás után megfeleljen az uniós jognak, de emellett úgy változzon, hogy minél kevesebb adózási költséggel járjon. A kormány azért kényszerült a módosításra, mert az Európai Bizottság (EB) márciusban felfüggesztette a reklámadó-jogszabályt, és vizsgálatot indított. A bizottság szerint ugyanis a nullától ötven százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív, tisztességtelen versenyelőnyt teremthet bizonyos vállalatoknak, hiszen nem a nyereséget, hanem a reklámbevételeket terheli. A brüsszeli lépés nyomán a Miniszterelnökséget vezető Lázár János hónapokig tárgyalt a reklámadóval leginkább sújtott RTL külföldi tulajdonosával az adó módosításáról.

A jövőben tehát mindenkinek 5,3 százalékos kulccsal kellene adóznia, de akinek nem éri el a százmillió forintot az éves bevétele, annak nem kellene fizetnie. A javaslat lehetővé teszi továbbá, hogy a reklámok közzétevői a 2014-ben és a 2015-ben kezdődő adóévben egyaránt alkalmazhassák az új adómérték-rendelkezést.

– Nyomás alatt született a kormány új javaslata, hiszen az EB több problémáról is kinyilvánította véleményét. Az új javaslat azonban a Brüsszel által vitatott kérdések többségét kezelni tudja – mondta lapunknak Balogh László, a Reklámadóblog.hu szakértője. Brüsszeli ráhatással felülvizsgálták azoknak az ügyét is, akik olyan külföldi hirdetési szolgáltatón keresztül vagy közösségi oldalon hirdetnek, amelyek nem teljesítik reklámadó-fizetési kötelezettségüket, és reklámadó-nyilatkozatot sem adnak megrendelőiknek. A korábbi tervezet szerint reklám adóköteles megrendelése húszszázalékos kulccsal adózott volna, az új javaslatban ez is öt százalékra csökkenne. Ezek a megrendelők továbbra is csak akkor adóznak, ha havonta több mint 2,5 millióért reklámoznak, és nem kaptak reklámadó-nyilatkozatot.

– Ennek a jelentősége azonban elég csekély, mivel januártól ezeknek a hirdetőknek elég bekérni a reklámadó-nyilatkozatot, és bejelenteni az adóhatóságnak, ha nem kapták meg. Az egyik, kifejezetten a cégcsoportokat sújtó rendelkezés is enyhül. Ez a passzus azért szerepelt az eredeti törvényben, hogy ne lehessen kikerülni az adót a médiavállalatok feldarabolásával. A továbbiakban nem kell egybeszámítani a kapcsolt vállalkozások adóalapját, csak azokét, amelyek 2014. augusztus 15. után szétválással jöttek létre – mondta Balogh László. Szerinte a könnyítés a gyakorlatban azonban nem sok megtakarítást jelenthet a cégcsoportoknak, mivel ha az adóalapjukat százmilliós forgalmú cégekbe terelnék, akkor cégenként csupán 5,3 millió forint reklámadót tudnának megtakarítani, ami nem biztos, hogy fedezné ezeknek a társaságoknak a fenntartási költségeit.

A szakértő hangsúlyozta, hogy az új javaslat a legtöbb olyan kérdést kezeli, amelyet az EB vetett fel. Ugyanakkor az egykulcsos adó bevezetése nagyon kevés vállalkozást érint pozitívan. Azok a reklámokat közzétevő cégek, amelyek árbevétele körülbelül 500 millió forint volt, idáig mentesültek az adó alól, az új szabályok értelmében azonban már több mint 21 millió forintot kell fizetniük. Azok a társaságok jártak igazán jól, amelyek árbevétele meghaladta a 10 milliárd forintot.

A bevétellel növekvő adóteher kiváltása az egykulcsos reklámadóval nekik jelentős könnyebbséget jelenthet, ilyen cégből azonban csak kevés van. A Napi.hu számításai is az adószakértő adatait erősítik. A portál szerint az újratervezés nagy nyertese az RTL-csoport; az előző, idén januártól 50 százalékra emelt kulcs őket érintette leginkább. A tavalyi 23,7 milliárd forintos bevétele után a csoportot birtokló M-RTL Zrt.-nek 4,5 milliárdot kellett fizetnie, ez mostantól 1,5 milliárdra csökkenhet.

A TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt. az eddigi, mintegy kétmilliárd forintos elvonás helyett egymilliárdos adó elé néz. Így amíg korábban ez a két cég fizette be a reklámadó csaknem 70 százalékát, az új javaslat szerint ez az arány 25 százalékra csökkenhet. Lapunk értesülése szerint a reklámadót módosító törvényjavaslat újabb tiltakozáshullámot indított el. Információink szerint a média és a reklámipar érdekvédelmi szervezetei várhatóan a mai napon közös állásfoglalást adnak ki a tervezetről. A közleményben alapjában elhibázottnak, károsnak minősítik a reklámadót, és annak kivezetésére szólítják föl a kormányzatot. Fülöp Szilvia, a Magyar Reklámszövetség főtitkára lapunknak elmondta: a reklámadót nemcsak a média- és a reklámpiac, hanem a teljes magyar gazdaság szempontjából is rendkívül károsnak tartják.

Dunai András, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének elnöke pedig úgy nyilatkozott: a módosító javaslat sem változtat azon, hogy a reklámadó koncepcióját elhibázottnak tartják, és bíznak benne, a kormány is elismeri ezt, s kivezeti ezt az adónemet. Hangsúlyozta: nem látják, honnan teremtik majd elő az adó befizetéséhez szükséges összeget a kis- és közepes méretű hazai média- és reklámpiaci vállalkozások. Ráadásul a versenysemlegesség is sérül, hiszen a külföldi óriáscégek, mint a Facebook vagy a Google, nem fizetnek majd, így a már ma is tetemes versenyelőnyüket tovább növelhetik – tette hozzá Dunai András.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.