A napokban publikálta a Kölöknet.hu oktatási szakportál a 2012-ben lefolytatott PISA-vizsgálat azon eredményeit, amely a számítógép-használat és a mért kompetenciák közötti kapcsolatot vizsgálja.
Az, hogy az iskolai számítógép-használat és a tanulói teljesítmény javulása között negatív a kapcsolat, már a 2009-es PISA-vizsgálat is kimutatta. Akkor viszont pozitív kapcsolatot találtak az otthoni számítógép-használat és a teljesítmény között, amit azzal magyaráztak, hogy az iskolai környezetben nem jól használják a számítógépet, míg otthon, saját idejében és kreatív módon használva a gépet, a tanuló teljesítménye javul. Most az otthoni számítógép-használattal sem találtak már pozitív kapcsolatot. Érdekes módon még a digitális szövegértés esetén is igaz, hogy a túlzott, gyakori számítógép-használat inkább ront, mint javít.
Persze azt sem jelentik ezek az adatok, hogy a számítógépre nincs szükség, és azt sem jelentik, hogy ne kellene fejleszteni az iskolai számítógépparkokat – fogalmaz a Kölöknet.hu.
A részletekbe menve az oktatási portál kijelenti, a digitális szövegértés terén világviszonylatban hátul helyezkedünk el, az európai országok között pedig a legutolsó helyet szereztük meg. A most megjelent részletesebb OECD-jelentésben viszont megtudhatjuk azt is, miért is vagyunk ilyen hátul.
A teszt során egy Seraing nevű belga településsel kapcsolatos kérdésekre kellett választ keresni egy fiktív, kifejezetten a vizsgálat céljából összeállított honlapon. A kérdőív adminisztrációs felületének log fájljai alapján megfigyelhették a tanulók mozgását az interneten. Megnézték, hogy milyen hosszan jutottak el a megoldásig, és milyen úton. Ez utóbbinál azt vizsgálták, mennyire célirányosan és fókuszáltan mozgott a tanuló, mennyire tudta korrigálni az esetleges téves lépéseit. A számítógépes kérdezés lehetővé tette, hogy nyomon kövessék a tanulók böngészési, klikkelési stratégiáját, az első lépéstől az utolsóig.
Ez alapján négyféle lépést különböztettek meg:
1. releváns,
2. nem releváns,
3. téves, de korrigált,
4. téves és nem korrigált lépéseket.