Lázár János a sajtótájékoztatón kifejtette, hogy az Európai Bizottság idén márciusban végérvényesen megvonta a támogatását az M4-es autópályától. Jelezte: a kormány mindent elkövetett a 110 milliárd forint összegű projekt megvalósulása érdekében, s korábban engedélyt adott a beruházás megkezdésére.
A Miniszterelnökség továbbra is az Európai Unióra mutogat az M4-es autópálya ügyében, míg Brüsszel ismét cáfolta, hogy megkérdőjelezte a közbeszerzés tisztaságát – hangzott el a Hír TV híradójában. Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság szóvivője a televíziónak megerősítette, hogy a testület nem kérdőjelezte meg az M4-es építésére kiírt közbeszerzési eljárás tisztaságát, az EU nem is támogatta pénzzel a beruházást.
A Hír TV – a Népszavára hivatkozva – közölte azt is, az építés szüneteltetésének az igazi vesztese az a több száz kis- és középvállalkozás lehet, amely nem tudja majd átvészelni azt a másfél évet, mely a beruházás újraindításához szükséges lehet.
Brüsszel már korábban is megerősítette a Hír TV-nek, hogy nem vizsgálták a beruházást, ugyanis nem nyújtottak hozzá uniós forrást. Csepreghy Nándor szerint ugyanakkor az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jeleztek kartellgyanút a magyar kormánynak.
A kabinet szerdai ülésén hozott határozata értelmében utasították Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vezényelje le a tételes elszámolást a kivitelezőkkel, és szerezze vissza az előlegeket. Felkérték a tárcavezetőt arra is, hogy tegyen javaslatot arra, hogyan lehet Szolnokot bekötni a hazai autópálya-hálózatba.
Kérdésre Lázár kifejtette, hogy az állam már több mint 60 milliárd forintot kifizetett, az elvégzett munka 40 milliárd forint értékű, és számításaik szerint 22 milliárd forint előleg visszajár. Hozzátette: minden alvállalkozót, kisvállalkozót, aki elvégezte az eddigi munkát, kifizették. Úgy fogalmazott, hogy a 40 milliárd forintnyi munka is áttekintésre érdemes, tételesen meg kell nézni, milyen teljesítés történt.
Az autópálya-építésről szólva arra is kitért, hogy a beruházásnál vélelmezték az Európai Bizottság támogatását, mert a testület két és fél éven keresztül „hol lebegtetett, hol kizárt, hol reménnyel kecsegtetett”.