Késlekedik a konzultáció M4-es ügyben

Még a térség parlamenti képviselőivel sem ült le tárgyalni Orbán Viktor kormányfő.

Markotay Csaba
2015. 06. 01. 6:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Információink szerint a személyes találkozóra már volt időpont, de elhalasztották, és várhatóan ma vagy holnap tűznek ki újat.

Korábban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter többször utalt arra, hogy a kormány legkésőbb május végéig döntést hoz a leállított, Abony és Fegyvernek közötti szakaszról. Lapunk korábban már írt arról, hogy ez bőven júniusra csúszhat. A nemzeti fejlesztési tárcának ugyanis május 31-ig volt ideje arra, hogy megvizsgálja, miként lehet bekötni Szolnokot a gyorsforgalmi úthálózatba, de mivel a múlt hónap közepén még semmi jele nem volt annak, hogy elkészültek volna az előterjesztéssel, a késés borítékolható volt.

Azt továbbra is „lebegteti” a kormány, hogy Szolnokot milyen nyomvonalon csatlakoztatnák az autópálya-rendszerhez, pedig a megyeszékhelyig (illetve Abonyig) tartó rész építését nem is állították le, csak az Abony–

Fegyvernek szakaszt. Ennek ellenére Lázár János két hete arról beszélt, hogy „a kormány legkésőbb a jövő héten meg fogja tárgyalni, hogy Szolnokot melyik nyomvonalon köti össze a négysávos autópálya-rendszerrel”. Akkor azt mondta: két lehetőség van erre: az egyik a közvetlen Budapest–Abony–Szolnok irány, a másik pedig az M5-ös összekötése Szolnokkal. Ha az utóbbi valósul meg, akkor elvileg a Budapest–Abony szakaszra sem lenne szükség autópályaként.

Az M5-östől tervezett bekötés sok Szolnok előtti települést súlyosan érintene – mondta korábban lapunknak a fideszes Turi-Kovács Béla. Kiemelte: ez hátrányos lenne például Monornak, Albertirsának, Ceglédnek, illetve Tápióságnak. Nemrég felvetődött az is, hogy a leállított szakaszon biztonsági elemek, például a leállósáv vagy az osztott útpálya elhagyásával építenének valamilyen gyorsforgalmi utat, de már ez a terv is vitákat váltott ki, hiszen ez a jelentős forgalom miatt baleseti kockázatokat jelenthet, ahogy egykor az M0-s egyes szakaszai esetében is történt.

Az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közötti félkész szakaszának építését áprilisban fújta le a kormány. Előbb brüsszeli kartellvádakra hivatkoztak, de gyorsan kiderült, hogy ezeknek nincs alapjuk. Később a kormány azzal érvelt, akkor derült ki végleg, hogy az Európai Unió nem ad pénzt a beruházásra. Jávor Benedek PM-es európai parlamenti képviselő a napokban – az Európai Bizottság regionális politikai főigazgatóságától kapott levélre hivatkozva – azt állította, hogy a beruházáshoz remélt uniós támogatást a szakmaiatlan és gyenge pályázat miatt bukta el a kormány, és sem kartell-, sem korrupciógyanú nem vetődött fel Brüsszelben, továbbá a kormány eleve rossz alapból kért támogatást. A fejlesztési tárcánál mindenesetre cáfolták az ellenzéki politikus állításait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.