Kevesebb vonat fut majd a síneken

Vonatritkításra kerül sor sajtóértesülések szerint, mely akár igaz is lehet.

Bodacz Péter
2015. 11. 13. 12:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az online lap értesülései szerint az ideinél ötmillió kilométerrel kevesebbet futnak a MÁV-Start vonatai jövőre, ami hatszázalékos teljesítménycsökkenésnek felel meg.

Lőcsei Virág, a MÁV szóvivője a Magyar Nemzet megkeresésére nem kívánta kommentálni az online lap értesüléseit, megjegyezte ugyanakkor, hogy az új menetrenddel kapcsolatban hétfőn adnak minden részletre kiterjedő tájékoztatást. A lap név nélkül nyilatkozó fejlesztési minisztériumi forrásai ugyanakkor megerősítették, hogy lesz járatritkítás, ám az utazóközönség számára legfontosabb járatokat nem érinti a karcsúsítás. A tárca hivatalosan szintén nem fűzött magyarázatot a sajtóban megjelenő hírekhez. Az önkormányzatok a változások hivatalos bejelentéséig nem kívánták kommentálni a járatritkításokat.

Bár a vasúti járatok ritkítása, illetve a vonalbezárások rendszerint élénk ellenkezést szoktak kiváltani az ellenzék padsoraiban ülő politikusokból, a szocialista kormányzás időszakán túl 2010 óta is jelentős – a most várhatónál lényegesen nagyobb – léptékű karcsúsításra is volt példa.

Emlékezetes: az MSZP vezette kabinet 38, összesen 800 kilométernyi vasúti mellékvonalat számolt fel, a Fidesz egyik választási ígérete pedig az volt, hogy ezeken újra fog indulni a közlekedés. Ez végül mindössze egy szárnyvonalon teljesült. A 2012 tavaszán – tehát már a második Orbán-kormány idején – kihirdetett menetrend ugyanakkor az addigi 3000-ből 400 járatot szüntetett meg, ami a most várható hatszázalékos ritkítás több mint kétszerese, 13 százalék volt.

A jelenlegi tervek szerint kevesebb vonat járna például Veszprémbe, Zalaegerszegre, de a Győr– Celldömölk, a Székesfehérvár–Siófok, illetve a Sárbogárd–Dombóvár vonalról is kiesnének vonatok. Sok helyen az InterCitykre terelnék az utasokat a normál vonatok számának csökkentésével; ez lehet a helyzet a cegléd–záhonyi és a miskolc–sátoraljaújhelyi vonalon. Pécs viszont elveszítené az IC-kapcsolatot a fővárossal, megszűnne a Zsolnay expressz. Az oldal úgy tudja, hogy vonatokat vennének el az Eger–Füzesabony, a békéscsabai és az észak-balatoni vasutakról is.

Az Origo megjegyzi: a végső szót a korábbi hírek szerint bővülő vasúti forgalmat tervező Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mint a közszolgáltatás megrendelője mondja ki. Azaz elképzelhető, hogy az oldal információi alapján éves szinten hatszázalékosra becsülhető járatritkítás összességében végül mérsékeltebb lesz. Az NFM döntésére egyébiránt a mai napon derül fény, hiszen az új menetrendet hatálybalépése előtt legkésőbb egy hónappal kell kihirdetni.

Az oldal egyébiránt azt is tudni véli, hogy a vonatszám ritkítását a MÁV-Start vezérigazgatója, Csépke András ambicionálja, aki egy szeptemberi konferencián arról beszélt, 10 százalékos karcsúsítást látna indokoltnak. Azt is írták, hogy Csépkének igen nagy a lobbiereje, ami arra vezethető vissza, hogy Seszták Miklós fejlesztési miniszterhez hasonlóan kisvárdai. Az Origo arra számít, hogy A MÁV-Start a kihasználatlan vonalak nagy számával, valamint a kevés a hadra fogható kocsival fog érvelni. Az előbbi érvet gyengíti – írják –, hogy ha több járatot megszüntetnek, az utas elveszti azt az érzést, hogy bármikor utazhat vonattal, így inkább autózni fog. Ráadásul szükségszerűen előfordulnak kihasználatlan vonatok, például a reggel a centrumokba tartó szerelvények kevés utassal mennek a külvárosok felé.

A kevés szerelvényről szóló hír ugyanakkor igaz lehet: hátterében alkatrészhiány áll, aminek az az oka, hogy a MÁV-cégek összevonásával egységes közbeszerzéseken lehet csak a szükséges eszközökből bevásárolni, ami miatt időszakosan akadozhat az ellátás. Mint felidézik, a vasúthoz értő közgazdászok számára alapvetés, hogy nem lehet nagyot spórolni kevesebb vonattal, hisz az alkalmazottakat ugyanúgy meg kell fizetni, a pályát fenn kell tartani. A járatritkítások ennek megfelelően korábban sem hoztak jelentősebb megtakarítást, ezzel szemben például az ütemes menetrend bevezetése jelentős bevételnövekedéssel járna.

A Lehet Más a Politika (LMP) szerint a kormány közlekedéspolitikája Bajnai Gordon és Kóka János szellemiségét idézi – közölte az ellenzéki párt közlekedéspolitikai szakszóvivője, országos elnökségének tagja pénteken az MTI-vel.

Keresztes László Lóránt úgy fogalmazott, hogy „az elmúlt időszakban az országot felváltva kormányzó rendszerpártok jól láthatóan ugyanazt a romboló szellemiséget képviselik, csupán az eltérő politikai színezet különbözteti meg őket”. A kormányok a mindenki jövőjét meghatározó közlekedési ágazatban sem képesek a hosszú távú gondolkodásra, hiszen „ismét felütötte a fejét a vasútgyilkos járatritkítás réme” – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.