Rékasi-baleset: több szabály üti egymást

A súlyos állapotban kórházban fekvő színész közlekedési balesete után a jogász szerint nem lesz egyszerű eldönteni, ki volt a hibás.

2015. 07. 01. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kulcskérdés, hogy indexelt-e a sofőr? Kulcskérdés, hogy Rékasi Károly mikor kezdte az előzést? Kulcskérdés, hogy milyen tábla áll a Háros utcában a Gyöngyszem utcai kereszteződés előtt? Még az sem biztos, hogy egyáltalán e három kérdés kulcskérdés a színművész balesetének ügyében, ezért előkaptuk a KRESZ-könyvet, és miután így is csak a fejünket vakartuk, felhívtunk egy közlekedési jogászt, aki segít tisztábban látni.

Ez a klasszikus balkanyar-előzés helyzete – vág bele Kozma Péter, és gyorsan hozzáteszi, azok, akik a motorral előző színészt kárhoztatják a súlyos sérülésével végződött baleset megtörténtéért, nagyon leegyszerűsítik a helyzetet. Szerinte eléggé nagy a hasonló balesetek száma, ezért is kell egyértelművé tenni ilyenkor egy-két dolgot, amennyire lehet.

Nos, két szabály van, amely egymást üti:

A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.

és a

Útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

Csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi, és az úttesten a 31. § (1) pontban (Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel útburkolati jelek hiányában balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztott pályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles – az útkereszteződés előtt kellő távolságban – besorolni) foglaltaknak megfelelően helyezkedik el.

Hogy Rékasi Károly balesetére érvényes lehet-e a tilos előzéses szabály, abból a szempontból lehet kulcsfontosságú, hogy milyen tábla van az utcában.

Alapból útkereszteződésben nem lehet előzni, de ebben is van kivétel: főútvonal esetén, illetve ha egyéb tábla jelzi az elsőbbséget – utal az alábbi táblára Kozma Péter. Erre a táblára gondol:

 

Ha a fenti vagy főútvonalat jelző tábla a megfelelő helyen ki van téve, lehet előzni akár kereszteződésben is, ha nem, nem.

Lássuk a helyszínt!

A Háros utcában délkeletről északnyugati irányba hajtó autós számára egyik tábla sem jelzi, hogy ilyen manővert végrehajthatunk kereszteződésben – érdekes módon a Háros utcában másik irányban haladva három sarokkal arrébb ki van helyezve egy főútvonaltábla –, aki tehát idáig olvassa el a cikket, annak számára egyértelműnek hat: Rékasi Károly a felelős. Ám a közlekedési jogász figyelmeztet: „Függetlenül attól, hogy egyik vagy másik tábla jelezte az autósnak, hogy főútvonalon halad, nem kanyarodhat le úgy az útról, hogy ne nézne a tükörbe, ez minden esetben kötelező az elsőként idézett szabály alapján. Tehát nem igaz, hogy bele sem kell nézni a tükörbe akkor, ha az ember nem főútvonalról kanyarodik balra.”

Ezt lesz tehát nehéz eldönteni a „Rékasi-ügyben”.

Az esetnek egyébként van büntetőjogi (rendőrségi) és polgári jogi vonzata is, mert – mint Kozma Péter rámutat – nagyon sok kártérítési per is együtt jár az ilyen helyzetekkel. „A biztosítóknál van egy legfelső bírósági döntésen alapuló gyakorlat, hogy minden balkanyar-előzéses balesetből kármegosztás van a végén, ami lehet 10:90, de akár 50:50 arányú is. Ott is próbálják eldönteni, hogy mitől lett volna elkerülhetőbb a baleset, túl azon, hogy ki a felelős nagyobb mértékben.”

Ennek próbált utánajárni egyébiránt évekkel ezelőtt egy német közlekedéspszichológiai vizsgálat, amely a felelősség kérdésében arra jutott, hogy aki előzni kezd egy másik járművet, annak a figyelme folyamatosan előre irányul, mert csak onnan várhatja a veszélyt. Aki viszont balra kanyarodik, ott figyelemmérő műszerek segítségével megállapították, hogy a kanyarodás végrehajtásánál a vezető priorizál: először is szembe figyel, utána azt figyeli, hogy azon az útszakaszon, ahová bekanyarodik, nincs-e közlekedési akadály, például gyalogos, és csak ezután figyel arra, hogy esetleg előzik-e. Ebből a németek arra jutottak, hogy a balesetet okozó jármű leggyakrabban a balra kanyarodó, akinek három irányba kell figyelnie, kettőbe a saját szemével, egybe tükör segítségével. Ha az előző jármű motor, azt a tükörben ráadásul még nehezebb észrevenni, mert igen dinamikus jármű, az is lehet, hogy amikor a bekanyarodó autó a tükörbe nézett, még nem látta, de egy pillanattal később, amikor a kanyarodást megkezdte, már ott van.

Ilyen szituációban – mint Kozma felidézi – korábban a rendőrségen is volt egy leegyszerűsítő gyakorlat: „Balkanyar-előzésnél azt nézték meg, hogy a kanyarodó autón hol van a sérülés. Ha a két ajtó közötti vonaltól hátrébb, akkor azt mondták, hogy az előző jármű kezdte meg később az előzést, mint az első a balra kanyarodást, mert »épp csak a végét tudta eltalálni«. Ha a sérülés előrébb van, akkor az nézte be, aki kanyarodik. Újabban a rendőrség azért ennél összetettebb képlettel dolgozik” – nyugtatja meg az igazság szerelmeseit a közlekedési jogász.

Hogy a gyakorlat hogyan igyekszik kezelni ezt a problémát, arról Kozma Péter úgy vélekedik, az ilyen veszélyt rejtő kereszteződések elé a közlekedéshatóság egyre több helyen fest fel záróvonalat, hogy senkinek ne jusson eszébe előzni.

(Fenti kép forrása: Ittlakunk.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.