Földön maradtak a Gripenek

A katapultálás után az ülés nem válik le a pilótáról, amint annak normális működés esetén történnie kellene.

Zord Gábor László
2015. 06. 12. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól látszik a HM és a közmédia által készített tudósításokba beillesztett videofelvételen, hogy a katapultálás után az ülés nem válik le a pilótáról, amint annak normális működés esetén történnie kellene. Kádár Sándor őrnagy ejtőernyőjét így mintegy 80 kilós többletteher húzta lefelé, s részben arra is eshetett rá, ami valószínűsíti, hogy emiatt következett be gerincsérülése. Ez a tény azért is fontos, mert az életmentő rendszer a vadászgépek alapvető felszerelése, így ha működésükkel kapcsolatban bármilyen probléma felmerül, az kikerülhetetlen ok a repülési tilalom bevezetésére. Mint az a MiG–29-esek esetében is többször előfordult, a tilalom nem vonatkozik a felfegyverzett készültségi repülésekre (riasztásokra), amelyek más jogi normák között zajlanak.

Kérdésünkre válaszolva Lázár János tegnapi szokásos sajtótájékoztatóján közölte, a kormányfő nem kezdeményezett személyi változtatásokat, illetve felmentést sem a honvédelmi tárca, sem a honvédség vezetésében a Gripen-balesetek nyomán. Ugyanakkor a miniszterelnök soron kívüli tájékoztatást kért Hende Csaba honvédelmi minisztertől, amit a jövő szerdai kormányülésen hallgatnak meg. A kancelláriaminiszter azt is mondta, hogy a gép javítható, és nem merült fel a Gripenek repülésének leállítása.

A Gripen-balesetekkel összefüggésben egyébként tegnap jelent meg először a nyilvánosság előtt Hende Csaba, aki a Honvédkórházban a Hazáért érdemjelet adományozta a szerdán katapultált Kádár Sándor őrnagynak, amiért az megmentett egy nagy értékű repülőgépet. A minisztert útjára elkísérte a közszolgálati média teljes stábja, hogy rögzítsék az eseményt, amelyen Hende frissen készült képeket is bemutatott a jelenlevőknek, alátámasztandó, hogy a balesetben érintett Gripen javítható. A gépet ezek szerint már „talpra is állították” Kecskeméten, azaz felemelték, és kinyitották beszorult futóművét, amely miatt a súlyos repülőeseményre és a katapultálásra sor került.

Közben működésképtelennek nevezte a Magyar Honvédség repülésbiztonsági rendszerét lapunk egyik forrása a rövid időn belül második, életveszélyt okozó, milliárdos anyagi veszteséget eredményező Gripen-baleset nyomán. Másik informátorunk pedig úgy fogalmazott, hogy a kormány által 2011-től bevezetett működési modell, struktúra és humánpolitika (benne az utánpótlásképzés) egyszerűen alkalmatlanná tette a honvédséget a repülőtechnika biztonságos üzemben tartására.

A rendszerben lévő tartalékok mostanra elkoptak, és azonnal súlyos repülőesemények sora következett be – mutatnak rá. A kérdésben járatos aktív és nyugállományú, valamint civil szakértők – a hazai katonai repülés korábban, illetve jelenleg meghatározó figurái – minden esetben azzal a feltétellel vállalták a beszélgetést, hogy kilétüket nem hozzuk nyilvánosságra.

Bár megfogalmazásuk eltérő, abban megegyezik a véleményük, hogy a repülőgépeket üzemeltetők – repülőműszakiak és pilóták – többször híján vannak a kompetens elöljáróknak, például olyan szárazföldi főtiszttől kapják a parancsokat, akinek semmilyen repülő- vagy repülőműszaki végzettsége nincs. – Nem kizárt, hogy egy alaposabb átvilágítás nemcsak szakmai, hanem jogi hiányosságokat is feltárna – fogalmazott egyik forrásunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.