Kulcskérdés, hogy indexelt-e a sofőr? Kulcskérdés, hogy Rékasi Károly mikor kezdte az előzést? Kulcskérdés, hogy milyen tábla áll a Háros utcában a Gyöngyszem utcai kereszteződés előtt? Még az sem biztos, hogy egyáltalán e három kérdés kulcskérdés a színművész balesetének ügyében, ezért előkaptuk a KRESZ-könyvet, és miután így is csak a fejünket vakartuk, felhívtunk egy közlekedési jogászt, aki segít tisztábban látni.
Ez a klasszikus balkanyar-előzés helyzete – vág bele Kozma Péter, és gyorsan hozzáteszi, azok, akik a motorral előző színészt kárhoztatják a súlyos sérülésével végződött baleset megtörténtéért, nagyon leegyszerűsítik a helyzetet. Szerinte eléggé nagy a hasonló balesetek száma, ezért is kell egyértelművé tenni ilyenkor egy-két dolgot, amennyire lehet.
Nos, két szabály van, amely egymást üti:
A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.
és a
Útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
Csak jobbról szabad előzni azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi, és az úttesten a 31. § (1) pontban (Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel útburkolati jelek hiányában balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztott pályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles – az útkereszteződés előtt kellő távolságban – besorolni) foglaltaknak megfelelően helyezkedik el.
Hogy Rékasi Károly balesetére érvényes lehet-e a tilos előzéses szabály, abból a szempontból lehet kulcsfontosságú, hogy milyen tábla van az utcában.
Alapból útkereszteződésben nem lehet előzni, de ebben is van kivétel: főútvonal esetén, illetve ha egyéb tábla jelzi az elsőbbséget – utal az alábbi táblára Kozma Péter. Erre a táblára gondol: