Völner Pál közlekedési államtitkár még évekkel ezelőtt – a 2012-es tavaszi Bringázz a munkába! projektindítón az MNO-nak jelentette ki először: megépül a fővárostól a Balatonig tartó kerékpárút. Azóta hallottunk a Székesfehérvárig tartó három, majd onnantól a Balatonig érő újabb három útvonalváltozatról, amelyek közül végre-valahára eldőlt, melyik a nyerő: a Budapest–Fehérvár szakaszra az Etyek felé indulót tartották legmegfelelőbbnek az illetékesek – a Balatonakarattyáig tartó teljes út pedig 106 kilométer hosszú lesz.
A tervezési munkákat, ahogy ez az ország más tájain létesítendő kerékpáros turisztikai infrastruktúrára is áll, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ fogta össze, és már csak egy utolsó kormány-aláírásra vár. Ha nem jön közbe semmi, az alábbi településeken keresztül 2020-ra lebiciklizhetünk a Balatonig:
Budapest – Budaörs – Törökbálint – Biatorbágy – Etyek – Gyúró – Tordas – Kajászó – Pázmánd – Nadap – Velence – Sukoró – Pákozd – Székesfehérvár – Szabadbattyán – Kőszárhegy – Polgárdi – Füle – Balatonfőkajár – Balatonakarattya.
A tervezett út mintegy nettó 4,3 milliárd forintba kerülhet a VS.hu összeállítása szerint.
A koordinációs központ a nyomvonal kiválasztása előtt egy igényfelmérést is végzett, amiből számára az derült ki, hogy a kerékpározók számára túrázás alkalmával a látványosság a legfontosabb, meglepő módon előzve még a biztonságot és a leküzdhető emelkedőket is. A vonal jórészt önálló kerékpárúton halad majd, illetve burkolt mezőgazdasági utakat is integrál a rendszer. Lakott területekre érve kis forgalmú utcákon lehet majd haladni, kétoldali kerékpársávon. A várhatóan népszerű túraút Budapest–Etyek szakaszát kezdhetik el először építeni.
A központ ezenkívül dolgozik a 248 kilométeres Balaton-kör revízióján is, hatmilliárd körüli összegből azt teljesen kipofoznák.
A kezük alatt további munka még a budai Duna-parton is elhaladó EuroVelo 6-os számú kerékpárút ügyének rendezése, ez megvalósíthatósági tanulmányi szakaszban van. Legfőbb baja egyébként jelenleg a hézagosság, és hogy nem is ér el a déli határig, Mohácsnál véget ér. Az EuroVelo 6 Rajkától Budapestig tartó, 280 kilométeres szakasza 8,7 milliárd forintból jöhet ki. A fővárostól délre lévő szakasz 200 kilométeres úttal számol, költségvetése 6 milliárd forint lenne – közelebb kerülne a Dunához, távolabb a forgalmas utaktól.
Hogy Budapesten belül mi lesz az EuroVelo 6-ossal, az egyelőre tökéletesen homályos.