Úgy látszik, saját kénye-kedve szerint változtatgatja adósai minősítését a szegedi székhelyű Lombard Lízing Zrt. A lapunk birtokába jutott dokumentumok alapján ha a társaság érdeke úgy kívánja, akkor a bíróság előtt azt állítja egyes ügyfeleiről, hogy azok nem minősülnek fogyasztónak, ezzel pedig csorbulnak az adósok jogai. Ugyanakkor ha a német tulajdonú pénzintézetnek a Magyar Nemzeti Banktól (MNB) van tartanivalója, ugyanezekkel az adósokkal már fogyasztóként számol el a devizahiteles-elszámolási törvény alapján.
Az, hogy egy pénzintézet ügyfele fogyasztónak minősül-e vagy sem, egyáltalán nem elhanyagolható kérdés. Ha ugyanis az adós nem tekinthető fogyasztónak, akkor a törvények alapján egészen más szabályok vonatkoznak rá, mint a fogyasztókra, s jóval kevesebb szerződési feltételt támadhatnak a bíróságokon. Egyebek között a nem fogyasztó adósok a tisztességtelennek vélt kikötéseket nem kifogásolhatják az eljárásokban, s az erre irányuló kereseteket sem kell elbírálniuk a bíróságoknak. Ráadásul ezeknek a devizahiteleseknek a tisztességtelenül felszámított pénzeket sem kell visszaadni, ami csupán a fogyasztóknak jár vissza az elszámolási törvény alapján.
Lapunk két devizahitelessel is beszélt azok közül, akik jogerősen pert vesztettek a Lombarddal szemben. A bíróság a pénzintézet érveivel egyetértve mindkettejükről kimondta, hogy nem minősülnek fogyasztónak. Ennek ellenére – az adósok nagy meglepetésére – az elszámolási törvény alapján nemrég mégis elszámolt velük a társaság. A tájékoztató levelekből pedig egyértelműen kiderül, hogy a Lombard fogyasztóként tartja nyilván az adósokat, vagyis ez alapján a cég nem mondott igazat a bíróság előtt.
Az adósokat képviselő ügyvéd lapunknak azt mondta, immár bizonyított, hogy a Lombard valójában fogyasztóként tartja nyilván ügyfeleit, ez pedig azt jelenti, hogy a társaság rosszhiszemű pervitelt folytatott. Bihari Krisztina közölte, jól látható, hogy a lízingcég minden esetben úgy nyilatkozik a hatóságok előtt, ahogy éppen az aktuális érdeke kívánja. Szerinte súlyosan sérültek az adósok alapvető jogai, s a pénzintézet magatartása mindenképpen perújításra ad lehetőséget a bíróságok előtt. Mint mondta, az egyik esetben már a Kúria is döntést hozott, így abban az ügyben az Európai Unió Bírósága fog dönteni. Hozzátette, eddig két ügyfele esetében „leplezte le” magát a társaság, azonban úgy látja, ez több adós ügyében meg fog történni.
A tisztességtelenül felszámított összegek visszaadására egyébként vélhetően a jegybank nyomására kerülhetett sor. Néhány hete számoltunk be arról, hogy a Lombard nem kíván elszámolni egyes adósaival, mert nem tekinti őket fogyasztónak. A vállalat magatartása miatt az MNB is állást foglalt. Közölték, hogy ha valaki fogyasztói hitelt vett fel, akkor a törvény alapján vonatkozik rá az elszámolás, a pénzügyi intézmény pedig utólagosan nem vizsgálhatja felül a szerződések fogyasztói jellegét.