A Lombard félrevezette a bíróságot

Úgy látszik, saját kénye-kedve szerint változtatgatja adósai minősítését a szegedi székhelyű Lombard Lízing Zrt.

Horváth Csaba László
2015. 06. 10. 7:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszik, saját kénye-kedve szerint változtatgatja adósai minősítését a szegedi székhelyű Lombard Lízing Zrt. A lapunk birtokába jutott dokumentumok alapján ha a társaság érdeke úgy kívánja, akkor a bíróság előtt azt állítja egyes ügyfeleiről, hogy azok nem minősülnek fogyasztónak, ezzel pedig csorbulnak az adósok jogai. Ugyanakkor ha a német tulajdonú pénzintézetnek a Magyar Nemzeti Banktól (MNB) van tartanivalója, ugyanezekkel az adósokkal már fogyasztóként számol el a devizahiteles-elszámolási törvény alapján.

Az, hogy egy pénzintézet ügyfele fogyasztónak minősül-e vagy sem, egyáltalán nem elhanyagolható kérdés. Ha ugyanis az adós nem tekinthető fogyasztónak, akkor a törvények alapján egészen más szabályok vonatkoznak rá, mint a fogyasztókra, s jóval kevesebb szerződési feltételt támadhatnak a bíróságokon. Egyebek között a nem fogyasztó adósok a tisztességtelennek vélt kikötéseket nem kifogásolhatják az eljárásokban, s az erre irányuló kereseteket sem kell elbírálniuk a bíróságoknak. Ráadásul ezeknek a devizahiteleseknek a tisztességtelenül felszámított pénzeket sem kell visszaadni, ami csupán a fogyasztóknak jár vissza az elszámolási törvény alapján.

Lapunk két devizahitelessel is beszélt azok közül, akik jogerősen pert vesztettek a Lombarddal szemben. A bíróság a pénzintézet érveivel egyetértve mindkettejükről kimondta, hogy nem minősülnek fogyasztónak. Ennek ellenére – az adósok nagy meglepetésére – az elszámolási törvény alapján nemrég mégis elszámolt velük a társaság. A tájékoztató levelekből pedig egyértelműen kiderül, hogy a Lombard fogyasztóként tartja nyilván az adósokat, vagyis ez alapján a cég nem mondott igazat a bíróság előtt.

Az adósokat képviselő ügyvéd lapunknak azt mondta, immár bizonyított, hogy a Lombard valójában fogyasztóként tartja nyilván ügyfeleit, ez pedig azt jelenti, hogy a társaság rosszhiszemű pervitelt folytatott. Bihari Krisztina közölte, jól látható, hogy a lízingcég minden esetben úgy nyilatkozik a hatóságok előtt, ahogy éppen az aktuális érdeke kívánja. Szerinte súlyosan sérültek az adósok alapvető jogai, s a pénzintézet magatartása mindenképpen perújításra ad lehetőséget a bíróságok előtt. Mint mondta, az egyik esetben már a Kúria is döntést hozott, így abban az ügyben az Európai Unió Bírósága fog dönteni. Hozzátette, eddig két ügyfele esetében „leplezte le” magát a társaság, azonban úgy látja, ez több adós ügyében meg fog történni.

A tisztességtelenül felszámított összegek visszaadására egyébként vélhetően a jegybank nyomására kerülhetett sor. Néhány hete számoltunk be arról, hogy a Lombard nem kíván elszámolni egyes adósaival, mert nem tekinti őket fogyasztónak. A vállalat magatartása miatt az MNB is állást foglalt. Közölték, hogy ha valaki fogyasztói hitelt vett fel, akkor a törvény alapján vonatkozik rá az elszámolás, a pénzügyi intézmény pedig utólagosan nem vizsgálhatja felül a szerződések fogyasztói jellegét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.