Nem elég, ha a szülő gondosan megválogatja gyermeke számára az életkorának megfelelő filmeket, tévéműsorokat vagy meséket, mert a műsorokat megszakító hirdetések is komoly veszélyt rejthetnek a kicsikre. A reklámiparnak ma már fontos célcsoportjává vált az óvodás korosztály, amely a szakértők szerint igen fogékony a színes, szagos, hangulatos kisfilmekre, miközben értelmezni még nem tudja a hallott, látott információkat.
– Minden reklám azt a hatást kelti, hogy ha a reklámozott terméket használod vagy fogyasztod, az életed szebb lesz. Ez a gyerekeknél sincs másképp. Csakhogy a négy-öt éves korosztály még nem tud különbséget tenni a hirdetések és a többi műsor között. A reklámok magával ragadó képi világa, a fülbemászó dallamok és a beígért jókedv igen közkedvelt a körükben. Gyakran hamarabb tanulnak meg egy szlogent, mint az első mondókájukat. És mivel könnyen elcsábulnak, a szüleiket is megpróbálják rávenni a vásárlásra. Nem véletlen tehát, hogy nemcsak a játékok hirdetései szólnak ennek a korosztálynak, hanem egyre több élelmiszeré is – magyarázza lapunknak Nuridsány Eszter gyermekpszichiáter, aki szerint a felnőtteket gyerekeiken keresztül megszólító hirdetések igen ártalmasak lehetnek a legkisebbekre, és nem csak azért, mert a reklámozott édesség esetleg egészségtelen.
– A világban elfoglalt helyünket egyre inkább az határozza meg, hogy hogyan nézünk ki, mink van. A tárgyak váltak státusszimbólummá, az emberi érték mutatójává. A felnövekvő nemzedék még soha nem állt ilyen mértékben a tömegtájékoztatási eszközök hatása alatt. A reklámok pedig azt sugallják, hogy ha az adott tárgynak vagy fogalomnak a birtokosává válunk, akkor minden tökéletes lesz: a hangulatom jobb lesz, a szüleim hangulata is jobb lesz, és a családtagjaimhoz való viszony is javulhat. Csakhogy a hirdetés gyakran hamis világot fest. Hisz az anya mosolyog, ha sáros lesz a nadrág, lehorzsolja a térdét a gyermek vagy odaég az étel. Ezek pedig nincsenek jó hatással a kisgyermek érzelmi fejlődésére, hiszen a gyerek minta által tanul, és fontos, hogy az adott helyzetre adekvát érzelmet mutassunk neki – hangsúlyozta.