Veszélyben a magyar fürdőkultúra?

Hazánk termálnagyhatalomnak számít, és a fürdők látogatóinak száma tavaly meghaladta a 30 millió főt. Ugyanakkor úgy tűnik, a fiatalok körében már korántsem ilyen népszerű ez az időtöltés.

Marosi Adrienn
2015. 06. 14. 16:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén nyáron kétszáznál is több fürdő mérkőzik meg egymással Az Év Fürdője cím közönségszavazásán. A verseny egyik elsődleges célja, hogy a fiatalok körében is népszerűsítse a hazai fürdőkultúrát és fürdőket. Kiemelték, hogy fel szeretnék hívni a figyelmet a tevékenység fizikai és mentális egészségre gyakorolt pozitív hatásaira is.

Juhász Szabolcsot, a Magyar Fürdőszövetség főtitkárát ezzel kapcsolatban faggattuk, természetesen ő is úgy látja: valóban fontos, hogy elérjék, megtalálják az utánpótlást. „Azt látjuk, hogy a támogatott gyógykezeléseket döntően azok veszik igénybe, akik már nagyon rászorulnak az egészségi állapotuk miatt. Azonban több olyan betegség is van, amely a húszas, harmincas és negyvenes éveiben járó generációknál ugyanúgy megjelenik, mint az idősebbeknél” – magyarázta a szakember, hozzátéve: az úszást, valamint a különféle fürdőgyógyászati szolgáltatásokat aktívabban igénybe kellene venni a különböző társadalmi csoportoknak annak érdekében, hogy minél egészségesebben, kiegyensúlyozottabban tudják élni az életüket.

A főtitkár szerint emellett kiemelkedően fontos az élményszerzés szerepe is. Mint mondta, a családok és a fiatalok – de ugyanúgy az idősek is – meg tudnák találni a számukra megfelelő kikapcsolódási lehetőségeket, az igényeinek megfelelő fürdőt.

Annak, hogy népszerűsítsük a fürdőzés élményét a fiatalabb generáció körében, a legjobb módja, ha megnézzük, mik az igényeik, hiszen mindenki keresi a tartalmas időtöltési lehetőségeket – magyarázta Juhász Szabolcs. A szolgáltatók is mindent megtesznek annak érdekében, hogy megszólítsák a gyermekes családokat és a fiatalokat, például éjszakai programokat szerveznek, illetve tematikus eseményeket tesznek elérhetővé.

Az utóbbi években a fürdőzők számát tekintve növekedés figyelhető meg, így egyelőre nem jelent veszélyt a fiatalok körében tapasztalható esetleges érdektelenség, mindenesetre az utánpótlást akkor is ők jelentik, így mindenképp meg kell szólítani őket.

Efelől érdeklődtünk több vidéki fürdőben is: vajon ők miképpen próbálják becsábítani a kisgyermekes családok mellett a 20-as, 30-as generációt, mely alapvetően „hiánycikk” a hazai intézményekben.

Berta-Tóth Manuéla, a Hévíz TDM Egyesület projektmenedzsere lapunknak elmondta: Hévízre a legtöbben a gyógyhatás miatt érkeznek, így a látogatók többsége valóban olyan, idősebb emberekből kerül ki, aki valamilyen betegséggel küzd. A fiatalabb generáció megszólítását épp ezért itt is lényegesnek tartják.

Mint mondta, többnyire a prevenciós, tehát megelőzési céllal történő fürdőzés fontosságát helyezik előtérbe, hiszen a termálvíz – korosztálytól függetlenül – jót tesz az ízületeknek és az életminőség fenntartásának. Kiemelte: fontos, hogy ehhez hozzátartoznak az olyan aktív elemek is, mint például a vízi torna, a vízi aerobik, vagy éppen a fitness parkban történő időtöltés.

Ráadásul a fiatalok alapvetően nem töltenének el egy egész napot a fürdő területén, így különösen fontos, hogy sokszínű kiegészítő programokat – aktív kikapcsolódási és kulturális lehetőségeket, például koncerteket – nyújtsanak számukra – tette hozzá a projektmenedzser.

Azok a fürdők, melyek inkább az élményszerzésre, élményelemekre koncentrálnak, már jelentősen jobbnak ítélik a helyzetet. Kállai Zsuzsa, a Hajdúszoboszlói Gyógyfürdő marketing menedzsere az MNO-nak elmondta: náluk a július–augusztusi főszezonban naponta mintegy 10 ezer vendég fordul meg a strandon, hétvégén kánikulában pedig ez a szám eléri a 15 ezer főt. Kérdőíves felmérések és egyéb tapasztalataik pedig azt mutatják, hogy a 20-30 éves korosztály aránya igen magas, negyven százalék körül mozog. Hangsúlyozta, hogy számos szórakozási lehetőséget nyújtanak a fiatalok számára: ilyen például az éjszakai fürdőzés, melyekre egy-egy sztárfellépő érkezik minden főszezoni hétvégén, de az extrém csúszdáknak is nagy sikere van.

Egerszegi Zoltán, a Miskolctapolcai Barlangfürdő értékesítési és marketing munkatársa szintén meg van elégedve a fiatalabb látogatók arányával. Mint mondta, ennek az egyik legfontosabb oka az lehet, hogy speciális helyzetben vannak: mivel a Barlangfürdő nem csupán egy fürdő, hanem egy különleges és egyedülálló látványosság is, szinte mindegyik korosztály érdeklődésére számíthat.

Hazánk területének nyolcvan százaléka alatt található termál-, illetve gyógyvíz. Az országban több mint nyolcvan gyógyfürdő, köztük több speciális – egyebek között radioaktív, kénes, jódos-brómos vizet tartalmazó – fürdő található.

 

A magyar vizek hatásukat tekintve is egyedülállóak, hiszen sehol máshol nem található ilyen magas hőmérsékletű és egyben ennyi különböző betegség kezelésére, megelőzésére alkalmas kiváló minőségű termál- és gyógyvíz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.