A bürokráciacsökkentés lehet a gyógyír?

Az oktatás színvonalának eséséért részben a pedagógusokat tette felelőssé Lázár János.

Nagy Áron
2016. 01. 15. 9:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bürokráciacsökkentő intézkedéseket készít elő Balog Zoltán, a humántárca vezetője – közölte Lázár János, aki a tegnapi kormányinfón újságírói kérdésre reagált a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete által megfogalmazott segélykiáltásra. A nyílt levélben a pedagógusok kemény bírálatot fogalmaztak meg az oktatási rendszerrel kapcsolatban: a reformok felfüggesztését, valamint a kormány és a pedagógusok közötti tárgyalást követelték. Petíciójukat lapzártáig több mint háromezer magánszemély és harminckilenc szervezet – például a fővárosi Teleki Blanka Gimnázium – támogatta. Lázár János leszögezte: az iskola egy munkahely, és „polgári, kapitalista viszonyok” között a munkavállalónak nincs beleszólása szervezeti kérdésekbe, ezért a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról például nem fognak vitát nyitni.

– Akinek nem tetszik a munkaadó személye, az a nemtetszésének az országgyűlési választások alkalmával adhat hangot – jegyezte meg a Miniszterelnökséget vezető politikus. Azt ugyanakkor elismerte, hogy a túlszabályozottságot érintő panaszok nem alaptalanok. A miniszter úgy vélte, a tanároknak az oktatási rendszer keretei helyett inkább a képzés minőségével kellene foglalkozniuk, mert 2002 óta csökken a diákok tudásszintje, és „a pedagógusok nem tehetnek úgy, mintha ehhez nem lenne semmi közük”.

Ami azt illeti, a Herman Ottó Gimnázium tanárainak nyílt levele jelentős részben éppen ezzel foglalkozik. A gimnázium nevelőtestülete szerint az elhibázott reformintézkedések, a kaotikus viszonyok egyaránt felelősek a romló mutatókért. Azt írják: „Az évenkénti – jobb esetben kétévenkénti – változások biztosan nem diák- és tanárbarátok. Hol a Nemzeti Alaptanterv változik (ami miatt az iskolák kénytelenek egy sor dokumentumot újraírni, köztük a helyi tanterveket), hol az érettségi követelményrendszer, hol a továbbtanulási lehetőségek köre, de minimum a tankönyv (melyből mi, tanárok nem kapunk ingyenes példányt, így minden tanév azzal kezdődik, hogy meg kell vennünk a munkaeszközeinket). Csoda, hogy ilyen reformdömpingben nem teljesítenek egyes magyar diákok jól a nemzetközi felméréseken? Van olyan gyerek, aki iskolai pályafutása alatt 6-8 újításhullámot is elszenved, persze a velük kísérletező pedagógusokkal együtt. Mert bizony a tanárnak is beletelik néhány évébe, hogy megtalálja annak legjobb módszerét, hogyan juttassa el az új ismeretanyagot a gyerekekhez. Ráadásul a tankönyvek új generációja nevében is kísérleti, azaz kipróbálás alatt álló, míg szakmailag igen színvonalas könyvek indokolatlanul a süllyesztőbe kerültek Az oktatási rendszer minden változtatásával a gyerekekkel kísérletezünk! Az érettségi követelmények változtatása az egyik legfelháborítóbb: pl. a jövő tanévben érettségizők napjainkban szembesülhettek azzal a ténnyel, hogy vannak olyan tárgyak (például földrajz, kémia, informatika), melyeknél az érettségi elvárások utólag módosultak, hiszen ők az adott tantárgy tanulását már befejezték, mivel oktatásuk a középiskola első két évfolyamán történik.”

Pilz Olivér matematika-fizika-biológia szakos tanár, a miskolci Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke lapunk kérdésére kiemelte: elengedhetetlen a tananyag azonnali átgondolása, valamint az adminisztrációs terhek csökkentése annak érdekében, hogy a pedagógusok az oktatással foglalkozhassanak a „körmölés” helyett. Sérelmezik azt is, hogy nincs a tanulmányi versenyek nevezési díjaira és útiköltségre elkülönített keret. A közalkalmazotti tanács elnöke hangsúlyozta: a céljuk az volt, hogy felhívják az ország és a politikusok figyelmét a gyermekek jövőjét is veszélyeztető problémákra, ennél többet viszont nem tudnak tenni. Egy pedagógussztrájk megszervezése kívül esik a lehetőségeiken. Ezt a feladatot azonban a jelek szerint a Pedagógusok Szakszervezetének miskolci csoportja már magára vállalta. Az érdekvédők kedden eldöntötték, hogy helyi szolidaritási akció szervezésébe kezdenek. Egyúttal azt követelik: alakuljon meg az Országos Oktatási Kerekasztal a döntéshozók, munkáltatók és munkavállalók képviselőinek részvételével. Követelésük nyomatékosítására jelezték, hogy készek a demonstrációra, végső esetben pedig munkabeszüntetésre is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.