Kevesebb pénz jut segélyekre

Jelentősen csökken 2016-ban a jövedelempótló támogatásokra szánt összeg. A közfoglalkoztatást viszont tovább duzzasztják.

2015. 05. 19. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhétmilliárd forinttal csökkenti a jövedelempótló támogatásokra szánt összeget jövőre a kormány – derül ki a 2016-os költségvetési törvényjavaslatból. A segélyezési rendszer idén márciusi átalakításáig az önkormányzatok folyósították a jövedelempótló támogatásokat, azaz a rendszeres szociális segélyt és a foglalkoztatást helyettesítő támogatást, onnantól pedig a járási hivatalok vették át a feladatot.

Így az idei büdzsében a jövedelempótló segélyekre fordított keret első három hónapra járó összegét még az önkormányzatok kapták meg, a további kilenc hónapra fordítandó összeg azonban már a járások büdzséjébe került. Az önkormányzatok számára 25,8 milliárd forintot biztosított az állam erre a célra, a járásoknak pedig közel 62 milliárd forintot, vagyis idén összesen 87,4 milliárd forintot ad a kormány a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra, valamint az egészségkárosodási és a gyermekfelügyeleti díjra.

Jövőre azonban jelentős forráskivonás várható a területről: a települések erre a célra már nem kapnak pénzt, a járások pedig a 12 hónapra 70,5 milliárd forintból gazdálkodhatnak, vagyis 17 milliárd forinttal kevesebb jut a célra, mint idén. A tervezet szerint jövőre az önkormányzatok az idei 25,85 milliárd helyett csupán 1,07 milliárd forintot kapnak a pénzbeli szociális ellátások kiegészítésére. Ebből jövedelempótló támogatást már nem fizetnek, a pénzből csak azok részesülhetnek, akik számára idén március 1-je előtt állapítottak meg lakásfenntartási támogatást, illetőleg azok, akik a Sikeres Magyarországért panelplusz hitelprogram keretében kamattámogatásra jogosultak.

Rajtuk kívül az előirányzatból támogatás igényelhető az 1945 és 1963 között törvénysértő módon elítéltek, az 1956-os forradalommal és szabadságharccal összefüggésben elítéltek, valamint a személyes szabadság korlátozása miatti kárpótlás címén kifizetett összegekre. A települési önkormányzatok „egyéb támogatás” címen is kapnak pénzt szociális feladataikra, jövőre 35 milliárd forintot, 5 milliárddal többet, mint idén. A települések ezt a pénzt használhatják fel az önkormányzati segélyek, támogatások kifizetéséhez, amiből segítik például a rászorulók gyógyszerhez jutását, hozzájárulnak a gyermekek életkörülményeinek javításához, vagy a hozzátartozók eltemetéséhez.

A keretből csak azok a települések részesülnek, amelyek egy lakosra jutó adóerő-képessége nem éri el a 32 ezer forintot. Jelentősen többet fordít ugyanakkor az állam közmunkára, vagyis a terv az, hogy a jelenleg segélyből, azon belül foglalkoztatást helyettesítő támogatásból élők mintegy 20 százalékát jövőre bevonják a közfoglalkoztatásba. 2016-ban 340 milliárd forintot irányzott elő a kormány közmunkára, ez 70 milliárd forinttal több az idei keretnél. A büdzsé indoklása szerint a kormány azt szeretné elérni, hogy Magyarországon mindenkinek legyen munkája, és ne szoruljon jövedelempótló támogatásokra.

Ennek megfelelően 2016-ban még több ember számára lesz elérhető a közfoglalkoztatás. Jövőre 240 ezer embernek (ez idén átlagosan havi 200 ezer fő – a szerk.) lesz lehetősége arra, hogy részt vegyen a közfoglalkoztatási programban. A cél az, hogy a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők fokozatosan munkába álljanak. A költségvetés azzal számol, hogy a következő évek során a jelenleg foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők fokozatosan átkerülnek majd a munkaerőpiacra, elsőként várhatóan döntő részben a közfoglalkoztatásba, majd pedig az elsődleges munkaerőpiacra.

A kabinet leszögezi azt is, hogy a kormány kiemelt foglalkoztatáspolitikai prioritása a „segély helyett munkát” elv érvényre juttatása, hosszú távú célja pedig az üzleti világgal szorosan együttműködve a teljes foglalkoztatottság megvalósítása. Mint ismeretes, idén márciustól jelentősen átalakult a szociális támogatási rendszer. A kormányzat az eddigi jövedelemkompenzáló támogatások jogosultsági körét átalakította, és a jogosultság elbírálását, illetőleg folyósítását az önkormányzatoktól a járási hivatalok hatáskörébe helyezte. Az ebbe a körbe tartozó rendszeres szociális segély helyett egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti díjat vezettek be, amely a korábbinál lényegesen szűkebb körnek jár.

A korábbi segélyre jogosultak köréből kiszorultak az 55 év feletti állásnélküliek, ők márciustól foglalkoztatást helyettesítő támogatást kapnak, ennek összege azonban alacsonyabb, mint a korábbi ellátásé. Kötelező jövedelemkompenzáló ellátás maradt az időskorúak járadéka, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti díj, az ápolási díj. A kiadáskompenzáló ellátásokról továbbra is az önkormányzatok döntenek, az általuk folyósított ellátást települési támogatásnak nevezik. Több korábbi juttatás önálló formája megszűnt, illetőleg beleolvadt a települési támogatásba. Így például nem lehet már igényelni külön óvodáztatási támogatást, adósságkezelési szolgáltatást és lakásfenntartási támogatást sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.