Paks-vita V.: Egyetértés? Soha! Párbeszéd? Naná!

Ha végleges is az elköteleződés Paks II. mellett, maradt még tér arra, hogy zöldebbre keverjék hazánk energiakoktélját.

2015. 06. 14. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megnyitása és felújítása óta eltelt utóbbi 3 évben alaposan rászolgál nevére a Párbeszéd Háza, a közelmúltban ez a jezsuita fenntartású intézmény adott otthont a „Paksról Mindenkinek” konferenciasorozatnak. A leendő (vagy már zajló?) paksi atomerőművi beruházásról igen kevés a konkrét, lényegi információ, a politikusok hangulatkeltő megnyilatkozása mellett pedig igen halkak a szakmai érvek. Ez indokolta a nemrégiben megalakult Egyetemközi Diákbizottság kezdeményezését, hogy egy négyrészes vitát tartson Paks-ügyben. Az MNO négyrészes cikksorozatban számolt be arról, mire jutottak a vitasorozat szakmai résztvevői. A tavasz elmúlásával a diákbizottság megkísérelte összefoglalni a szakértő meghívottak véleményét, a szintézis kihirdetésekor mi is megjelentünk és észrevételeket tettünk a szöveggel kapcsolatban. Ha a szakértőknek szakmai szempontból adtunk felületet, az egyetemisták dokumentumát is szakmai górcső alól igyekszünk bemutatni. Ismételten hangsúlyozva: Magyarország történetének legköltségesebb vállalkozásáról van szó.

1. A diákbizottság által meghívott szakértők egyetértettek abban, hogy a hazai áramigény várható növekedése a következő évtizedben legfeljebb 1-1,5 százalékos lesz. A hallgatók azonban hozzáteszik, hazánk fejlettségének ez kevésbé fokmérője az energiahatékonyságnál, márpedig utóbbira nem fordítanak elég figyelmet a döntéshozók. „Európai összehasonlításban jelentős lemaradásunk komoly kiaknázatlan lehetőségeket jelez” – fogalmaznak a hallgatók. A 2030-tól kieső atomerőművi kapacitások pótlása előtt azt szorgalmazzák, az új energiamix összeállításához vegyék igénybe társadalomtudományi, gazdasági és műszaki értelmiségiek széles rétegeinek véleményét, ezt a fázist Paks 2 esetében nagyon hiányolják. A diákbizottság szerint az elköteleződés „kizárja egy rugalmas, több lábon álló, decentralizált energiarendszer létrehozását”. Ezzel kapcsolatban az MNO felhívta a figyelmet arra, hogy Paks II. is csak mintegy a magyar áramtermelés felét adja majd, a másik felének tervezésére folyamatosan lehet tippeket adni a döntéshozóknak. Erre a diákbizottság részéről azzal feleltek: valóban nem zárja ki, csak „kötött pályára helyezi”.

2. A diákbizottság lehetségesnek tartja az energiamixben az atom részarányának csökkentését, a megújulók nagyobb arányú bevonását, összhangban a szerintük körvonalazódó közös európai energiapolitikával. Azt is képviselik ezen túlmenően, hogy

...a nap, szél, környezeti hő és biomassza alapú energiatermelés a legóvatosabb becslés szerint is a paksi beépített kapacitással egyenértékű potenciált képvisel

Ezzel kapcsolatban – szintén a viták során elhangzottak alapján – az MNO arra hívta fel a figyelmet, hogy egzakt számadatok lehetnek arról, mikor válik gazdaságossá például szélerőműparkok üzemeltetése, a küszöbként ismert évi 2000 órás intenzív szélfújást azonban csak súrolja hazánk legszelesebb tája, a Kisalföld csücske. A diákbizottság erre reagálva jelezte, az említett számról szakemberek jelenleg is vitatkoznak, a szelet pedig nem akarták kivenni a szövegből, hiszen a megújuló energiaforrások között azt a többivel együtt szokás említeni. Megjegyzésük szerint a külföldi hitelből épülő atomerőmű ugyanolyan jellegű kiszolgáltatottság, mint például az import.

„Nélkülözhetetlen vs. felesleges”
Nem vonták be a szakértőket a Pakssal kapcsolatos döntésekbe, illetve ennél jobb nagyprojektbe is fektethette volna az adófizetők sok milliárd forintját a kormányzat – ez volt a szintézise az első vitának Paks-ügyben, amit az Egyetemközi Diákbizottság a korábbi szakmai vitával kapcsolatos hiányérzete miatt hívott életre. A BME és az ELTE egy-egy professzora ült asztalhoz a témában.

 

3. A diákbizottság a vita során nem talált egyértelmű választ arra a kérdésre, mi lesz a fűtőelemekkel azok szolgálati idejének lejárta után, ugyanakkor tudomásul veszi, a technológiai fejlődésből következően ez a gond megnyugtatóan megoldódhat. Tudomásul veszik a hallgatók azt is, hogy az atomerőművi balesetek ritkák, ugyanakkor aláhúzzák, hogy – mégoly valószínűtlen – bekövetkeztükkor azok következményei beláthatatlanok lehetnek.

