A kormány hivatalosan is leállította az M4-es építését

Utasították Seszták Miklóst, hogy vezényelje le a tételes elszámolást, és szerezze vissza az előlegeket.

MNO
2015. 04. 09. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lázár János a sajtótájékoztatón kifejtette, hogy az Európai Bizottság idén márciusban végérvényesen megvonta a támogatását az M4-es autópályától. Jelezte: a kormány mindent elkövetett a 110 milliárd forint összegű projekt megvalósulása érdekében, s korábban engedélyt adott a beruházás megkezdésére.

A Miniszterelnökség továbbra is az Európai Unióra mutogat az M4-es autópálya ügyében, míg Brüsszel ismét cáfolta, hogy megkérdőjelezte a közbeszerzés tisztaságát – hangzott el a Hír TV híradójában. Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság szóvivője a televíziónak megerősítette, hogy a testület nem kérdőjelezte meg az M4-es építésére kiírt közbeszerzési eljárás tisztaságát, az EU nem is támogatta pénzzel a beruházást.

 

A Hír TV – a Népszavára hivatkozva – közölte azt is, az építés szüneteltetésének az igazi vesztese az a több száz kis- és középvállalkozás lehet, amely nem tudja majd átvészelni azt a másfél évet, mely a beruházás újraindításához szükséges lehet.

 

Brüsszel már korábban is megerősítette a Hír TV-nek, hogy nem vizsgálták a beruházást, ugyanis nem nyújtottak hozzá uniós forrást. Csepreghy Nándor szerint ugyanakkor az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jeleztek kartellgyanút a magyar kormánynak.

A kabinet szerdai ülésén hozott határozata értelmében utasították Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vezényelje le a tételes elszámolást a kivitelezőkkel, és szerezze vissza az előlegeket. Felkérték a tárcavezetőt arra is, hogy tegyen javaslatot arra, hogyan lehet Szolnokot bekötni a hazai autópálya-hálózatba.

Kérdésre Lázár kifejtette, hogy az állam már több mint 60 milliárd forintot kifizetett, az elvégzett munka 40 milliárd forint értékű, és számításaik szerint 22 milliárd forint előleg visszajár. Hozzátette: minden alvállalkozót, kisvállalkozót, aki elvégezte az eddigi munkát, kifizették. Úgy fogalmazott, hogy a 40 milliárd forintnyi munka is áttekintésre érdemes, tételesen meg kell nézni, milyen teljesítés történt.

Az autópálya-építésről szólva arra is kitért, hogy a beruházásnál vélelmezték az Európai Bizottság támogatását, mert a testület két és fél éven keresztül „hol lebegtetett, hol kizárt, hol reménnyel kecsegtetett”.

A kormányfő és Simicska Lajos nagyvállalkozó közötti ellentétet firtató kérdésre a kancelláriaminiszter elképzelhetetlennek nevezte, hogy az Európai Bizottság „Simicska urat akarná büntetni és Orbán Viktornak akarna segíteni, és ezért most hirtelen döntést hozott, és megvonta a pénzt az M4-es autópálya építésétől”. Úgy fogalmazott: furcsa lenne ezt az összefüggést látni, a helyzet pedig nem a kormány döntéséből következik. Miután a hazai költségvetésben sincs a projektre előirányzat, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyetlen számlát sem fogadhat be – tette hozzá, megjegyezve, ez akkor is így van, „hogyha szeretjük Simicska urat éppen, és akkor is, hogyha nem szeretjük. A pénz hiánya az ő létezésétől egyelőre még független, objektív körülmény Magyarországon.”

Lázár János elmondta azt is, hogy jogszabálycsomagot terjesztenek a parlament elé, amely a közlekedési beruházások felgyorsítását célozza. Ennek lényege, hogy az átlagosan hat és fél évig tartó projektek két és fél év alatt megvalósuljanak – ismertette.

A kabinet mintegy 350 kilométer út megépítéséről is döntött, melyek összértéke 580-600 milliárd forint. Ezeket hazai költségvetésből finanszírozzák, a Modern városok program részeként – ismertette a miniszter, hozzátéve, hogy a Sopronnal való együttműködési megállapodást a kormány jóváhagyta. Ez az M85-ös autópálya megépítését is tartalmazza, ugyanakkor a kormánydöntés értelmében 243 milliárd forintért megépülhet a négysávos M44-es autóút Békéscsaba és Kecskemét között, amely 120 kilométeres lesz. Az M1-es autópályát Esztergommal kötik össze, megteremtik a jó közlekedés feltételeit Debrecen és Mátészalka között, megépítik a győri elkerülőt, és megvizsgálják a Bátonyterenye és Ózd közötti négysávos közúti összeköttetés lehetőségét – sorolta a politikus.

Lázár János a reklámadóról szólva elmondta, a kormány azt javasolja az Országgyűlésnek, hogy 5,3 százalék legyen a maximális mértéke. Közölte, hogy ebből az adónemből 7-8 milliárd forintos bevétellel számolnak, az pedig még kérdéses, legyenek-e olyanok, akik a 0 százalékos sávba tartoznak majd. Úgy véli, hogy a bizottság valószínűleg elfogadna egy, a 0 és az 5,3 százalék közötti második kulcsot. Ebben még nem született végső döntés – mondta. Megjegyezte, hogy a magyar kis- és középvállalkozásoknak megpróbálnak segíteni, de e téren az Európai Bizottsággal is egyeztetniük kell.

Hozzátette: a jövő héten be kell nyújtani a javaslatot az Országgyűlésnek, és az új törvényt április-május folyamán el kell fogadni. Még ha lesznek is, akik mentesülnek a fizetés alól, lesz reklámadó, és Európában a legmagasabb lesz – rögzítette Lázár János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.