A Lombard félrevezette a bíróságot

Úgy látszik, saját kénye-kedve szerint változtatgatja adósai minősítését a szegedi székhelyű Lombard Lízing Zrt.

Horváth Csaba László
2015. 06. 10. 7:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszik, saját kénye-kedve szerint változtatgatja adósai minősítését a szegedi székhelyű Lombard Lízing Zrt. A lapunk birtokába jutott dokumentumok alapján ha a társaság érdeke úgy kívánja, akkor a bíróság előtt azt állítja egyes ügyfeleiről, hogy azok nem minősülnek fogyasztónak, ezzel pedig csorbulnak az adósok jogai. Ugyanakkor ha a német tulajdonú pénzintézetnek a Magyar Nemzeti Banktól (MNB) van tartanivalója, ugyanezekkel az adósokkal már fogyasztóként számol el a devizahiteles-elszámolási törvény alapján.

Az, hogy egy pénzintézet ügyfele fogyasztónak minősül-e vagy sem, egyáltalán nem elhanyagolható kérdés. Ha ugyanis az adós nem tekinthető fogyasztónak, akkor a törvények alapján egészen más szabályok vonatkoznak rá, mint a fogyasztókra, s jóval kevesebb szerződési feltételt támadhatnak a bíróságokon. Egyebek között a nem fogyasztó adósok a tisztességtelennek vélt kikötéseket nem kifogásolhatják az eljárásokban, s az erre irányuló kereseteket sem kell elbírálniuk a bíróságoknak. Ráadásul ezeknek a devizahiteleseknek a tisztességtelenül felszámított pénzeket sem kell visszaadni, ami csupán a fogyasztóknak jár vissza az elszámolási törvény alapján.

Lapunk két devizahitelessel is beszélt azok közül, akik jogerősen pert vesztettek a Lombarddal szemben. A bíróság a pénzintézet érveivel egyetértve mindkettejükről kimondta, hogy nem minősülnek fogyasztónak. Ennek ellenére – az adósok nagy meglepetésére – az elszámolási törvény alapján nemrég mégis elszámolt velük a társaság. A tájékoztató levelekből pedig egyértelműen kiderül, hogy a Lombard fogyasztóként tartja nyilván az adósokat, vagyis ez alapján a cég nem mondott igazat a bíróság előtt.

Az adósokat képviselő ügyvéd lapunknak azt mondta, immár bizonyított, hogy a Lombard valójában fogyasztóként tartja nyilván ügyfeleit, ez pedig azt jelenti, hogy a társaság rosszhiszemű pervitelt folytatott. Bihari Krisztina közölte, jól látható, hogy a lízingcég minden esetben úgy nyilatkozik a hatóságok előtt, ahogy éppen az aktuális érdeke kívánja. Szerinte súlyosan sérültek az adósok alapvető jogai, s a pénzintézet magatartása mindenképpen perújításra ad lehetőséget a bíróságok előtt. Mint mondta, az egyik esetben már a Kúria is döntést hozott, így abban az ügyben az Európai Unió Bírósága fog dönteni. Hozzátette, eddig két ügyfele esetében „leplezte le” magát a társaság, azonban úgy látja, ez több adós ügyében meg fog történni.

A tisztességtelenül felszámított összegek visszaadására egyébként vélhetően a jegybank nyomására kerülhetett sor. Néhány hete számoltunk be arról, hogy a Lombard nem kíván elszámolni egyes adósaival, mert nem tekinti őket fogyasztónak. A vállalat magatartása miatt az MNB is állást foglalt. Közölték, hogy ha valaki fogyasztói hitelt vett fel, akkor a törvény alapján vonatkozik rá az elszámolás, a pénzügyi intézmény pedig utólagosan nem vizsgálhatja felül a szerződések fogyasztói jellegét.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.