4. Világos, hogy nincs elég tőkéje Magyarországnak a hamarosan kieső villamosenergia-teljesítmény pótlásának infrastruktúrájára. A szükséges hitelre felajánlott orosz konstrukció pénzügyileg megfelelő, de a hallgatók szerint a költségtúllépés és az építkezés csúszása atomerőművek esetén rendszeres. Az MNO észrevétele szerint azonban a vitán több ponton is elhangzott, hogy a Roszatom ma már időben teljesít a megbízóknak, és pénzügyileg sem hasal el a projekt a ma használt technológiák mellett. Az Atomenergiainfo.hu vitában is részt vett szakértője, Hárfás Zsolt ekkor közbeszólt, hogy nem ez a szintézis egyetlen csúsztatása. Hogy a teljes projekt 4000 milliárd forintba, vagyis a szerződéskötés-kori árfolyam szerint 12 milliárd euróba került, az tény, a diákbizottság viszont – az MNO észrevétele szerint – nem vette figyelembe az azóta történt, a forint számára kedvező árfolyamváltozást, ami miatt a hallgatók anyaga viszont aggódó hangú a törlesztés jövőjét érintően.

5. Egy atomerőművet létesíteni – más áramtermelőkhöz képest – drága, üzemeltetése viszont aránylag olcsó. A teljes életciklusra (60 év) vetítve az atomerőművekben termelt áram ma átlagosan olcsóbb a megújulóknál. A Paks II.-életciklus első felében azonban – pont mivel nemcsak az üzemelés árát, hanem a tőkeköltséget is ki kell termelniük – az új blokk csak a jelenlegi ár mintegy kétszereséért fog tudni termelni, amikor megkezdi az üzemelést. A piaci ár jövőbeni alakulása pedig megjósolhatatlan. A hallgatóknak arról is volt összefoglaló gondolatuk, hogy miközben a megújuló erőforrások terén a technológia folyamatosan nyomja lefelé az árakat, az atomerőművek egyre többe kerülnek, ám a gondolat második felével azért több szakember sem értett egyet a vitán – mint erre az MNO cikksorozatából emlékezhetünk. Ugyanakkor azt az összefoglalóba is bekerült tételmondatot, amit mi cikkcímnek is adtunk, mely szerint Magyarország lemond hatévnyi tudásról azzal, hogy túl korán hozta meg a paksos döntést, nem vitatták a szakemberek a négyrészes vitán. Valóban nem tudható bizonyosan, hat év múlva milyen technológiai viszonyok között és trendekben lesz a világ.

6. A szakértők közül többen említették azt is, hogy burkolt támogatásban részesül a termelni kezdő, de még törlesztés alatt álló paksi létesítmény a magyar állam részéről – ezt a hallgatók is leírták. Ám az is szerepel a szakértői vélemények között, hogy állam által garantált áramátvétellel azért ma és a jövőben is élni kívánnak országok, és ezt azért meg lehet úszni. (Hiszen mi számíthatna burkolt állami támogatásnak, ha a garantált áron történő átvétel nem?)

7. Egy olyan időszakban, amikor az EU és Oroszország viszonya sajnálatos módon megromlott, Magyarországnak a kelet-európai nagyhatalomhoz való közeledése óhatatlanul kétségeket ébreszt euroatlanti partnereinkben tényleges elkötelezettségünket illetően...

– írja összefoglalójában az Egyetemközi Diákbizottság. Az MNO azon felvetésére, hogy ebben a tételmondatban nem köszön-e vissza túlságosan is a politikai ellenzék pártos kritikája – különös tekintettel arra, hogy Orbán Viktor strasbourgi szereplése alkalmával agyba-főbe kritizálták őt, csak épp a keleti üzleti kapcsolatokat nem hozta fel egyetlen kritikus sem –, a diákbizottság úgy reagált, a közhangulatot akarták ebben a gondolatban megragadni. Nem leszünk igazságtalanok, azt a hallgatók is tudják, hogy más európai ország is „kötésig” áll a keleti üzletelésben, de a budapesti kormány diplomáciai gesztusait az egyetemisták csak egyféleképpen hajlandóak értelmezni – kérdés, nem gyengíti-e ez nagyon a szakmainak, pártpolitikailag függetlennek szánt anyagot.

8. Az Egyetemközi Diákbizottság összefoglalója szerint a már eddig is létezett oroszfüggőségünket a hitelszerződés csak növelte. Ráadásul a kontraktus valamennyi ismert kockázati eleme Magyarország vállára nehezedik, viszont azt figyelembe kell venni, hogy pénzügyileg segítségre szorulunk a kapacitásbővítéshez. A diákbizottság erre a kihívásra válasznak tekintené, ha a kormány üzleti alapon működő megoldást részesítene előnyben – ezt azonban nem részletezik tovább. Afölött is átsiklanak, ami a vitán több ponton is elhangzott: energiatermelő rendszerek létesítésébe ma senki nem kezd üzleti alapon, sem a megújulók, sem az atom, sem fosszilisok szegmensében.

9. A szerződés törvényességét a szakemberek véleménye alapján az Egyetemi Diákbizottság sem vitatja, de úgy vélekedik, a döntést megalapozó hatástanulmányok vagy nem készültek el, vagy nem hozták őket nyilvánosságra, és az előzetes, széles körű szakmai-társadalmi egyeztetés is elmaradt. Ez pedig sértheti a környezetvédelmi törvényt és egyes nemzetközi egyezményeket is.

Az állásfoglalást az ELTE, a BME és a Corvinus diákjai készítették – ők antropológus-, építőmérnök-, geológus-, humánökológus-, jogász-, politológus-, szociológus-, tájépítészmérnök- és vegyészhallgatók. Az eszmecsere pedig folytatódhat tovább szakértői szinten és a Facebookon is. Valamint Kedves Olvasóink között a kommentfelületen!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.